Guild Wars: Eye of the North

Guild Wars is sinds 2005 al een vast begrip binnen MMO-land en dat is niet geheel zonder reden. ArenaNet voorzag de game met een pakkende verhaallijn en interessante quests en missies en dit allemaal zonder spelers maandelijkse kosten te laten ophoesten. Na twee bijzonder knappe uitbreidingen staat de volgende expansion aan de deur te kloppen, maar kan deze ook genoeg meerwaarde bieden voor de succesvolle reeks?

Wie had vijf jaar geleden ooit durven zeggen dat MMO-gaming zou uitgroeien tot het meest lucratieve genre in de gamesindustrie? Jarenlang zweefde deze vreemde coöperatieve vorm van gamen als een vloek onder Aziatische gamers terwijl de rest van de wereld zich nog prima vermaakte met offline gaming. Het overgrote deel van de westerse gamers moest maar niks hebben van uitgebreide spelwerelden met honderden wildvreemde medespelers, maar sinds een aantal jaren moeten we er ook in Europa aan geloven. MMO games, en met name de fantasy vertakking, zijn razend populair. Een game die ongetwijfeld haar steentje heeft bijgedragen om de populariteit van online fantasy games overzee te brengen is Guild Wars. De game stapte af van de trend om maandelijkse kosten te verplichten en dat klonk bij veel geldarme gamers als muziek in de oren. Inmiddels is het spel al meer dan vier miljoen keer over de toonbank gevlogen en wordt het tijd voor de laatste uitbreiding op het origineel. Na de Eye of the North-expansion gaat ArenaNet namelijk aan de slag met Guild Wars 2, die tegen het einde van 2008 zal verschijnen.

Victory is mine!

Guild Wars: Eye of the North (EotN) moet de overstap van Guild Wars naar Guild Wars 2 overbruggen en daarom is deze uitbreiding anders dan zijn voorgangers Factions en Nightfall. Allereerst is de game in tegenstelling tot de andere expansions niet standalone, wat inhoudt dat een exemplaar van een vorige Guild Wars vereist is om deze te kunnen spelen. Of dit nu Prophecies, Factions of Nightfall is maakt niet uit, aangezien de verhaallijn op alledrie de continenten precies hetzelfde van start gaat. Tyria, Cantha en Elona worden namelijk geteisterd door zware aardbevingen. Door de plaatselijke grootmeesters word jij erop afgestuurd om te kijken wat de oorzaak is van deze plotselinge aardkorstverschuivingen. Al snel kom je tot de ontdekking dat er een enorm ondergronds gangenstelsel is uitgegraven. De Dwarves vechten in deze klamme Dungeons een strijd uit tegen The Destroyers, een nieuw geïntroduceerde vijand die nog enkele vraagtekens oproept. Net wanneer jij je hoofd laat zien in de ondergrondse kerkers voeren The Destroyers een aanval uit op de verblijfplaats van de nietsvermoedende Dwarves. Tijd om een robbertje te vechten is er niet en dus verlaten de Dwarves hun Dungeon waarna je richting het noorden vlucht. Hier begint het nieuwe scenario van EotN die overigens fel voortborduurt op de verhaallijn van Prophecies.

Wie, wat, waar?

Het verhaal, dat deels uit de doeken werd gedaan in het Sneak Peek Weekend dat ArenaNet organiseerde, introduceerde verschillende rassen die gaandeweg in de campagne een grote rol van betekenis gaan spelen. De taaie Dwarves kennen we al uit Prophecies, maar nieuw zijn de Asura, de Norn en de Sylvari. De Asuras zijn inwoners van de westelijke Maguuma Jungle, een locatie die al bekend is van Prophecies en weelderig is omgeven met bladgroene natuur. Ze zijn door The Destroyers weggejaagd naar bovengelegen gebieden en hebben met hun prachtige architectuur een nieuw bestaan opgebouwd. Ze zijn bedreven in het creëren van bewoonbare locaties en bovendien een zeer intelligent ras. De Norns profiteren meer van brute kracht en dat is niet zo heel gek wanneer je bedenkt dat ze half-giants zijn die kunnen transformeren in enorm krachtige beren. Dit maakt hen krachtige strijders en ze deinzen er dan ook niet voor terug om conflicten met bruut geweld op te lossen. Weer een andere leefstijl heeft de Sylvari, een jong ras met magische krachten. Ze staan dicht bij de natuur en kunnen zich aanzienlijk snel verplaatsen. De Sylvari heeft als enige ras geen Heroes. Tenslotte passeert ook de Charr opnieuw de revue, het beestachtige ras dat de oorzaak is van al de terreur waarmee Ascalon te verduren had. Ze leven in een prachtige omgeving die bij momenten doet denken aan de presearing in Prophecies. Het herfstachtige terrein is voorzien van uitgestrekte grasvelden en stroompjes met prachtige watervallen. Verrassend genoeg moet de Charr minder dan voorheen als slagvoer dienen en er zal er zelfs eentje als Hero aan je zijde kunnen strijden. De Dwarves, Norns, Asuras en Charrs zullen speelbaar terugkomen in Guild Wars 2.

Only for real gamers!

Genoeg verschillende locaties en diverse rassen dus en ArenaNet kennende levert deze succescombinatie weer voldoende vermaak om in een enthousiast tempo de campagne door te worstelen. Samen met 150 nieuwe skills, tien diverse Heroes en veertig imposante armor sets valt er bovendien genoeg aan te schaffen, maar jammer is dat er geen nieuwe Professions hun intrede doen. ArenaNet wil de Professions waarschijnlijk totaal verschillend houden zoals ze nu zijn. Hiernaast is EotN bedoeld voor de gamers die de verhaallijn van het origineel netjes doorgelopen hebben en level 20 zijn. Een eiland dat de rol van een tutorial op zich neemt zoals we dat zagen bij Factions en Nightfall is er dus ook niet. Ervaren spelers zullen dan ook zeker verheugd zijn met deze uitbreiding en kunnen zich volledig opmaken voor Guild Wars 2.

Guild Wars: Eye of the North verschijnt 31 augustus 2007. Verwacht binnenkort dus ook een uitgebreide review met de spelervaringen vanuit de Far Shiverpeaks, Maguuma Jungle, Charr Homelands en de Tarnished Coast!

  1.   
    Gold_Thunder's avatar

    Zwaar vet deze uitbereiding. 🙂

  2.   
    FableFreak's avatar

    deze ga ik halen de 31ste 8) ik ben een zwaar grote fan van GW

  3.   
    Ika Q's avatar

    Ik heb Eyes of the North pakket al binne, nu nog wachten tot het morgen online gaat 😆

  4.   
    Jeroen-15's avatar

    Guild Wars is een erg vette game ik ben fulltime Monk 😀

  5.   
    Scuderia's avatar

    Voor Guild Wars hoef je toch niet per maand te betalen of wel? Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Wil namelijk ook Guild wars.

  6.   
    Daggerlord's avatar

    Jha echt een vette uitbreiding.. Maar uhh… vraagje weet er iemand waar ik een preview kan vinden voor GW2?