Ship Simulator 2008

In het land van simulatiegames zijn boten ver ondervertegenwoordigd. Daarom vond ik het interessant om Ship Simulator 2008 eens onder de loep te nemen en te kijken waar deze titel heen vaart. Een waardige simulator of moet ik het zinkende schip verlaten?

Toen ik het hoesje van Ship Simulator 2008 in mijn handen geduwd kreeg, dacht ik dat het hier om een titel van Microsoft ging. Het lettertype van het logo en de opmaak van het doosje doen dit vooral vermoeden, maar niets is minder waar! De Nederlandse uitgever en ontwikkelaar VStep is verantwoordelijk voor deze titel. Gelukkig is met de aankleding van Ship Simulator 2008 niets mis, de installatie is helder en de menu’s zouden zeker niet misstaan in een Microsoft-sim.

In het menu kan ik een profiel aanmaken, de grafische instellingen regelen en vervolgens kiezen wat ik wil gaan doen. Er is een keuze tussen verschillende missies en een ‘free roaming’. De eerste heeft specifieke opdrachten, bij de tweede kun je alles naar je eigen hand zetten. Ook is er de mogelijkheid tot het maken van eigen missies, dus er lijkt genoeg te doen voor ondergetekende. Het toeval wil dat ten tijde van het schrijven van deze review precies een grote update werd uitgegeven door VStep, dus die kon ik mooi nog even meepakken. In update v1.1 zitten twee nieuwe vaartuigen, twintig nieuwe missies en een aantal tweaks in de gameplay en graphics. De update is trouwens geheel gratis van de site van VStep te halen.

Missies

Tijd om er op uit te varen! Ik selecteer bij de missies een gemakkelijk te halen doel om eens bekend te raken met Ship Simulator 2008. Een leuke race met een speedboot door de haven van New York lijkt mij wel wat, dus die start ik op. De grafische kwaliteit valt direct tegen, dus ik ga eens kijken in mijn instellingen. Ik zet alles op de hoogste stand en speel in de hoogste resolutie, maar als ik terug kom uit mijn menuutje is het nog steeds weinig indrukwekkend helaas. Een hoop jaggies (‘karteltjes’ op schuine randen) en een matig detail zijn te zien op mijn scherm. Op zich nog geen man overboord, want dit is een simulator. Daar is realisme belangrijker dan grafische pracht.

De missie is erg gemakkelijk uit te spelen, waarna ik eens op het doosje kijk. De boten moeten stuk kunnen, dat gaan we proberen! Ik vaar tegen wat objecten aan, waarbij de boot inderdaad gaten en deuken begint te vertonen. Het is alleen duidelijk te zien dat deze schades voorgeprogrammeerd zijn, want ze verschijnen steeds op vaste plekken op de boot. Ook deed mijn schroef het niet meer, toen ik mijn boot aan de voorkant beschadigde op de wal, een beetje vreemd.

Dan ga ik proberen een passagiersschip uit de Rotterdamse haven weg te loodsen. De missie is duidelijk: trossen los en naar open zee varen. Ship Simulator 2008 pretendeert ‘Advanced towing and mooring rope operations’ te hebben – zo lees ik in de beschrijving, maar ik kon daar niets van terug vinden. Er hangt een lijntje naar de wal en als je die weg wil hebben klik je op een kruisje bij datzelfde lijntje. Het touw verdwijnt in het niets en je kunt varen. Ook andersom is de lijn zo in een fractie van een seconde weer te bevestigen, daar vind ik weinig geavanceerd aan. Goed, we gingen naar open zee, weet je nog? Na een simpele draai in de haven vaar ik richting de Nieuwe Waterweg, om vervolgens naar open zee te stomen. Er wordt me op het hart gedrukt dat op andere schepen moet letten, want het kan druk zijn! Na 5 minuten vol gas ben ik eindelijk aan het einde van het haventje en draai ik de Nieuwe Waterweg op, om nog eens zestien minuten rechtdoor te gassen. Ik kom onderweg twee andere boten tegen die ik kilometers breed links en rechts kan passeren, om te eindigen op een virtueel punt op deze rivier. De missie is geslaagd en ik ben ik slaap gevallen. Vrijwel iedere missie heeft dezelfde kwaal: lange stukken onafgebroken vol gas varen om ergens heel langzaam te komen.

Bij een andere missie moest ik met een boot containers ophalen om die vervolgens weg te brengen bij een boorplatform. Na uit de haven te zijn gevaren word ik midden op zee gedumpt met een olieplatform in de verte. Daar vaar je dus heen in twintig minuten zonder ook maar iets te beleven. De totale missie duurde bijna een uur! Saaiheid troef. In de tijd die ik ook had kunnen benutten om een cursus Russisch te doen, ben ik maar eens gaan kijken naar het detail van de simulator. De golven zijn mooi gemaakt, maar bewegen volledig synchroon in een rooster, waardoor er een patroon in de zee ontstaat. Niet realistisch en erg voorspelbaar. De schepen laten een mooi schuimspoor achter, maar creëren zelf totaal geen enkele golven! Je kunt dus ook met een containerschip volg gas langs een jetski varen, zonder dat de laatstgenoemde ook maar een seconde last heeft van je.

Zelfmoord-jetski

De jetski is overigens een nieuw vaartuig, dat samen met een hovercraft in de update v1.1 te vinden is. Dat vraagt om een aantal nieuwe missies! Die zijn er gelukkig ook, want het aantal breidt zich uit van dertig naar vijftig. Er is een race te voltooien met de jetski door een drukke haven, iets dat mij erg trekt na die uitermate saaie missie van daarnet. Ik start de missie op en begin te scheuren door de haven. Het mannetje dat op de jetski zit ziet er zeer basic en houterig uit, maar daar wil ik nog wel overheen kijken in een sim. Wat mij wel stoorde is dat het kleine racemonster totaal niet te besturen is met een toetsenbord. Als je een beetje snelheid hebt en je wil een bocht indraaien stuur je zo de kant in. Als je deze haakse bocht nog weet op te vangen, zorgt de correctie voor een 180 graden draai de andere kant op, waardoor je alsnog crasht. Hopelijk is dit met een stuurtje of joystick beter, want de lol van deze missie is er ook snel af zo. Je moet erg voorzichtig gaan varen om überhaupt aan de andere kant te komen.

Vóór de update van Ship Simulator 2008 had de game veel last van vastlopers en enorme bugs. Dat is verminderd met v1.1, maar zeker niet opgelost. Missies die vastlopen, grafische missers en geluid dat in een ‘loop’ gaat spelen is heel gewoon lijkt het wel. Alsof ik een bèta zit te spelen, het spel voelt gewoon niet af. De omgevingen zijn kaal, gebouwen zijn heel simpel vorm gegeven. Er is niemand in de steden, de brug van de schepen is ronduit kaal: een grote balzaal met een stuur. Alles is heel doods, waardoor nog saaier. Waarin Ship Simulator 2008 uit had moeten blinken slaat het de plank volledig mis: je kunt niks anders dan sturen en gas geven! Na de update kan je ook je motor aan- en uitzetten, maar daar houdt het gewoon bij op. Waar zijn alle geavanceerde opties, die simulators als Flight Simulator zo goed maken?

Je kunt rondlopen op de schepen in een ‘first person view’, waarbij de grafische bugs zeer duidelijk worden. Je kijkt door muren heen, kruipt op muren, loopt tegen onzichtbare muren op, ga zo maar door. Is deze game nooit door iemand getest? Ik kan me niet voorstellen dat dit niet bekend is, zo vaak gebeurt het. De reflecties in het water zijn weer heel aardig gedaan, maar de aandacht voor andere details ontbreekt totaal. Het ophalen van een persoon in de haven of het laden van containers betekent stil liggen met je boot voor vijf seconden, waarna alles ineens magisch aan boord is. Je kunt de tijd van het jaar prachtig instellen, maar als je dan kiest om het te laten regenen valt de regen in het niks. De boot wordt niet nat, er zijn geen spatten te zien op het water, dat kan echt niet meer in de huidige generatie spellen.

Dus…

Ship Simulator 2008 weet niet goed wat het moet zijn: als simulator schiet het veruit te kort qua controls, als game schiet het veruit te kort in gameplay. Het is leuk om eens een groot containerschip te sturen door de Rotterdamse haven, maar niet langer dan tien minuten. De oceaan overvaren met de Titanic en ijsbergen ontwijken klinkt leuker dan het is en vaak ben je dan ook stomweg rechtdoor aan het varen op een open zee. Voor echte bootfans is Ship Simulator 2008 een belediging in mijn ogen, maar zij kunnen er wellicht nog wat plezier uit slepen hier en daar. Voor alle andere gamers is het denk ik wel duidelijk waar ik heen wil. Abandon Ship!

  1.   
    martyntjee's avatar

    ik heb de demo gespeelt: moest je 2 mensen van een zeilboot redden
    zaten ze neit op de zeilboot ff veder zoekew zie ik opeens een reddingsboot 3 m de lucht in geslingert worde door de golven 🙄 nou dat vond ik egt dramatisch om te zien en idd het detail is kwa lndschap niet egt veel maar op de booten vond ik het nog wel gaan 😕

  2.   
    Hardcore-Holland's avatar

    geen spel voor mij

  3.   
    Tommy6769's avatar

    ziet er idd uit als een boutspel 😆

  4.   
    prof_111's avatar

    heb de game zelf en vindt het wel tof

  5.   
    ps3 gek's avatar

    Het ziet er wel mooi uit! Met een hele goede videokaart dan… 😛 De game zelf lijkt me niet veel aan…

  6.   
    P.M.'s avatar

    Ik weet nog van de Titanic missie: eerst 10 minuten vol gas geven voordat er een heel klein beetje beweging in komt… 🙄

  7.   
    Gamer_Unlimited's avatar

    Misselijk makend 👿

  8.   
    firro's avatar

    Kom op, het is bijna 2008 en dan zulke lelijke beelden :S

  9.   
    Rock-in's avatar

    Lees overal dat het ze weer niet gelukt is om het spel daad werkelijk te verbeteren. Helaas. 😕

  10.   
    r_AW's avatar

    Lijkt me niet zo bijzonder!

  11.   
    dodonkey's avatar

    Ik heb de demo gespeeld.. Gaat wel. Ik vind het wel aardig leuk..:D

  12.   
    denjaap's avatar

    😮

  13.   
    patrick123's avatar

    zo als er al staat het is een matige beeld jammer hoor 😆

  14.   
    Capp's avatar

    Helemaal niks voor mij 😕

  15.   
    Jadaaaagggg's avatar

    ik zweer het je ik heb de demo gespeelt het is echt één klote game
    de graphics zijn bijna nog erger dan “A2 racers 2” en het is zo onrealistisch als wat! 😛
    en bij die demo kon je met een een of andere soort van water taxi een containerschip de lucht in scheppen!! 😛

  16.   
    Jarek's avatar

    ik vond er ook niet veel aan (( de demo dan ))

  17.   
    Redot's avatar

    Voor de liefhebbers niks, maar ik vind het wel een aardig spel.

  18.   
    Bk.'s avatar

    Opzich een redelijke game. Wordt zelfs gebruikt om schippers te trainen.