De launch van de PlayStation 3 ging gepaard met een groot aantal racegames in de line-up. Een game die hierbij toch wel de meeste aandacht van de media heeft gekregen is Motorstorm. Is deze game terecht zo uitvoerig besproken en een echte must-buy geworden voor elke PS3-bezitter? Gordels vast en lees maar mee…
Een ongeremde sprint
Om te beginnen wil ik jullie even mee terug nemen naar het begin van de warme herfstmaanden van 2006. Meisjes droegen nog hitsige outfits, jongens zopen zich klem op het strand en slechts een handje vol bejaarden had de bloedhete zomer overleefd. Op dat moment kwam ook Motorstorm steeds meer in het nieuws en de game verraste me destijds meteen. En dan had ik nog niet eens een trailer of screenshot gezien, nee, puur alleen het concept hield mijn aandacht vast. Racen op offroad circuits was bekend, het rijden met diverse voertuigen eveneens en ook het destructieve karakter van racen is al in menig game aan bod gekomen. Alleen, al deze opties tegelijk, in één game…gaat dat wel goed? Nou en of!
In diezelfde periode vorig jaar schreef ik een kort stukje over Motorstorm als game-info, waarbij ik na enige overpeinzing tot de volgende slotzin kwam: “Als speler kies je een vehikel uit de enorme reeks, variërend van motoren tot monster trucks en alles daar tussen in, en ga je de baan op in een ongeremde sprint naar de finish”. Hoewel mijn waarzeggend vermogen wellicht nog ontdekt moet worden, heb ik de afgelopen dagen gemerkt dat ik met die uitspraak toen al behoorlijk dicht bij de werkelijkheid zat.
Adrenaline
Motorstorm is namelijk een ongekend intense belevenis om aan deel te nemen. Voor wat het waard is kent de game zelfs nog een minimaal verhaal, waarin je eigenlijk alleen te horen krijgt wat het idee achter al deze races is. Ergens achter een enorme, rood-stenen bergwand ligt Monument Valley, het decor voor een gigantisch evenement genaamd “Motorstorm”. Na een visueel verbluffend intro, waarin je de grootschaligheid van dit evenement vanaf een mooie hoogte te zien hebt gekregen, is het dan toch eens tijd om zelf te racen. Even een gratis tip tussendoor: kies voor de Engelse taalinstelling, want de Nederlandse voice-over uit het intro klinkt alsof hij al maanden op een dieet van zware shag en graanjenever zit.
Als je begint met Motorstorm heb je, niet geheel verrassend, de beschikking over slechts een beperkt aantal circuits en voertuigen. Door succesvol races te voltooien, zul je vanzelf meer vrij kunnen spelen en dan begint de pret pas echt! De voertuigen zijn opgedeeld in een aantal klasses zoals motoren, buggy’s, rallywagens, Big Rigs en nog vele andere gemotoriseerde monsters. Elke klasse kent ook weer een uitgebreide selectie voertuigen, waardoor je uiteindelijk behoorlijk wat mogelijkheden hebt. Sommige races zijn namelijk alleen voor een enkele klasse toegankelijk, maar het echte affiche van Motorstorm zijn toch wel de races waarin alle voertuigen tegelijk op de baan mogen. De races met een enkele klasse zijn al geweldig, maar als alles door elkaar heen dendert dan heb je genoeg adrenaline voor de komende eeuw te pakken.
Sandwich
Bij zulke massale races heb je zelf de vrijheid om een geschikte bolide te kiezen, waarbij elke keuze tot een andere tactiek kan leiden. Motoren zijn snel, kunnen gemakkelijk door smalle paadjes manouvreren, maar zijn logischerwijs ook erg kwetsbaar. Een sandwich tussen twee grote Big Rigs is als motorrijder geen pretje. Een grote truck zal niet zoveel hinder ondervinden van mede-coureurs, maar is toch wel wat lomp om te besturen. Zo heeft elke klasse zijn eigen voor- en nadelen, maar daar blijft het niet bij. De tactiek bouwt zich in de levels zelf nog wat verder uit.
Elk level kent namelijk op diverse plaatsen meerdere routes, die natuurlijk niet allemaal aan te raden zijn voor elk voertuig. Je motor of buggy zal lekker doorrijden over zand en begeeft zich zonder problemen op wat hoger gelegen wegdelen. Een Big Rig worstelt zich daarentegen liever door de stevige modder en kan beter uit de voeten op de laag gelegen wegen. Zo heeft het kiezen van een bepaald voertuig ook direct invloed op de manier waarop je een race kunt rijden. Helemaal als je enkele handige sluiproutes weet te vinden….
Boost
De besturing is voor elk voertuig weer anders en dat maakt het erg leuk om de diverse klasses eens uit te proberen. De ene gamer kan namelijk beter overweg met wendbare voertuigen en de ander kiest liever voor een stevige wegligging. Hoewel de mogelijkheid bestaat om de tilt-functie van de SIXAXIS-controller te gebruiken, volgt hier al meteen de tweede gratis tip: doe het niet! Het is misschien een bijzondere ervaring om eens op een andere manier te sturen, maar het stuurt eigenlijk verschrikkelijk. Niets ten nadele van de tilt-functie, Motorstorm is hier namelijk niet speciaal voor ontwikkeld, maar het is toch een vrij overbodige optie als je serieus wilt racen.
Een ander aspect van het rijden is de boost-optie. Elk voertuig heeft een boost-meter, waarmee je een tijdelijke versnelling kunt inzetten. Hoe vaker en langer je de boost gebruikt, hoe sneller je meter zal oplopen. Hier moet je zeker op blijven letten, want als je teveel van je boost blijft gebruiken zal je motor het begeven en knalt je voertuig uit elkaar. Daarnaast zijn er meerdere mogelijkheden om af te remmen, maar ik vond het zelf toch erg lekker werken om met een combinatie van de handrem en een korte boost de bochten te nemen.
Bumperkleven
Verder kan je het fenomeen bumperkleven in deze game wel vergeten. Wordt dit in een game als Ridge Racer 7 nog beloond met het voordeel van slipstream, in Motorstorm zal je geen hand voor ogen zien. Dit heeft alles te maken met de graphics en physics van de game, die echt fenomenaal zijn. Hoewel Motorstorm door problemen met de frame-rate helaas niet in 1080p werd uitgevoerd, worden er toch echt oogverblindend mooie visuals op je scherm getoverd. Uiteraard is een stevige HD-tv en HDMI aan te bevelen om het maximale resultaat te krijgen, maar zelfs via de gewone component-aansluiting ziet het er nog steeds beeldschoon uit. Modder spat op voor de camera als je daar doorheen scheurt of vlak achter een versnellende tegenstander rijdt, waardoor je zicht tijdelijk wat belemmerd wordt. Niet dat je hierdoor meteen tegen het eerstvolgende obstakel botst, maar het rijdt toch wat minder prettig, waardoor je zulke momenten toch beter kunt vermijden.
Dan is er nog de Havok physics-engine van Motorstorm, die toch een echte next-gen indruk achter laat. Is tijdens de eerste ronde het circuit nog gewoon wat zanderig, als je er voor een tweede keer overheen rijdt zul je merken dat de auto’s hun sporen hebben achtergelaten en dat op sommige stukken heuse modderplekken zijn ontstaan. Dit is niet alleen iets voor het oog, want je merkt ook echt het verschil in rijgedrag tussen gewoon zand en een blubberige bende. En dan nóg zo’n fenomeen: de crashes. Hoewel het niet altijd even handig uitkomt om je vehikel in puin te rijden en zelf door de lucht geslingerd te worden, is het toch wel een genot om naar te kijken. Voertuigen die volledig uit elkaar spatten, brokstukken die ook echt op de weg komen te liggen en jou en andere coureurs kunnen hinderen, het blijft een geweldige ervaring. Aangezien de races behoorlijk vlot gaan zul je regelmatig jezelf of tegenstanders door de lucht zien vliegen. Spektakel gegarandeerd! Gelukkig is de engine dusdanig afgesteld dat lang niet elk licht contact met een wand of obstakel meteen tot een grote ravage leidt.
Ongegeneerd
Offline kent Motorstorm helaas geen multiplayer, maar online stijgt het racende geweld helemaal tot grote hoogte. Met maximaal twaalf tegenstanders kun je online de baan op, wat werkelijk geweldige races oplevert. Je kunt namelijk je concurrentie lekker dissen dankzij de taunt-knop. De grote voertuigen toeteren dan gewoon, maar als motorrijder bijvoorbeeld kan je lekker ongegeneerd je middelvinger opsteken of een andere motorrijder, als die vlak naast je rijdt, van z’n motor af slaan. Een soort alternatief voor het beukende geweld van de grote voertuigen. Natuurlijk is het leuk om als eerste over de finish te komen, maar ik merkte toch wel dat het omver gooien van tegenstanders zeker ook een bepaalde prioriteit heeft.
Als we tussen al deze lovende woorden toch nog op zoek zijn naar een minpunt van Motorstorm, dan kan die wellicht gevonden worden in het aantal tracks. Er zijn niet extreem veel tracks om te rijden, of in elk geval niet zoveel als andere racegames ons voorschotelen. Daar staat dan wel direct tegenover dat je door de diverse routes in elke track steeds genoeg afwisseling kunt blijven vinden en daardoor ook op zoek blijft naar de beste en snelste tactieken.
Conclusie
Op de vraag of Motorstorm een must-buy is voor elke PS3-bezitter kan ik niets anders antwoorden dan een volmondig “ja”. De game kent prachtige graphics en een geweldige physics engine, die beiden voor een unieke belevenis zorgen tijdens iedere race. Tel daar nog eens bij op dat je veel afwisseling hebt in rijgedrag tussen de diverse voertuigen en dat je ook in wedstrijden met alle klasses tegelijk kunt racen, dan valt alleen maar te concluderen dat Motorstorm een van de beste launchgames van de PlayStation 3 is. Het gebrek aan een offline multiplayer is helaas een smetje op deze overwinning, wat de game toch wel een punt kost. Dit neemt echter niet weg dat Motorstorm staat als een huis en rijdt als de beste.