MotoGP 07

Nee, nee, nee! Het gaat weer helemaal fout. Ben ik eindelijk de trotse eigenaar van zo’n mooie Yamaha Aerox Race Replica, compleet met handtekening van Valentino Rossi, wordt die flapdrol finaal van z’n sokken gereden door de Ducati’s. Dan maar proberen virtueel wereldkampioen te worden…

Politie

Hmm, motorrijden is toch wat moeilijker dan ik dacht. In MotoGP ’07 lag ik namelijk meer naast de motor dan dat ik erop zat, terwijl je toch zou denken dat ik wel genoeg oefening krijg met mijn opgefokt brommertje. Hoewel, de tweehonderdvijftig paardenkrachten die de Honda’s, Yamaha’s en Ducati’s aantikken zijn toch wel wat minder dan mijn respectabele negen pk’s. En ook die cilinderinhoud van achthonderd hele cc’s is net iets groter dan mijn zeventig centiliters. Kun je nagaan wat voor nutteloos werk die politie eigenlijk doet, ga eens achter Rossi en Stoner aanzitten in plaats van mij. Dat geldt ook voor jou, Peter!

Moeilijk

MotoGP ’07 is moeilijk, akelig moeilijk. Wie dacht dat racen op twee wielen maar de helft zo moeilijk was als racen op vier wielen, komt van de koude kermis thuis. Direct bij de start loop je al tegen de eerste moeilijkheden aan, óók wanneer je de computer laat schakelen. Alle power ligt namelijk op het achterwiel en een motor van honderveertig kilo en bijna het dubbele aantal aan pk’s is nogal moeilijk op zijn beide beentjes te houden. Een powerwheelie is het resultaat en dat is niet echt een optimaal uitgangspunt om een bocht in te duiken. En ook dan moet het moeilijkste gedeelte nog komen. Ga je namelijk remmen met je voorrem, je achterrem of alletwee? Uit eigen (pijnlijke) ervaring weet ik dat je akelig snel naast je brommer ligt wanneer je met je voorrem gaat afremmen in de bocht, maar op je voorrem rust wel het meeste remvermogen. Je zult er dus handig mee om moeten gaan, doch met mate, anders zit je voor je het weet beduusd in de grindbak.

Moeilijker

Tevens heb je met die voor- en achterrem veel meer diepgang in het nemen van de bochten. Ik ga niet alle mogelijke strategieën uitleggen, maar stel je wilt een bocht die scherp begint maar later steeds flauwer wordt het snelste nemen, dan kun je het beste eerst kort met je voorrem remmen om de meeste snelheid er af te halen, het gas los te laten en met je achterrem bij te remmen om als het ware door de bocht heen te driften. Ook hier geldt weer dat je meer onder dan op je motor zal liggen, maar het effect en de voldoening is des te groter.
Zo is er voor elk type bocht weer een andere remstrategie, waarbij je natuurlijk ook weer kunt variëren in aanvallende of verdedigende lijnen. Het enige wat er op zit is de circuits keer op keer te racen, alle bochten in je geheugen te prenten en zo je tactiek bepalen. Als iemand me zou vertellen dat een MotoGP-rijder een game als deze zou gebruiken als simulator, dan zou ik hem zonder twijfel geloven.

Moeilijkst

Dan nog het fenomeen “in de bocht hangen”. Veel mensen vinden het een erg gaaf gezicht om te zien hoe die motorcoureurs zo vreselijk scheef door sommige bochten gaan, soms wel onder een hoek van zestig graden. Ook dit aspect komt om de hoek kijken in MotoGP ’07, want sommige bochten neem je sneller wanneer je mee- of juist tegen de bocht in hangt. In een erg snelle en flauwe bocht is het beter om gewoon min of meer plat op de motor te blijven zitten, om zo gestroomlijnd mogelijk te blijven. In een langzame bocht is het echter beter om flink tegen de curbstones aan te hangen, zodat je er sneller doorheen bent en goed gebruikt maakt van je middelpuntvliegende kracht. Als je dat nou eens combineert in een chicane zul je begrijpen dat het &%$#@ lastig is om op je motor te blijven zitten, want leun je niet op tijd mee, dan schiet je rechtdoor en klap je over je stuur heen. Weer een gebroken rib.

Mooist, meest, leukst?

Bij Climax hebben ze dus zeker hun best gedaan om deze MotoGP zo uitdagend mogelijk te maken, maar dat vind ik niet altijd even goed in verband staan met de rest van het spel. Zo is de game grafisch redelijk mooi, maar veel vooruitgang is er sinds vorig jaar niet geboekt. Wel hebben ze geprobeerd om de circuits zo levendig mogelijk te maken. Het publiek gaat uit zn dak bij een inhaalactie, televisiehelikopters cirkelen door de lucht en er komt een vliegtuig laag overvliegen.
De complete MotoGP-licentie is nog steeds aanwezig, inclusief alle achtien circuits, vijf fabrieksmerken en zesentwintig coureurs. Het gehele MotoGP-seizoen is na te spelen in de Championship Mode, waarna je jezelf hopelijk kampioen kunt kronen. Daarnaast speel je dan ook de Extreme Mode vrij, waarin je met motoren voor het grote publiek kunt racen door stedelijke gebieden. Ik vind die optie zelf het leukst en het is dan ook wel een beetje jammer dat je hem eerst vrij moet spelen.

Conclusie

In het land der blinden is de éénoog koning, maar zo makkelijk heeft MotoGP ’07 het zichzelf niet gemaakt. De game is sinds het vorige deel vooral aantrekkelijker geworden, hoewel het grote publiek hier waarschijnlijk nog niet warm voor loopt aangezien het racen vreselijk moeilijk is. Op de laatste moeilijkheidsgraad is het al lang niet meer het probleem om de race te winnen, want dat lukt je sowieso wel, maar je blijft altijd worstelen om op je motor te blijven zitten. Haal MotoGP ’07 daarom niet als je nogal ongeduldig bent. Wanneer je je hele zomervakantie hebt gestopt in Forza Motorsport 2, je najaar al hebt gereserveerd voor Project Gotham Racing 4 en dus wel van een uitdaging houdt, dan is MotoGP ’07 het perfecte tussendoortje.

  1.   
    bubelss's avatar

    ziet er goed 😀

  2.   
    Bakura's avatar

    Ik was om eerlijk te zijn niet de beste in “MotoGP 07” maar het was wel vermakelijk.Zie mijn beordeling.

  3.   
    suzuki123's avatar

    is een kanker vet spel mar moeilijk te besturen op de pc

  4.   
    fonsie2's avatar

    ”suzuki123″ schreef, "is een kanker vet spel mar moeilijk te besturen op de pc"

    beetje op je woorden letten graag 😡 maar het is wel een super spel khad alle motoren al vrij gespeeld 😛