Gamersnet.nl

Control-freaks opgelet!

Hard-discs… HDMI-kabeltje of juist niet… wel of geen Blu-ray… 1080p… of toch HD-DVD…? Iedereen heeft zo wel een eigen reden om te kiezen voor de PlayStation 3 of de Xbox 360. Maar waarom letten we niet wat meer op de controller bij deze moeilijke keuze? GamersNet legde de Ring of Light en Sixaxis naast elkaar en kwam tot de conclusie dat een controller serious business is…

Fanboy

Ik liep al een hele tijd rond met het idee om dit artikel te gaan schrijven en wel om meerdere redenen. De wanhopige collega die afgelopen week ten einde raad bij mij kwam om advies welke van de twee nou te gaan halen was de spreekwoordelijke druppel. Ten eerste vind ik écht dat de keuze voor een console niet alleen gebaseerd moet zijn op de grafische prestaties van Sony’s killermachine en de almachtige Xbox 360 van Microsoft. Ten tweede weet ik zeker dat de keuze voor de beste controller van jou een betere gamer maakt. De controller die op je lijf (lees: handen) geschreven is, zorgt voor minder ergernis en meer plezier in de games. Ja, natuurlijk, het gaat om de games, maar het zijn juist die games die je met de controller speelt. Het verlengstuk van je brein en je handen…

Uiteraard gaan we hier geen controller tot winaar bombarderen. Dat zou niet alleen erg oneerlijk, maar ook nog eens onterecht zijn. Beide controllers hebben namelijk zo hun eigen voor- en nadelen. Laat ik in ieder geval voorop stellen dat ik alletwee de controllers zeer goed vind, alhoewel ik natuurlijk best een voorkeur heb. Geen fanboyuitspraken van mijn kant dus, in tegenstelling tot wat veel van deze gasten doen, namelijk alles wat naar Sony of Microsoft riekt heilig verklaren. Ook de controllers, terwijl er best wat kritiek, of beter gezegd, minder positiefs over geroepen kan worden. Helaas heeft de keuze voor een bepaalde controller onherroepelijk iets anders tot gevolg, namelijk dat je dan ook aan de bijbehorende console vast zit. Overigens hoeven de geluksvogels, waar ik zelf toe behoor, die beide consoles in hun bezit hebben alleen maar rustig achterover te leunen en zich vooral niet druk te maken over dit dilemma.

Grip

Een van de allerbelangrijkste eigenschappen van een controller is natuurlijk hoe hij in je handen ligt. Persoonlijke omstandigheden en maten spelen ook hier weer een grote rol. Ben je namelijk in het bezit van een groot model kolenschop dan zou het zomaar kunnen dat je voor de Xbox 360-controller kiest. Ben je gezegend met het handje van het type ‘secretaresse’ dan zou de keuze voor de PlayStation 3 voor de hand kunnen liggen, al was het alleen al omdat je duimen dan niet in de knoop kunnen raken. En het is niet alleen maar het model van de controller. Het hangt er namelijk ook van af of je lange vingers hebt en mischien ook wel hoe lenig je daarmee bent. De thumbsticks van de PlayStation 3 staan een stuk dichter bij elkaar en ik vind die controller als je grote handen hebt met flinke duimen niet echt geweldig bedienen. Daar komt nog eens bij dat de Sixaxis zo licht is als Victoria Beckham in de Space Shuttle op 300.000 kilometer hoogte. Dit komt wat mij betreft het ‘gevoel’ wat je bij het spelen van een game hebt niet ten goede doordat niet het idee hebt dat je controle hebt over bijvoorbeeld het karakter of de auto waarmee je speelt. Zeker als je de tilt-functie van de controller gaat gebruiken heb je het idee dat je met niets in je handen zit en is controle ver te zoeken. Op zich ligt de PlayStation 3-controller lekker in de handen maar moet over het algemeen wat dat betreft zijn meerdere erkennen in de 360-controller die wat zwaarder is door de rumble voorzieningen en het batterij- of accupack . Daarnaast is de 360-controller wat ergonomischer van model wat extra opvalt als je hem vanaf de onderkant bekijkt.

De thumbsticks van de Xbox 360 staan niet evenwijdig aan elkaar en dat kan door sommige gamers als zeer lastig worden ervaren in tegenstelling tot die van de PlayStation 3 waarbij je het gevoel hebt meer met gelijkwaardige stuurknuppels bezig te zijn. Uiteraard hangt dat ook weer van de game af. Games met de zogenaamde Halo-besturing zijn toch weer anders dan als je met een racegame bezig bent. Mijn ervaring is dat shooters veel beter gedijen met een Xbox 360-controller en race-games met de Sixaxis zeer goed tot hun recht komen. Ook hier hangt veel af van de grootte van je knuisten. Daarnaast heb ik bij de analoge sticks veel meer gevoel bij de 360-controller en dat komt denk ik doordat de veertjes achter de analoge poken van de Sixaxis iets slapper zijn dan die van de concurrent. Dit heeft tot gevolg dat ik bij een PlayStation 3 game vaak ongecontroleerde bewegingen maak bij de besturing van een karakter. Maar ook hier geldt: kleine handen, meer gevoel…

Bumpers

Een ander groot verschil tussen de controllers is de plaats van de schouderknoppen, oneerbiedig ook wel bumpers genoemd. De R1 en de L1 van de PlayStation 3-controller zitten kaarsrecht boven de triggers en dat verschilt dus niet echt ten opzichte van de DualShock 2. Bij de 360-versie zitten ze meer aan de zijkant, in ieder geval gevoelsmatig, en hebben ze ook nog eens een iets andere vorm, namelijk wat meer rechthoekig. Qua bediening verschillen ze niet erg van elkaar, hoewel ik bij de 360-versie toch meer het idee heb dat als ik een schouderknop in moet drukken, toch een speciale knop ga bedienen en niet een die lijkt op een andere. Een klein detail is hierbij het gevoel wat je hebt en het geluid wat je hoort bij het indrukken van de schouderknoppen. De 360-schouderknop ‘klikt’ net wat harder als die van de Sixaxis, maar dat kan je ook als irritant ervaren. De knoppen op de Sixaxis liggen weer dichter bij elkaar en dat komt de snelheid wel weer ten goede.

Dat brengt mij bij de triggers en dat is echt het enige onderdeel waarbij mij van het hart moet dat de PlayStation 3-controller echt onderdoet voor die van de Xbox 360. Ik benadruk nogmaals dat niemand kan tornen aan persoonlijke voorkeur maar na vele uren spelen en oneindig veel games later kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat de triggers van de Sixaxis niet voldoen aan mijn verwachtingen. Speel eens een game als Resistance: Fall of Man en je weet wat ik bedoel: je hebt niet het gevoel controle te hebben over je karakter en je zit constant te voelen of je de trigger niet verder in kunt drukken met als gevolg dat je het idee hebt dat je vingers er van afglijden. En misschien ís dat ook wel zo… gamen is namelijk zweten geblazen, juist in je handen. Ik heb het idee dat ik bij de Sixaxis minder last van zweethanden heb, maar dat komt misschien wel omdat ik daar geen rekening hoef te houden met het voelen van de rumble en onbewust die controller toch wat minder stevig vast houd om meer gevoel in mijn vingertopen te krijgen voor de zes assen.

Dan is het nog het verschil in symbolen op de knoppen aan de rechterzijde van de controller. Op zich zou het niet uit moeten maken of er nu A-B-X-Y op staat of ‘vierkantje/driehoekje/kruisje/cirkeltje’. Wat opvalt is dat de 360-knoppen voor je gevoel schuin ten opzichte van elkaar zijn geplaatst in tegenstelling tot de Sixaxis, die ook recht tegenover elkaar staan in een kruis c.q. cirkel. Wellicht komt dat doordat de rechterthumbstick van de 360-controller lager geplaatst is dan de linker. Het valt mij persoonlijk op dat ik de meeste moeite heb met het vinden van de B-knop bij de Xbox 360 en bij de Sixaxis mij nog wel eens vergis tussen het cirkeltje en het vierkantje, in tegenstelling tot het kruisje en het driekhoekje die ik feilloos weet te vinden. Waar dat aan ligt weet ik niet.

Wat nu?

Haal geen Xbox 360 of PlayStation 3 in huis omdat juist die ene console zoveel betere graphics heeft in jouw ogen! Overigens zie ik tot op heden nagenoeg geen verschil in graphics tussen de twee kemphanen in de zin dat de een beter is dan de andere. Wellicht dat dat nog gaat komen, maar tot nu toe zie ik slechts lichte verschillen in tinten en belichting. Neem dus voordat je een keus maakt beide controllers eens uitgebreid in je handen en vraag je af wat voor games je er mee gaat spelen. De PlayStation 3-controller heeft als grote voordeel dat hij, afgezien van het gewicht, nagenoeg hetzelfde in de hand ligt als de DualShock 2 en dat er dus voor héél veel gamers geen gewenning meer nodig is. De Xbox 360-controller is met name voor shooterfans beter handelbaar, heeft voor mijn gevoel een iets preciesere analoge besturing en is voor gasten met grotere handen een betere keuze.

Nu ik dit artikel teruglees merk ik toch dat veel zaken bij mij voor de Xbox 360-controller pleiten. Dit betekent niet dat die beter is maar wel beter geschikt voor mij. En daar draait het hier om… De boodschap is dus duidelijk: koop niet zomaar een console omdat er Microsoft of Sony op staat maar laat een ander gevoel (mee)beslissen: het gevoel in je handen…