The Witcher

The Witcher is oorspronkelijk een boekenserie, geschreven door de Poolse auteur Andrzej Sapkowski. De serie schijnt tot de bestverkopende boeken te horen in Polen en populairder dan de werken van Stephen King of Michael Crichton te zijn, niet dat dat een grote prestatie is in een land waarin de halve bevolking analfabeet is, maar toch. De Poolse uitgever CD Projekt vond de boeken van Sapkowski dan ook een goed uitgangspunt om een grote actie-RPG van te maken, en in september 2003 zijn ze hieraan begonnen. Vier jaar later, over drie maanden, moet de game dan eindelijk in de winkels liggen. Lees in deze preview onze eerste bevindingen.

Geralt

In The Witcher speel jij Geralt, een witcher. En niet zomaar een witcher, nee, dé witcher. Een witcher is een soort Middeleeuwse huurmoordenaar met erg veel kracht, magie en status. Geralt wordt in de wereld waarin hij leeft dan ook als een levende legende beschouwd. Witchers zijn mensachtige wezens maar beschikken over een groot arsenaal aan bovennatuurlijke krachten, die goed van pas komen wanneer ze op één van hun missies worden gestuurd om monsters en ander gespuis af te maken. Witchers hebben een speciale code en ook een geheim, en wanneer deze wordt gestolen dan gaat Geralt daar natuurlijk achteraan om het recht te zetten, aangezien deze geheimen erg gevaarlijk kunnen zijn voor het gewone volk en het witchers-ras zelfs op het spel staat. Geralt’s persoonlijkheid weerspiegelt ook meteen de rest van de hele game: hij is sadistisch, ironisch, gewelddadig en hij wil eigenlijk helemaal geen held zijn, hij hoeft al die aandacht niet.

Geweld, seks en humor

Die eerste drie kenmerken komen zo terug in de game. The Witcher is een game waarin geweld noch gruwelijkheden gespaard worden. Al dit bloederigs komt dan wel niet zo luguber in beeld als in Manhunt 2, maar gamers die eens een wild, heftig avontuur willen spelen zitten hier meer dan goed en een 18+-rating lijkt ons niet meer dan logisch. Ook het nodige vrouwelijk schoon komt langs. We hebben artwork gezien waarop wulpse dames met een flink dubbel D-alert poseerden en zij zullen dan ook terugkomen als NPC’s in de game. Tenslotte de humoristische kant van de game, waar je wel echt van moet houden. De ontwikkelaar liet ons bijvoorbeeld een bar zien, waar Geralt onder andere een vecht- en een drinkweddenschap aan kon gaan. Één van de uitdagers bij de vechtjassen zei; “Your mom sucks dwarf cock.” en zo zit er nog wel meer puberaal taalgebruik in het spel. De serveerster wilde je ook verleiden om eens even een lekker potje te krikken op een “cozy bed in the back.” Hiervan is geen woord gelogen en heb je afgelopen drie regels met een grijns gelezen, dan weet je zeker dat je om The Witcher zult gaan kunnen lachen.

Keuzes
CD Projekt heeft met The Witcher een klassieke actie-RPG willen maken met veel nieuwe elementen. Klassiek in de zin van een topdown view, een Middeleeuwse setting en het principe van quests aannemen, items verzamelen en met NPC’s praten. De nieuwe elementen bevatten onder andere het keuze- en het gevechtssysteem. Het keuzesysteem breidt de opzet van bijvoorbeeld Fable en Star Wars: Knights of the Old Republic nog verder uit. Keuzes die je maakt in het verhaal, in je missies en in je conversaties hebben niet meteen effect, maar de meeste keuzes zullen pas na een uur of tien tot uiting komen. De ontwikkelaar liet ons bijvoorbeeld zien dat wanneer hij na een missie een zwaard aan een elf gaf, tig quests later, de elf je een dienst bewees op een missie als dank voor dat zwaard. Vermoord je hem echter, dan kwamen op weer een hele andere missie zijn elvenhomies je even terugpakken. Hiermee wil de ontwikkelaar het feit tegengaan dat mensen een game quicksaven, een gesprek of quest afwerken, kijken wat het effect is en wanneer dit niet gewenst is, de game herladen en opnieuw beginnen. In The Witcher zie je niet meteen wat het effect is en daardoor wordt de speler gedwongen de keuzes te maken die hij echt wil maken, en niet die volgens hem of haar de beste zijn voor het gewenste verloop van de game.

Nieuw vechtsysteem

Het nieuwe gevechtssysteem is wat mij betreft een stuk vernieuwender dan dit keuzesysteem en men heeft het compleet van de grond af ontwikkeld. Het is niet meer de bedoeling om gewoon op een serie knoppen te rammen die voor een aanval staan, en zo hersenloos heel veel vijanden afmaken, zoals het in veel (MMO)RPG’s moet gebeuren. In The Witcher klik je met je muis op een deel van de vijand en wanneer je timing goed is dan kun je hem raken met een aanval, of zijn aanval blocken of counteren. Klik je bijvoorbeeld bij z’n zwaard op het moment dat hij je aan wilt vallen, dan sla je je zwaard tegen dat van hem aan, en pareer je de aanval. Klik je op de knieën, dan sla je daar en iemand zowat onthoofden kan door op z’n nek te klikken. Rake aanvallen op het hoofd of de borst brengen dan ook significant meer schade toe dan aanvallen op iemands ledematen. Wanneer je iemand raakt in z’n benen, zal hij minder snel kunnen bewegen en raak je hem op z’n armen dan zullen zijn aanvallen op zijn beurt minder sterk zijn, mocht hij een wapen hanteren. Precisie en timing zijn dus van groot belang en wanneer je er eenmaal bedreven in bent dan kun je zo een hele serie snelle klappen op je tegenstander afvuren. Zelf lukte dit me nog niet, maar de lead product manager van Atari die de game presenteerde was er al aardig goed in. Waarschijnlijk wordt dit dan ook een kwestie van even doorhebben en dan gaan met die banaan.

Voorlopige conclusie

The Witcher is een actie-RPG van Poolse makelij die erg veel vertrouwt op een Oost-Europees fenomeen dat in het Westen amper bekend is. Toch zullen RPG- en gothic-liefhebbers aan het eind van dit jaar los kunnen gaan op The Witcher, omdat de wereld een erg rijke historie heeft en de dialogen interessant zijn. Het keuzesysteem wordt net een beetje té mooi gepresenteerd, want we hebben het immers al een paar keer gezien, maar het nieuwe gevechtsysteem lijkt me wel echt een zinvolle vernieuwing, als ik zag hoe handig de ontwikkelaar er mee was. BioWare schijnt er zelfs jaloers op te zijn en alhoewel ik niet denk dat The Witcher een heel groot succes gaat worden, want daar is het spel immers te hardcore en te onbekend voor, zal het toch zijn sporen na gaan laten op de RPG-wereld.

  1.   
    NL Godfather's avatar

    ik hoop wel dat de bestuuring goed wordt 😛

  2.   
    FableFreak's avatar

    dit lijkt me echt een brute game worden 😀 kan nie wachte 8)

  3.   
    patrick123's avatar

    Nee dit is echt geen goeie game voor axtie zal ik maar een andere kiezen
    😡 🙄

  4.   
    patrick123's avatar

    dUS ik denk als je een andere kiest je mij nog dankbaar bent 8)

  5.   
    Elementall's avatar

    ziet er goed uit 😉

  6.   
    brotherNL's avatar

    beetje oblivion idee 😕
    ziet er wel goed uit

  7.   
    shadowlink88's avatar

    dit lijkt me egt wel eem lacht spel met humor 😛

  8.   
    miguellos12's avatar

    Lijkt me wel gaaf, alleen met die nieuwe bestuuring weet ik het zo net nog niet.
    Komt ie ook voor 360??,,,

  9.   
    Impact's avatar

    brotherNL schreef, "beetje oblivion idee 😕
    ziet er wel goed uit"

    idd maar oblivion is nog steeds niet over troffen dus ik denk als ik ook hoor dat de manier van vechten vervelend is dit hem ook niet gaat worden denk ik, ik ga hem niet kopen alleen kopen als je van minder vechten veel bla bla bla…. veel tekst houd 😉

  10.   
    eternal oblivion's avatar

    Vet Spel! 😀 8)

  11.   
    FlameZ's avatar

    Zal wel prachtige game zijn , mooie previeuw!

  12.   
    RPG-Ridder's avatar

    Lijkt me een cool spel, beetje de huurmoordenaar uithangen in de middeleeuwen, gelukkig dat ’t free roaming is anders zou het toch best wel oersaai worden 🙂

  13.   
    Corpendium's avatar

    The Witcher,
    Beste gamers, het noodlot heeft toegeslagen in de wereld van single player RPG games. Oblivion meets Fable in een Neverwinter Nights achtig strak opgezet verhaal met als Van Helsing in de hoofdrol. 100% TOP

    GAMEPLAY: 85
    Een maal in de tutorial begeef je jezelf als Novice Witcher (Monsterdoder) in een oud fort samen met andere Witchers. Het fort word aangevallen door een stel bandieten geleid door een boosaardige tovenaar en jij en je collega’s moeten er voor zorgen om stand te houden in het fort en er achter te zien komen waar die gasten het nu eigenlijk op gedoeld hebben. Hierin leer je de basis van het combat systeem en begint het spel met het oppakken van een zwaard waarna je het chainlinked swordfighting combat systeem word opgelegd wat bepaald niet makkelijk is om te leren. Timing is van de essentie maar vooral het loslaten van je oude gewende vecht systeem in andere games is iets waar je vast en zeker aan moet gaan wennen. Dit kan in het begin heel erg vervelend zijn en omdat er ook nog een aantal grove bugs in de gameplay zitten, maakt het de game een beetje irritant. Ja mensen, rakkers, meisjes en duiveltjes het is een beetje schandalig hoe buggy de game eigenlijk is. Ik heb me zitten ergeren omdat het gewoon niet deed wat ik scheen te willen en het gaf me het gevoel dat ik in een wereld vast zat met een verankerde controle. Niet erg fijn te noemen maar ik bleef even doorzetten om door deze zure appel heen te bijten aangezien er toch updates aan zullen komen in deze eerste maand, dus dat komt wel in ore. Na een aantal uren te hebben gespeeld en gewend te zijn aan de manier van spelen ben ik me ervan bewust dat ik behoorlijk verslaaft begin te raken aan de manier hoe ik onderhand monsters te lijf ga, die me in eerste instantie compleet de pan in deden hakken. Ik begin beter te worden en krijg het gevoel van machtiger worden in mijn schoot geworpen. Ik zie dat mijn karakter ontwikkeling systeem nogal erg uitgebreid maar niet uniek is opgesteld. Het geeft je de invloed alsof je de game “Fable” zit te spelen met een soortgelijk aanpak, echter is The Witcher een stuk brutaler opgezet en zal het in mijn ogen nog veel fans van het genre doen smachten van genot bij de kreet. PLEASE LET ME KILL ONE MORE MONSTER FOR FUN AND MONEY!

    GRAPHICS: 90
    Grafisch gezien is de game van topkwaliteit te noemen en zie hoe de Neverwinter Nights 2 engine zich ontplooid in een soortgelijk van Oblivion gevoel. Zonder dat er HDR (High Definition Range Lightning) aan te pas lijkt te komen doet de Bloom (Een oudere vorm van lichtweergave) instelling zich goed voor als een soortgelijk van replica instelling die het systeem waarop je speelt een stuk minder belast als een normale HDR instelling. Tot voor zekere momenten ben ik me ervan bewust dat ik erg onder de indruk ben waarop dingen in het detail zijn neergezet en andere dingen gewoon grofweg slecht zijn afgewerkt. Alsof je een Ferrari en een 2de hands wrak auto naast elkaar zet in de showroom en ze moest vergelijken dan wist je ook vanzelf dat die autobeurs voor geen meter klopte. Vonnis?
    Enorm mooi grafisch neergezet voor de Aurora engine 2 maar er zijn een aantal mensen die gewoonweg snel hun werk als afgedaan wilde zien om zo uiteindelijk de deadline van de release date op het kantje te behalen. Maar ja, wat willen wij gamers nou eigenlijk? Een buggy game die zoveel potentie heeft om een van het jaar beste Single player RPG te worden en daarbij door de vingers zien dat de patches ons wel tevreden moeten stellen of zullen de commentators dan toch maar mee gaan in het fijt dat dit normaal is voor de huidige marketing oorlog tussen gamefabrikanten?
    Een ding is zeker, de ambiance, karakter ontwikkeling, de physics en de smaakvolle manier van een wereld die je gewoonweg doet wegdromen, laat mij inzien dat dit een game is die door ongekende vakmanschap in elkaar is gezet. Met andere woorden, Topklasse!!

    SOUND: 90
    Een wereld van zoveel monstrueus geweld en pracht heeft natuurlijk een indrukwekkende sound nodig om dit tot leven te wekken. Met een musical score die voor geen moment stopt, dus ook niet onder de laadtijden, geeft me het gevoel van intensiteit en beleving in de gamewereld. Geloof me, als je voor de eerste keer voor zo’n monster staat die je ineens uit een donkere hoek komt bespringen met een brul die je subwoofer en je satalieten krijtwit doen laten wegtrekken, dan weet je dat je een goede sound hebt! Overdag is de muziek vrij luchtig te noemen en verschilt van track na track allemaal heel divers van elkaar met een stream erin dat je niet eens in de gaten hebt dat er al een volgende nummer aan je word gepresenteerd. Het naad zich volledig in de game alsof het er altijd al op een natuurlijke manier heeft moeten zijn. s’Nacht veranderd de vredige wereld al zenuwslopend rustig om in een donker en dodelijke wereld waarin de burgers zich schuilhouden van al het kwaad dat er rond dwaalt met als hoofdlijn een sinistere aanpak van muziek. Het laat je de rillingen over je rug lopen als je die speakers via 5.1 op ongeveer 80Db zet met een vriendelijke buurman die ook even komt kijken wat voor een* ahem film je hebt opstaan . Dus bij deze is het op een paar bugs na een neusje van de zalm te noemen. “Gelikt en naadloos geïntegreerd”.

    VERHAAL: 100
    Nou wil ik niet te veel over het verhaal gaan vertellen in detail als alleen maar vertellen dat je een huurling bent die door mensen in dienst word genomen om monsters en gespuis te killen voor een prijs uiteraard. Je hebt als “Gerald – The Witcher ” de keuze om onder een deel van dialogen die overigens allemaal zijn ingesproken net zoals in Oblivion, om te kiezen tussen kwaad, minder kwaad, neutraal oftewel goed. De keuzes die je maakt zullen van belang zijn over hoe het verhaal zich ontplooid, zo mag je bv in de eerste Act de keuze maken of je een heks van een lynchpartij doet redden of je laat de MOB haar een kop kleiner maken waarna ze je wel vervloekt uiteraard! Enfin, iedere keuze die je maakt is van belang in de ontwikkeling van het verhaal dus bij deze heb je te maken met een dynamische afloop en een onzekere toekomst. Het non lineaire is eruit gehaald voor een deel en dat maakt het verhaal voor geen moment saai. Het is een intense beleving in een soort van Keltische wereld waar alle monster legendes tevoorschijn in worden getoverd, waar je als detective duistere geheimen moet ontrafelen doormiddel van bewijs te zoeken en een terechtstelling laat plaatsvinden, waar je als zwaard en magie deskundige op tactische wijze alchemisme zult moeten gebruiken daar waar je op voorkennis met monster lore en character achtergrond zult weten toe te slaan op het juiste moment. Je voelt je een deel van de wereld worden waarin jouw keuzes het lot van andere doet bepalen. In mijn opinie is het verhaal een perfecte mengelmoes tussen goed, kwaad, romance en heldendaadschap! 

    REPLAY WAARDE: 95
    Aangezien het allemaal non lineair is lijkt het soms alsof je bent gekooid in een hokje doch dit aanzien naarmate van de vordering in de game zich doet voortzetten in een fantastisch dynamische single player ervaring. De replay waarde word als dynamisch aangezien omdat je vanuit verschillende hoeken de eind destinatie is in deze game kan bereiken. Voor iedere single player RPG is dat de BOSS de SUPER BOSS en de FINAL BATTLE situatie en deze kan je manipuleren en bereiken op diverse manieren wat de gameplay en de replay waarde van hoogwaardig niveau op schaal weet te zetten.

    EINDVONNIS:
    The Witcher is een game die niet zomaar voor iedere gamer is weg gelegd en geeft het de nadruk op een duistere horror story met als Van Helsing in de hoofdrol. Met een leeftijd grens van 18+ weet je dat je te maken hebt met een grof spel waar bloed, brutaal geweld en taalgebruik zich voorop stellen in een volwassene houding. Hou je van RPG met deze tint en hou je van speurwerk, actie en romance dan is deze game een echte aanrader. Zolang je als gamer even door de zure appel heen bijt van de fouten die er nog in het spel zitten dan weet je dat je in het bezit bent van een nu al aankomende klassieker!!

    MINIMALE SYSTEEMEISEN:
    Xp service pack 2 of vista met de laatste updates. Intel Pentium 4 of AMD 64+ 2800 2,4 GHz. RAM 1024 MB DDR 2voor XP en 1536 MB voor Vista. 128 MB videokaart met shader 2.0 ondersteuning geforce 6600 of ATI radeon 9800! 8,5 GB vrije harde schijf ruimte. Soundcard 5.1 met EAX ondersteuning voor optimale weergave.
    Alles beter dat dit zorg ervoor dat je de game op hoger resoluties laat spelen waardoor je spelervaring nog intenser zal worden dan die al is op low settings.
    Veel speelplezier en hou die klok goed in de gaten want voor je het weet ben je een aantal uren verder zonder enige notie van verslaving toe te geven. Zo beste gamers ik moet ervandoor, nog ff wat monsters hakken en nog een aantal queeste oplossing en nog haha wat meiden versieren………cya! 

    Pluspunten:
    Sterk verhaal
    Unieke gameplay
    Dodelijke ambiance
    Grafisch en sound zijn top
    Goede support voor updates
    Erg verslavend

    Minpunten:
    Te veel bugs in versie 1.0
    Moeilijk om te leren en nog lastiger om echt onder de knie te krijgen
    Erg verslavend

    TOTALE SCORE: 92

  14.   
    Corpendium's avatar

    Mijn Excuses voor de spelfouten 😀

  15.   
    °GN° Nyiri_001's avatar

    Ga hem niet kopen, wel meedoen aan wedstrijden, je weet maar nooit he… 😀