Mortal Kombat: Armageddon

Mortal Kombat: Armageddon kwam een tijd terug al uit op de PlayStation 2. Daar gooide hij in reviews, zowel nationaal als internationaal, hoge ogen. Onze Michiel bijvoorbeeld beloonde de game met een heel nette 8,5. Midway bedacht dat dit truukje ook wel op de Wii herhaald kon worden, wat in een remake resulteerde. Alsof er nog niet genoeg remakes op de Wii waren…

Laat ik dit voorop stellen: ik ben teleurgesteld. Tot nu toe, dan. Ik heb de Wii gekocht om huidige games te kunnen spelen, maar dan met next-gen graphics en vooral: next-gen controls. En dan ben ik niet op zoek naar geforceerd gebruik van motion-sensing in (een port van) een game, maar naar serieuze toegevoegde waarde voor de revolutionaire aspecten van de Wii. Dit is nog maar weinig games gelukt. Nintendo zelf krijgt (nog!) weinig voor elkaar en alleen Zelda, nota bene een game bestemd voor de Gamecube, weet echt te overtuigen. Wat rest zijn games die als remake van een PS2, om maar een voorbeeld te noemen, met vaak exact dezelfde graphics naar de Wii komen. En omdat motion-sensing aanwezig is, moet je het ook gebruiken. Dat is een beetje de insteek van de doorsnee ontwikkelaar dezer dagen. Zo kan het voor komen dat goede games via een Wii-port door te geforceerd toegepaste bewegingsmogelijkheden gewoon ruk worden. In zekere zin is ook Mortal Kombat: Armageddon helaas zo’n game…

MK op herhaling

Betekent dit dus dat Mortal Kombat voor de Wii ook in het rijtje van uitgerangeerde remakes valt? Nou, nee. Niet direct tenminste. De game was voor de PlayStation 2 namelijk een pareltje, vond ook Michiel. De goede punten daarvan lijken me helder, maar een korte toelichting kan geen kwaad. Mortal Kombat: Armageddon was namelijk een gigantisch complete game. Naast een normale beat ‘m up was en ís het namelijk ook een adventure game, à la Shaolin Monks, een vorige telg van de Mortal Kombat reeks. Deze spelmodus, Konquest genaamd, fungeert een beetje als de storymode in de game, waarin je de avonturen van Taven volgt. Tel daar nog de Mario Kart-achtige Motor Kombat bij op en je hebt voor je centen een meer dan complete game. En ook nog eens een hele goede, als we Michiel mogen geloven. En dat mag.

Get over here!

De game is natuurlijk om dezelfde redenen goed, maar ook minder op bepaalde elementen. Mortal Kombat: Armageddon speelt op de PS2 namelijk lekker weg. Beweeg je character, sla en schop met die actieknoppen; piece of cake! De eerste keer dat ik me aan de game voor de Wii waagde en pardoes een game startte, was ik echter in raadsels. Met de A-knop leek ik namelijk niets te kunnen behalve het vastpakken en gruwelijk in het rond smijten van je tegenstander. Leuk, maar daar win je geen gevecht mee. De B-knop leek ook al niet te reageren, dus ik vond het tijd om een tutorial op te zoeken. Speciaal voor de Wii is een (digitale) handleiding meegeleverd waarin uitgelegd wordt hoe je die game nou in vredesnaam speelt. Schoppen en slaan gebeurt met de richtingstoetsen… huh!? Een vreemde keuze, maar bij gebrek aan meer knoppen op de Wii Remote een logische keuze. Het afstandsbedieninkje is echter helaas niet ontworpen om constant op de richtingstoetsen te rammen, in ieder geval niet bij verticale houding. Maar ook dit is even een kwestie van wennen, het probleem zit hem in de special moves. Nu leek het mij ontzettend cool om met een flinke zwaai van de Wii Remote een ‘get over here’ te doen of een ijsstraal te lanceren. En het werkt inderdaad zo. Door de B-knop in te houden (ah, daar is ie dus voor) en een horizontale beweging te maken van links naar rechts en vervolgens B los te laten, is het inderdaad mogelijk om een dusdanige move te bewerkstelligen. Tenminste, als het lukt.

Wiimote perikelen

Het idee was om Mortal Kombat laagdrempelig te maken door onder andere special moves ‘natuurlijker’ weer te geven. Helaas reageert de Wii maar op de helft van je bewegingen en als het al gebeurt, gebeurt het vaak fout. Een voorbeeld: je wilt bovengenoemde beweging maken voor een ijsstraal met Sub Zero, maar op het scherm zie je Sub Zero een ijskloon van zichzelf maken. Leuk, maar niet wat je bedoelde. Voor deze move is namelijk een kwart cirkelbeweging nodig. Nog een poging. Niets. Nog eens. Weer niets. Nog maar eens. Nóg een andere move. En pas bij de volgende poging krijg ik eindelijk de ijsstraal eruit geperst. Intussen staat mijn healthmeter op 10%, aangezien Goro me in de tijd dat ik een move wilde maken, helemaal toegetakeld heeft. En dat is het hele euvel van deze remake: het werkt niet echt. Leuk en aardig, de bewegingen nabootsen met je afstandsbediening, maar als het simpelweg niet werkt heb je er niets aan. Sommige bewegingen lukken nagenoeg altijd, andere lukken je haast nooit. En zo komt ook Mortal Kombat: Armageddon in het lijstje met ‘geforceerd bewegingssensor gebruik’… één lichtpuntje: je mag ook gewoon je Cube controller of Classic controller gebruiken. Maar ja, waarom speel je dán op de Wii…

Conclusie

Jammer maar helaas: het klonk allemaal veel mooier dan het in werkelijkheid is. De optiek dat de Wii bij uitstek geschikt is voor een game als Mortal Kombat, lijkt een utopie. Waarschijnlijk ligt de fout bij Midway en niet bij Nintendo’s Wii, maar dat maakt voor Mortal Kombat: Armageddon niet uit. Het heeft geen toegevoegde waarde tegenover de PS2. Was je toch al van plan Mortal Kombat: Armageddon te halen, heb je een Wii en minstens één Classic/Cube-controller, dan kun je deze game niet laten liggen. Misschien lukt het jou wel om feilloos een High Fireball uit te voeren met de Wii Remote.

  1.   
    FlameZ's avatar

    Mooie revieuw hoor , zou deze game wel eens willen spelen.
    Zeg nou eens eerlijk , moet je nou werkelijk met ‘die’ afstandsbediening zwaaien :P?

  2.   
    Diede's avatar

    Misschien lukt het jou wel om feilloos een High Fireball uit te voeren met de Wii Remote.

    Fatality ;)?

  3.   
    bubelss's avatar

    lijkt me een leuke game en ja je moet met je remote zwaaien 😛

  4.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Mortal Kombat blijft altijd een gruwlijke fighting game 😉 Ik denk ook dat het vechten niet zo stroef gaat met de Wii exemplaar 😳

  5.   
    arie de beuker's avatar

    Lijkt me best vet 😛

  6.   
    Remmie!'s avatar

    tot nu toe een van de beste Wii games. Alleen grafisch valt het een beetje tege 😳

  7.   
    patrick123's avatar

    een rot spel 😉

  8.   
    dr-salvador's avatar

    het schijnt dat de besturing niet werkt zoals het hoort

  9.   
    alperen9100's avatar

    True Crime: New York City
    Platforms: , ,
    Release Date: 11/15/2005
    Genres: NA
    Developer: Luxoflux, Inc.
    Publisher: Activision 7.1
    65 VOTES Media: 13 Downloads: 278,800

  10.   
    johan2's avatar

    saai spel man 😕 🙁