Gamersnet.nl

The Settlers: Rise of an Empire

The Settlers is een game die in vroeger tijden al behoorlijk wat pionierswerk heeft verricht binnen het genre van strategische games. Inmiddels zijn we toe aan The Settlers: Rise of an Empire en ik nam de previewversie eens onder handen om te zien wat ons deze keer te wachten staat…

Vertrouwd

De Settlers-games kennen een lange geschiedenis en eigenlijk zijn de games tot dusver in twee groepen te verdelen. De traditionele delen 1, 2 en 3 en daarnaast de toch wel grote ommekeer van deel 4 en 5. De laatste twee delen stonden volgens veel fans namelijk te ver van het originele Settlers-concept, dat de serie ooit zo groot had gemaakt. Deze zesde game, The Settlers: Rise of an Empire, moet volgens de makers weer een stuk meer met de vertrouwde aanpak werken. Dat begint al goed…

Hoewel de game wat minder RTS zal zijn en wat meer op de oorspronkelijke weg verder zal gaan, wil dat niet zeggen dat we geen vernieuwingen kunnen verwachten. In tegendeel, want Rise of an Empire kent diverse nieuwe elementen. Zo zul je deze keer ook vrouwelijke Settlers tegen komen. Ze worden betiteld als spouses (ofwel: echtgenoten) en hebben dus een duidelijke functie: eens lekker aanpappen met alle bokkige kerels uit je dorp. Om dit voor elkaar te krijgen wacht jou de schone taak om evenementen te organiseren, zoals fairs of reizende entertainers. Op die manier kunnen de verschillende geslachten gezellig wat kletsen met alle mogelijke (huwelijkse) gevolgen van dien. Hoe de makers het verzonnen hebben is mij een raadsel, maar het schijnt dat je settlers door het samengaan met een dame efficiënter gaan werken. Ik vermoed dat ze vanaf dat moment gewoon minder vaak thuis willen zijn…

Daarnaast zul je in deze nieuwe Settlers een stuk meer plannend te werk kunnen gaan als het gaat om defensie. Je stad kun je voorzien van muren om zo bestand te zijn tegen mogelijke vijandige aanvallen. Toch hebben we hier niet met een echte actie-gerichte strategie game te maken en blijven je voornaamste doelen het opzetten van een welvarende stad die in alle behoeften voorziet.

Eenvoudiger

Dit voorzien in behoeften begint heel basic. Net zoals in de demo van Rise of an Empire begon mijn preview-avontuur met het tutorial level Vestholm. Rustig aan leer je de beginselen en mogelijkheden van het spel. Wat meteen opvalt is dat het geheel wat eenvoudiger is opgezet. “Nog eenvoudiger?”, hoor ik de verstokte fans al schreeuwen. Vrees niet, het zal geen pim-pam-pet voor Alzheimerpatiënten worden, maar een aantal zaken zijn wel aangepast. Denk hierbij vooral aan de opzet van verschillende gebouwen, waarbij je nu niet zoveel verschillende soorten units hoeft op te zetten om van grondstof naar eindproduct te gaan.

In het Vestholm level leer je meteen wat praktisch is bij het opzetten van een stad. Het plaatsen van jagers in de buurt van een kudde wilde dieren en een houthakkershutje vlakbij een bos is natuurlijk geen wereldschokkende ontdekking, maar aangezien al je grondstoffen in de storage worden verzameld, is het vooral praktisch om de units die voor een eindproduct moeten zorgen (zoals slagers) niet te ver van je storage te plaatsen.

Stratenmaken

Een ander aspect van de gameplay waar je mee leert ‘werken’ is het zogeheten road planning, ook wel bekend als een ouderwets stukje stratenmaken. Je settlers geven namelijk de voorkeur aan een geplaveide weg, waarop ze sneller kunnen lopen. Het valt dus aan te bevelen om afgelegen units te verbinden met je centrum. Natuurlijk iets dat we ook uit de vroegere games kennen, maar nu werkt het allemaal net even iets makkelijker. De eenvoud van de nieuwe game laat zich namelijk ook vertalen naar het gebruiksgemak en de interface, wat zeker wel goed zit.

Andere oude bekenden zijn de Helden. Een Held heb je nodig om stukken grond te claimen door ergens een outpost te bouwen. Elke wereld is namelijk onderverdeeld in een aantal ‘provincies’ en je kunt pas ergens bouwen of een weg aanleggen als die provincie van jou is. Daarnaast kent je Held ook nog diverse andere taken, waaronder het handelen met andere volken. En als je er voor kiest om je Held te promoveren dan zullen zowel je settlers als jijzelf daar erg blij mee zijn, want dit zorgt voor meer mogelijkheden.

Tijdens het spelen van het tweede level, Challia, merkte ik ook meteen dat de mogelijkheden in rap tempo toenemen. Rap is wel een relatief begrip, want nog steeds is Rise of an Empire ouderwets rustig van tempo. Als je echter eenmaal lekker op weg bent met het opzetten van je stad, dan zal je snel ondervinden dat deze game je zeker bezig zal houden met alles wat er komt kijken bij het uitbreiden en onderhouden van je units.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn dat The Settlers: Rise of an Empire weer wat meer terug zal vallen op de vertrouwde gameplay. Daar staat wel tegenover dat de game nog wat eenvoudiger is geworden. Hierdoor zal deze game heel toegankelijk zijn, maar het valt nog te bezien wat voor effect dit zal hebben op de oude garde. Ik ben na het spelen van deze previewversie in elk geval behoorlijk nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat om te zien hoe de uiteindelijke diepgang en fun-factor zich weten te ontwikkelen in de game. Gelukkig blijft het wachten beperkt tot slechts enkele dagen…