Avencast: Rise of the Mage

Net nu de Harry Potter hype zich eindelijk een beetje koestert komt ontwikkelaar ClockStone de promotie van magie en tovenarij nog wat aandikken met Avencast: Rise of the Mage. Dus trok ondergetekende zijn tovenaarsgewaad weer uit de kast, liet opnieuw een halve meter lange baard groeien en toverde zich middels een welgeoefende draai met zijn satéstokje de wereld van Avencast in.

Praktijkexamen

Na het opstarten van de previewcode werd duidelijk dat ik voor niets een peperduur groeimiddel voor mijn baard had aangeschaft en ook bevestigde een eerste blik dat ik mijn tovenaarsgewaad beter in de kast had kunnen laten. Je kruipt namelijk helemaal niet in de huid van een stereotype magiër à la Gandalf, maar in die van een levendige puber zoals Harry Potter. Zoals veel leeftijdgenoten in deze periode ervaren, krijgt ook het hoofdpersonage te maken met tijdverspillende lesuren. Op de academie van Avencast wordt je dan ook snel naar je mentor gestuurd nadat je meermaals in slaap bent gevallen. Je krijgt echter niet de gebruikelijke routine van een pak zweepslagen op het achterwerk, maar daarentegen krijg je de kans om je als volleerd tovenaar te bewijzen. Je bent namelijk gezegend met uitzonderlijke talenten en de plaatselijke leraren zijn zich hier maar al te goed van bewust. Als voorrecht krijg je de kans om je examen af te sluiten door drie hoofdmissies succesvol af te sluiten. Tijdens deze missies kom je echter tot de ontdekking dat demonen de academie teisteren nadat ze middels een mislukt experiment een portaal hebben geopend. Als avontuurlijke leerling ga je nieuwsgierig op pad naar het gebeuren rondom de situatie. Het hoeft natuurlijk niet gezegd dat je meermaals zal stuiten op een handjevol moordlustige demonen die je naar pierenland dient te sturen.

Magie en melee

Dit is het verhaal van Avencast: Rise of the Mage in een notendop. Deze staat overigens bol van verraad, leugens en verrassende wendingen, zo meent ontwikkelaar ClockStone, maar dat komt allemaal later in het spel. De game gaat van start nadat je drie hoofdmissies krijgt voorgeschoteld die feitelijk dienen als een tutorial. Avencast is een academie waar magie centraal staat en dus raak je spelenderwijs vertrouwd met zowel de controls, alsmede de vechttechnieken en mogelijkheden die het spel te bieden heeft. Er dient namelijk een stevig robbertje gevochten te worden naarmate je verder speelt (vrij gek, voor een Hack&Slash game), en met louter amateuristische toverspreuken krijg je geen hordes demonen op de knieën. Bij het combatsysteem komt namelijk heel wat kijken. Naast het afvuren van vermakelijk vuurwerk, is het ook de bedoeling om de vijand af en toe te trakteren op melee-aanvallen en ook het ontwijken van vijandelijke tegenslagen is een vereiste om heelhuids uit de strijd te komen.

Desalniettemin wordt het veelvuldig gebruik van magie opgehemeld. Er bestaan twee zogenaamde skill trees, zijnde de Blood en Death Magic tree. Hierin kun je naar believen skills opwaarderen, mits je huidige level het toelaat. Daarnaast zijn er ook nog Summoning skills, waarmee je uit gesneuvelde tegenstanders strijdmakkers kan creëren die handig een steentje bijdragen aan respectievelijk je vuurkracht of verdediging. Veel skills vereisen een goede timing om in de juiste situaties het meest winstgevend te zijn. Een skill die je in staat stelt een vuurregen aan meteorieten neer te laten keilen is bijvoorbeeld praktisch tegen een handjevol opeengehoopte vijanden, terwijl een andere skill die middels het infecteren van gif voor gezondheidsdegeneratie zorgt, zeer handig is tegen een enkele high-level creatuur, vooraleer je effectief diens smoelwerk gaat bewerken. Het is namelijk niet zo dat je zonder beperkingen magie kan blijven toepassen, aangezien je ook in Avencast gebonden bent aan de hoeveelheid en regeneratiesnelheid van je mana. Slim en tactisch te werk gaan is dus wederom hier van toepassing!

Zweinstein meets dungeon

De omgevingen in de academie van Avencast ademen een typerend sfeertje uit, waarmee we op sommige locaties onvermijdelijk de vergelijking moeten trekken met Zweinstein. Echter biedt de typische dungeon-stijl de boventoon in de game. Veel duistere, onheilspellende omgevingen gepaard met vreemd gemanipuleerde creaturen zijn dan ook verzekerd. Spreekt deze setting je aan, en houd je van massale slachtpartijen waar je met helse toverspreuken sinistere omgevingen moet uitkammen? Dan is het aan te raden om de releasedatum van Avencast: Rise of the Mage, 26 oktober, in je agenda te schrijven.

  1.   
    gamer07nl's avatar

    Een beetje vaag. Wie is de ontwikkelaar eigelijk??

  2.   
    r_AW's avatar

    Inderdaad, het is ook totaal niet myn smaak!

  3.   
    COD II owner's avatar

    veel te veel!!! felle kleurtjes, not my type of game 😕
    en de grafisch trekt het ook op niet veel

  4.   
    martyntjee's avatar

    ziet er neit echt gewledig uit 😛
    voor zover ik wete nu van de game Niet mijn game 😆

  5.   
    matthijs 2088's avatar

    niet mijn soort game 😕

  6.   
    jeanot2763's avatar

    lijkt werl ieds voor mij 😆