MySims

MySims is een game die Electronic Arts en Maxis speciaal voor de Nintendo-platformen ontwikkelen. Het spel komt dan ook exclusief uit voor de Nintendo Wii en de Nintendo DS, waarbij ook deze twee versies een heleboel verschillen. De ontwikkelaars hebben tijdens het brainstormen goed nagedacht, en bedacht wat voor een Sims-game gamers op Nintendo-consoles het liefst zouden willen zien. Al snel kwamen ze uit op een vriendelijk concept met vrolijke kleuren, een duidelijke interface en veel vrijheid. Hieruit werd MySims geboren, en ik moet zeggen dat ik de game helemaal bij de console vind passen.

Gemeentedienst

Als je denkt dat dit een simpele port van de PC naar de Nintendo Wii is, dan zit je al helemaal fout. Ten eerste verschillen de doelen in bijvoorbeeld De Sims 2 en MySims heel erg van elkaar. In MySims is het niet mogelijk om een baan aan te nemen en een carrière te beginnen, het is niet nodig om je Sim te laten eten, slapen, plassen, socialiseren of wat dan ook. In MySims schep je een personage die je vervolgens in een stadje laat wonen. Het stadje is echter nogal verwaarloosd en mensen komen er niet graag wonen. Aan jou de taak om deze plek van een saaie spookstad om te toveren in een vijf-sterren-dorpje.

Thema’s

Dit doe je ten eerste door de huidige inwoners tevreden te stellen. Iedere inwoner heeft zo z’n interesses en alle MySims kunnen ingedeeld worden in vijf groepen; cute, geeky, spooky, fun en tasty. Deze kenmerken bepalen wat een Sim wel of niet leuk vindt, hoe hij of zij er uit ziet, enzovoort. Het is zaak om een huis te bouwen dat precies bij hem of haar past, anders zal die Sim diep en diep ongelukkig worden en dat bevordert de status van je stadje niet erg veel. Een spooky Sim woont graag in een huis dat veel weg heeft van een kraakpand of een spookhuis, terwijl een cute Sim liever intrekt in een roze stulpje vol met hartjes, teddyberen en noem maar op. Gelukkig heb je voldoende mogelijkheden om al je creativiteit op je huizen los te laten. Al deze thema’s werken met essences. Deze moet je met je Sim verzamelen om vervolgens meubels en andere objecten mee te bouwen. Ook kun je de essences ergens in een huis plaatsen, een geeky Sim kan zijn geluk bijvoorbeeld niet op met een action figure-beeldje in zijn slaapkamer.

Bouwen en scheppen

Een van de meest uitgebreide modi van MySims is de bouwmode. Aangezien de gehele game wordt bestuurd met de Wiimote is dit redelijk simpel gehouden, maar toch kun je al je wensen in je crib stoppen. De bouwmode werkt met blokken van verschillende grootte, en door deze op elkaar te stapelen vorm je verdiepingen. Twee blokken op elkaar met vervolgens een dak erbovenop begint al heel erg op een huis te lijken, waarna je de boel aan kunt gaan kleden met deuren, ramen en natuurlijk een likje verf.
Indoor hoef je echter niet verder te bouwen, Maxis heeft namelijk per blok de kamerindeling al gemaakt. Het is dus niet zelf nodig om muren en dergelijke te metselen, dat is al voor je gedaan. Wel is het verstandig om je huis wat aan te kleden met een leuk behangetje, en ook hierin komen de thema’s weer terug. Een geeky Sim gaat helemaal uit z’n bol van een raketbehang en een fun Sim vindt iets sportievers veel leuker.

Dan de Create-A-Sim optie. Waar het in de vorige Sims altijd mogelijk was om zeer realistische personen te maken, zal het je niet ontgaan zijn dat MySims veel meer cartoony is. De poppetjes doen erg denken aan een mix van de Mii’s, Powerpuff Girls en Pucca en tijdens de schepping van je eigen Sim kom je tal van grappige en dolle gezichten, kapsels en kledingstukken tegen. En hoewel ze er niet al te realistisch uitzien is het juist makkelijker om jezelf na te maken, wat vaak een hilarisch effect oplevert.

Boomstambad

Je creativiteit ontplooien in een game is volgens de producers heel erg belangrijk, en daarom zit er nóg een bouwmode in de game gepropt. Het is namelijk mogelijk om je eigen meubels te maken en de mogelijkheden zijn wederom onbeperkt. Ook dit systeem werkt met blokken van verschillende grootte en vorm, en je bent helemaal vrij om te doen wat je zelf leuk lijkt. Allereerst geef je aan of je bijvoorbeeld een bank, een bed, een kast of een bad wilt maken en zolang je geen blokken plaatst op de plekken die de Sims nodig heeft om het object te gebruiken, de zitplek bijvoorbeeld, kun je alles doen wat je wilt. Tijdens de presentatie zagen we bijvoorbeeld een raceauto-bed, een boomstam-bad, een pickup truck-stoel en nog heel veel meer voorbijkomen. De enige grens aan je creaties is je creativiteit en dat zou deze game wel eens tot een hele grote topper gaan maken.

Interview

Na de presentatie was er ook de mogelijkheid om de Lead Producer, Tim Letourneau, te interviewen, en die kans hebben wij natuurlijk niet laten liggen.

GN: Hoi, zou je misschien kunnen vertellen wie je bent, wat je doet en wat je rol in MySims en andere Sims-games is geweest?
Tim Letourneau: Ik ben Tim Letourneau, ik werk bij Maxis en ik ben de Lead Producer van MySims. Dat houdt in dat ik de ontwikkeling aanstuur, actief tijdens het proces betrokken ben en keuzes maak over de wegen die we inslaan met het spel. Ik werk nu al een klein decennium bij Maxis en heb meegewerkt aan bijna alle Sims-games die er zijn verschenen, dat zijn er dus een heleboel, ha ha.

GN: Wat is precies de gedachtegang geweest achter MySims, waarom deze stijl, waarom de Wii, etcetera?
Tim Letourneau: We wilden een game maken, exclusief voor de Nintendo-platforms, omdat we voelden dat onze games goed bij die nieuwe groep gamers aan zou spreken. We wilden een game maken die gewoon bij het Nintendo-platform zou passen en zo kwamen we op een aantal ideeën. De game moest vrolijk zijn, makkelijk op te pakken en de speler moest zijn creativiteit optimaal kunnen gebruiken. Zo is MySims ontstaan.

GN: Hoe zijn jullie precies op het idee gekomen om de karakters op deze manier vorm te geven, zijn jullie geïnspireerd door de Mii’s?
Tim Letourneau: Nee, het ontwikkelproces is al in januari 2006 begonnen en toen wisten we nog niet eens dat de Nintendo Revolution omgedoopt zou gaan worden in de Wii. We wilden onze eigen stijl gaan maken die toch eigenlijk heel erg Nintendo is. Dan is het natuurlijk alleen maar een compliment als je ziet dat Nintendo met dezelfde ‘vertegenwoordigers’ voor hun console op de proppen komt als de karakters die jij zo goed bij de console vond gaan passen.

GN: Denk je dat MySims misschien een system-seller voor de Wii zou kunnen worden?
Tim Letourneau: Dat zou heel goed kunnen. Ik denk dat we met MySims een titel in de maak hebben die heel veel mensen aan gaat spreken, ook mensen die nog geen Wii hebben. En aangezien het een Wii-exclusive is zou het best kunnen dat we hiermee een hele grote titel uit gaan brengen voor Nintendo’s console, maar we moeten natuurlijk eerst nog zien hoe het gaat aanspreken bij de massa.

GN: Hoeveel concurrentie verwachten jullie precies van Animal Crossing Wii, als die ergens in 2008 gaat verschijnen?
Tim Letourneau: In deze tak van de gamesbusiness geloof ik niet echt in concurrentie. Dat is bij sportspellen wel zo, aangezien het sportsimulaties zijn en de verschillen toch gemaakt worden door licenties, marketing etcetera. Ik denk dat wij prima naast Animal Crossing Wii kunnen bestaan, en Animal Crossing Wii naast ons.

GN: Wat is precies de gedachtegang geweest achter het weglaten van een multiplayer- of onlinemode in MySims?
Tim Letourneau: We wilden ons met deze game allereerst concentreren op de creativiteit van de gamer en die is het grootst in een singleplayerervaring. In De Sims en De Sims 2 zat ook geen multiplayer verwerkt en toch vonden mensen het een geweldig spel. Daarom denk ik niet dat het feit dat er geen multiplayeroptie inzit belemmerend is voor het succes van dit spel.

GN: Dat klopt, maar het is wel een console en geen PC. Daarnaast is het ook nog eens de Wii.
Tim Letourneau: Daar heb je gelijk in, maar we richten ons met deze game op de doelgroep van de Nintendo Wii die vooral bestaat uit gamers die helemaal nieuw zijn in het wereldje. Bij een hardcore shooter zou een multiplayermode een veel groter gemis zijn, maar mocht MySims aanslaan en mocht het gebrek aan een meerspelermodus echt een groot gebrek vormen, dan kan dat natuurlijk altijd nog in een tweede deel geïmplementeerd worden.

GN: Of in een uitbreidingspakket natuurlijk, haha. Zit er trouwens downloadable content aan te komen voor MySims?
Tim Letourneau: Ja, wie weet. Over de downloadable content zijn we op dit ogenblik nog niet helemaal zeker. We moeten het nog met Nintendo bespreken en kijken hoe we het precies aan kunnen bieden.

GN: Dankjewel voor dit gesprek, en veel succes met de game.
Tim Letourneau: Bedankt!

Voorlopige conclusie

MySims lijkt een degelijke titel voor de Nintendo Wii te gaan worden. De personages zijn om verliefd op te worden, de mogelijkheden om meubels en andere objecten te bouwen zijn onbegrensd en je eigen creativiteit staat voorop. Verder bestuurt de game heerlijk, nergens mis je een muis of een controller. De aankomende maanden is Maxis nog hard aan het werk om de game af te krijgen en te finetunen. Op 14 september ligt hij in de winkels voor de Nintendo Wii en Nintendo DS.

  1.   
    perryv's avatar

    filmpjes van de vorige keer staan er niet bij, maar ja( toch al gezien 😛 )

  2.   
    denjaap's avatar

    ik ben een sims verzamelaar en fan maar dit slaagt nergens op we hebben de sims 2 al op ds maar een sims op de wii ! 😕 stom dat Tim Letourneau zijn tijd hierin steekt !

  3.   
    BKiller's avatar

    denjaap schreef, " ik ben een sims verzamelaar en fan maar dit slaagt nergens op we hebben de sims 2 al op ds maar een sims op de wii ! 😕 stom dat Tim Letourneau zijn tijd hierin steekt !"

    Heb je het spel wel eens gespeeld???…nee,Heb je van andere gehoord die het hebben gespeeld dat het een flut spel is???…nee,het enige wat jammer is aan deze game is dat er geen online mode met de 24connect bestaat…toch ga ik dit spel zeker kopen.

  4.   
    shadowlink88's avatar

    als ik een serie van games niet kan uit staan dan is het de sims en nu komen ze met een verneukte versie op de wii 😡

  5.   
    games-are-things-in-live's avatar

    al die sims!!!

  6.   
    Babostainer's avatar

    wie weet komt er een topper naar de wii!!

  7.   
    Waterdruppel's avatar

    Ahh, Ik verheug me er nu al op 8)

  8.   
    thib852's avatar

    my sims VS the sims

  9.   
    matthijs 2088's avatar

    ”thib852″ schreef, "my sims VS the sims "

    the sims 😆

  10.   
    Feenie's avatar

    Ziet er goed uit, klinkt leuk.. Super!
    Misschien ga ik em kopen.. 🙂

  11.   
    atzekil's avatar

    my sims domper ik hou veel meer van de sims2 maar de sims3 word vetter