We schrijven het jaar 1995. Sommigen onder ons waren stevig aan het hakken en zagen, anderen waren wellicht net van de diksap af. Het was echter ook het jaar dat het uitstekende Warhawk voor de PSOne verscheen. Momenteel werkt men bij Incognito Studios aan een remake van Warhawk voor de PlayStation 3 en wij stapten eens in de online beta actie…
Battlefield…
Soms heb je van die games die de gok wagen en zich puur richten op een singleplayer campaign. Het verhaal of de gameplay zou zich niet lenen om met meerdere gamers te spelen, laat staan online. Warhawk is echter een game die het over de moderne boeg gooit, namelijk als pure (online) multiplayer. Geen cliché verhaal waarmee je lastig wordt gevallen, geen personages met zogenaamde ‘menselijke trekjes’, nee… Warhawk richt zich op de snelle, heftige actie.
Wat mij (en zeer waarschijnlijke vele andere gamers met mij) al snel opvalt tijdens het spelen van de Warhawk beta, is dat de game toch behoorlijk veel weg heeft van het bekende Battlefield-concept: enorme maps om in te strijden, grote teams en diverse manieren om je over het veld voort te bewegen. Toch blijkt dit al snel de enige vergelijking te zijn die we kunnen trekken tussen de twee games, want Warhawk is toch duidelijk meer arcade-gericht. Het fenomeen first-person shooter is ingeruild voor een degelijk third-person perspectief en je zult bijvoorbeeld ook power-ups onderweg tegenkomen.
…meets Ace Combat!
Zoals gezegd heb je meerdere opties als het gaat om transportatie en laten we maar meteen naar de meest extreme vorm kijken: vliegen. De Warhawk, waar dit spel zijn titel aan dankt, is een hypermodern vliegtuig, waarmee je de vijand vanuit de lucht eens stevig kunt terroriseren. Je Warhawk heeft twee ‘standen’ als het gaat om voortbewegen. Uiteraard kan je gewoon normaal vliegen, waarbij je op volle snelheid of met je afterburners aan, snel richting je doel kunt gaan. De tweede optie is erg handig als je bij je target bent aangekomen, want er is ook een hoover-modus. Hiermee blijf je heerlijk stabiel op je plek hangen en kan je de Warhawk heel rustig sturen om zo de vijand op de grond uit te schakelen.
De algemene besturing van de Warhawk is erg eenvoudig om onder de knie te krijgen en als je eenmaal doorhebt hoe je de snelheid en wendbaarheid van deze razendsnelle machine kunt inzetten, dan kan de pret pas echt beginnen. Met je twee analoge sticks kan je in de hoover-modus je vliegtuig sturen en de camerapositie aanpassen. In de snelle, normale stand kan je de rechter analoge stick echter als trick-stick beschouwen, want zonder blikken of blozen knal je er diverse spins en loopings uit. Het is erg vet als je achterna gezeten wordt door een andere Warhawk om dan onder een brug door te vliegen en meteen op volle snelheid een looping in te zetten. Zo vlieg je razendsnel over de brug en nog een keer er onder door, om vervolgens zelf de achtervolging in te kunnen zetten.
Verder kan je met het D-pad door je wapenarsenaal navigeren, want ook aan vuurkracht en gadgets ontbreekt het niet. Diverse raketten, aerial mines, energy weapons en cluster munitie staan tot je beschikking. Daarnaast zijn er ook nog een paar tactische mogelijkheden in te zetten, zoals een stealth-optie om tijdelijk de radar van de vijanden te verstoren waarbij het voor een tegenstander tevens onmogelijk is om je te locken. Of wat dacht je van een chaff-dispenser, waarmee je voor even alle raketten van je af kunt schudden. Kortom, er valt alleen in de lucht al genoeg te beleven.
De benenwagen
De tweede vorm van voortbewegen is het nobele principe van lopen. Te voet kan je in een third-person perspectief de strijd op de grond aangaan. Hierbij heb je, net als in de lucht, diverse power-ups om onderweg te verzamelen. Niet alleen zul je pakketjes tegenkomen om je health-meter aan te vullen, maar ook diverse wapens liggen door heel de map verspreid. Gewone handgeweren, sniper-rifles, vlammenwerpers… het zijn geen extreme science-fiction wapens, maar dat is in mijn ogen voor deze manier van actie ook zeker niet noodzakelijk.
Als voetganger hoef je jezelf niet neer te leggen bij kilometers lopen en het schieten met je eigen wapens, want ook zijn er diverse turrets om achter te kruipen. Vlak bij de basis vind je bijvoorbeeld vaak kleine, vaste machinegeweren om inkomende aanvallen af te slaan. Ook is er de mogelijkheid om in een groot afweergeschut plaats te nemen, waarmee je de Warhawks in de lucht kunt bestoken. Natuurlijk ben je zelf wel uitermate kwetsbaar als je op je luie gat in een kuipstoeltje gaat zitten schieten, maar het kan een essentiële positie zijn als het gaat om de verdediging van je basis.
Kleppie
En om het rijtje van transportmiddelen even te completeren, is er ook nog een mogelijkheid om grondvoertuigen te gebruiken. Denk hierbij aan bekende voertuigen zoals jeeps en tanks. Je kunt er dan ook nog eens voor kiezen, als je met een teamgenoot een voertuig gaat gebruiken, om achter het stuur te kruipen of de wapens van het betreffende voertuig te bedienen. Zo zit er achter op een jeep, niet geheel verrassend, een mitrailleur en heeft een tank ook een aardige proppenschieter voorop zitten. Leuk extraatje bij de tank is daarnaast de mogelijkheid om het ‘kleppie’ boven op de tank open te doen en, als bijrijder zijnde, met je eigen wapens op omstanders te schieten. Een handige manier om tegenstanders die te dichtbij komen tegen te houden.
Radius
Wat betreft de gamemodi heeft Warhawk ook diverse mogelijkheden. Zo zijn er de bekende opties Deathmatch, Team Deathmatch en Capture The Flag. Bij Team Deathmatch en Capture The Flag heb je steeds diverse neutrale locaties die je kunt bezetten, waarmee je team over extra spawn locaties beschikt. Zo kun je ook weer sneller bij het vijandige kamp komen, altijd praktisch. Daarnaast is er ook nog de Zone-modus, wat een alternatieve vorm van Team Deathmatch is, maar dan gericht op het overnemen van zoveel mogelijk locaties. Zodra je een locatie overneemt, zie je op de mini-map een gekleurde radius van dat gebied. Door langer in een eigen zone te blijven kan je de radius laten groeien, met het mooie gevolg dat je twee aangrenzende zones na enige tijd in elkaar kunt laten opgaan. Hiermee kan je meer spawn locaties, meer voertuigen en meer wapens verdienen en het zorgt er ook nog eens voor dat de vijand meer moeite zal moeten doen om de zone weer te heroveren.
Een leuke Deathmatch variant is er ook nog voor de fans van het vliegen, want er zijn ook maps te spelen waarin je uitsluitend met je Warhawk bezig kunt. Echte dog-fights dus! Dit geeft de game toch weer wat extra uitdaging en het is waarschijnlijk een welkome modus als je niet echt van de grondgevechten houdt.
Gort
Voordat ik overga tot een voorlopig oordeel zal ik nog even een paar algemene punten langs gaan. Iets wat toch niet overgeslagen mag worden is het grafische aspect, want Warhawk is visueel echt een pareltje. Het water ziet er geweldig uit, helemaal als de zon reflecteert op het wateroppervlak, de landschappen en gebouwen ogen erg mooi en ook aan de voertuigen en characters is duidelijk veel aandacht besteed. In combinatie met de goede physics engine zien explosies er allemaal oogverblindend uit, van handgranaten tot enorme voltreffers van een raket. Je zou haast vergeten dat je zelf zo af en toe aan gort wordt geknald.
Verder is de balans in het spel momenteel al zeer goed te noemen. Je bent zeker geen God in je Warhawk, want zonder de juiste manoeuvres en snelheid word je al snel door het afweergeschut omlaag geschoten. Verder zijn de voertuigen snel, maar ook kwetsbaar voor mijnen en turrets. Als soldaat te voet heb je juist veel mogelijkheden om voor een bepaald afweergeschut te kiezen of stiekem een vijandige basis in te nemen, maar tegen een mitrailleur of raket kan je kevlar-vest weinig beginnen.
Voorlopige conclusie
Warhawk heeft met deze beta al een verpletterende indruk achter gelaten. Het vliegen gaat uitermate soepel en voelt heerlijk intuïtief aan. De gevechten zijn lekker massaal, aangezien je met maximaal 32 gamers in een map terecht kunt, en de diverse gamemodi bieden behoorlijk veel afwisseling. Grafisch ziet het er adembenemend uit, ondanks dat de game nog aangeleverd wordt onder de vermelding ‘work-in-progress’. Daarnaast draaide het spel nu al zeer goed zonder enige vorm van lag, ongeacht de hoogte van de ping bij de diverse servers. Ontwikkelaar Incognito Studios heeft nog ruim de tijd om de game verder te perfectioneren, maar zelfs in dit stadium van ontwikkeling heeft Warhawk me al aangenaam weten te verrassen.