Formula One Championship Edition

Waarom zijn er zo weinig Formule 1-games? Dit is de eerste vraag die ik mijzelf stel als ik de glimmende Blu-ray disc van Formula One Championship Edition in m’n PlayStation 3 schuif. Om de twee weken zitten er in Nederland tenslotte een paar miljoen mensen voor de buis als het bekendste race-circus ter wereld weer van start gaat. Deze game moet dan ook wel goed verkopen… toch?

2006

Nog niet zo heel lang geleden hadden Formule 1-fans niks te klagen. Die vermaakten zich met enige regelmaat met een verse editie van Grand Prix met als laatste stuiptrekking Grand Prix 4. Daarna kwam er een hele tijd niks behalve dan een paar Formule 1-games op onder andere de Xbox en PlayStation 2, maar verder was er op vier wielen en anderhalve centimeter boven het asfalt weinig fatsoenlijks te beleven. Het blijft dus een vreemde zaak dat de populairste racesport zo weinig vertegenwoordigd is op de verschillende platformen. Des te lekkerder is het dus dat je op de PlayStation 3 meteen Christijan Albers kunt gaan uithangen en met een oranje Spyker kunt gaan blazen. Eh… helaas, voor degenen die meteen al de jas aan hadden om naar de winkel te rennen, heb ik slecht nieuws. Hoewel slecht… Het enige wat er aan de hand is, is dat Formula One Championship Edition geen 2007 licenties heeft kunnen verwerven. Dit betekent dat ons aller Christijan wel in de game zit (net zoals der Michael himself) maar dat er nog geen plaats genomen kan worden in Hollandsch trots, de Spyker. Dit maakt verder geen zak uit want het heeft eigenlijk absoluut geen invloed op de gameplay, hooguit op het gevoel wat je er zelf bij hebt.

Aan racegames hebben kersverse PlayStation 3 eigenaren geen gebrek. Sowieso kun je als je een racegame zoekt behoorlijk terecht in het hedendaagse gamesaanbod, hoewel dit over het algemeen toch een hoog pimp-gehalte heeft en je echt realistische racegames met een vergrootglas moet zoeken. Ook Formula One Championship Edition is niet helemaal realistisch te noemen, hoewel daar toch een behoorlijke poging toe gedaan wordt. Om te beginnen zijn daar natuurlijk de graphics die levensecht zijn en maar weinig aan de verbeelding overlaten. Dit is natuurlijk het eerste waar je naar kijkt als je je zeshonderd euro (en meer) kostende PlayStation 3 verwent met deze game. Stel je voor dat het eens tegenvalt… maar gelukkig (!) is dit niet zo.

Formule 1 is natuurlijk een sport die niet alleen draait om het winnen van de Grand Prix, maar ook een waar het gaat om zien en gezien worden, wat de auto’s betreft dan. Natuurlijk mogen ook de pitspoezen niet ontbreken maar daar gaat het ons uiteraard niet om. Formula One Championship Edition zit vol met glimmend blik, realistische weersomstandigheden, strakke tracks en projecteert dit ook nog eens zonder enige hapering of pop-up op je scherm. Hierdoor krijg je het ultieme racegevoel, terwijl de game niet eens pretendeert een race-sim te zijn. Verwacht dus geen heel uitgebreide instellingen of de mogelijkheid om bijvoorbeeld het linkerachterwiel een tikkie stugger af te stellen of de spoiler anderhalve graad schuiner te zetten en dat de auto daar ook nog op reageert… Waar het wel om draait in deze game is raceplezier en daarvoor zit je bij Formula One Championship Edition meer dan goed.

Sturen

Als aankomend coureur heb je de keuze om meteen een carriere te starten maar slimmer is het om eerst maar eens wat trainingsrondjes te maken op een van de vele circuits. Ik pakte meteen Monaco er maar eens bij. Dit smalle stratencircuit was altijd al mijn favoriet, niet in de laatste plaats omdat die twaalf cilinders zo heerlijk brullen en echoën in de tunnel naar de haven toe. Na een paar ‘Quick Races’ was ik al helemaal gewend aan de besturing en besefte ik maar weer eens hoe zeer je geholpen wordt in games als Need for Speed, die, eerlijk is eerlijk, natuurlijk ook meer om het pimpen dan om het racen draaien. De stuur- en remhulp, die overigens zeer goed werken, liet ik er dus nog maar even op zitten en na wat rondjes Silverstone, Suzuka en Monza (helaas geen Spa Francorchamps, dus je wagen volg gas door Eau Rouge, de beroemdste bocht ter wereld, trekken zit er niet in) trok ik de stoute schoenen aan, sloeg de Time Trials over en waagde mij meteen aan het wereldkampioenschap.

Dit bleek helaas een stapje te hoog gegrepen want even snel op het podium komen te staan is er niet bij. Hoewel de game dus behoorlijk arcade is, zal het winnen van een race, en laat staan een kampioenschap, net als in het echt niet gemakkelijk zijn. Dit geldt zeker voor de carrieremodus, waarbij het opvallend is dat de game op de makkelijkste stand echt simpel is te spelen. Stel je de moeilijkheidsgraad echter een graadje hoger in dan moet je niet gek staan te kijken dat je niet eens plaats mag nemen in een stoeltje. Je begint je race-carriere namelijk als volslagen F1-nitwit die alleen nog maar mag dromen van de geur van champagne en tegen Olav Mol nog ‘U’ moet zeggen.

De races verlopen dus erg realistisch met tegenstanders die je uiteraard niet van de baan af proberen te drukken maar wel alles op alles zetten om jou het leven zuur te maken. Inhalen zonder schade is een kunst op zich, waarbij wel moet worden opgemerkt dat de A.I. van je medecoureurs van dien aard is dat ze wel een bepaalde lijn volgen maar zich op een gegeven moment wel gewonnen geven en uitwijken op het moment dat er vlak voor of in de bocht een aanrijding dreigt te ontstaan. Mocht je ‘SCHADE’ op ‘AAN’ hebben staan dan verzeker ik je dat er bij onvoorzichtig rijgedrag binnen de kortste keren een voorvleugel of een ander cruciaal onderdeel afligt en je verder vanaf de zijkant (in het gras) de race kunt afkijken. De wagens sturen stuk voor stuk lekker direct (lees: realistisch) waarbij opgemerkt moet worden dat het snelheidsgevoel dusdanig hoog is dat je vaak korte rukjes aan het stuur moet geven met als risico dat er maar weinig hoeft te gebeuren om naast de ideale lijn terecht te komen, of erger nog, naast de baan. De ideale lijn kan door het spel worden aangegeven en dat is zeker in het begin geen overbodige optie.

‘Gras-lucht-gras-lucht’

Echt ervaren rijders zoals ik zetten natuurlijk alle hulpmiddelen uit en dat scheelt onmiddellijk in je rondentijden. Wat niet wil zeggen dat als je een goede rijder bent je niet eens naast de baan belandt. Het waarschuwingseffect van de rumble is niet meer aanwezig en dat scheelt toch een heel stuk, of beter gezegd: een heel stuk gras of grind. Overigens is af en toe crashen helemaal niet erg, want een flinke klapper maken streelt dan wel weer het oog, al zal het de kansen op een podiumplaats niet positief beïnvloeden. Het aanschouwen van vliegende brokstukken was nog nooit zo prettig, ook niet als het onderdelen van je eigen vervoermiddel zijn. De resten van wat eens je Formule 1-wagen was zullen zeer realistisch over de baan vliegen en tegenstanders en teamgenoten zullen er op reageren zoals dat in werkelijkheid ook zou gebeuren. Met andere woorden: met nóg een crash of een wonderbaarlijke stuurbeweging, al dan niet via een sluiproute over de curbstones, het gras of stapels rubber banden. Een hele geruststelling is dat de safetycar ook aanwezig is in de game en die zal vaker ingezet worden dan je lief is. Gelukkig is dit ook een situatie waar je vaak van zult kunnen profiteren omdat je, zeker in het begin, vaker achteraan in het veld te vinden zult zijn dan in de voorhoede.

De besturing is trouwens ook over te nemen door middel van de beruchte Sixaxis-controller in casu de tilt-besturing. Ik kan hier kort over zijn: het werkt niet, het stuurt kut, is totaal overbodig en records of pole-position kun je wel op je buik schrijven. En nu we toch bezig zijn met klagen: met het reviewen van deze eerste PlayStation 3 games wordt gelijk pijnlijk nog een aantal (kleine) minpuntjes duidelijk. Als ik namelijk moet kiezen tussen de triggers van de Xbox 360-controller en die van de PlayStation 3, dan ga ik honderd procent voor die van Microsoft. Bij de triggers van de PlayStation 3 had ik constant het gevoel dat m’n vingers er af gleden bij het volledig intrekken. Een game kan daar natuurlijk niets aan doen maar het valt absoluut op dat de Xbox 360-controller meer gevoel in z’n donder heeft.

Net als in het echt nemen ook de pitstops in Formula One Championship Edition een belangrijke en strategische plaats in. De status van de banden wordt constant in de gaten gehouden en ook uit de pit zul je te horen krijgen of je binnen niet al te lange tijd aan de slang moet. Het overkwam mij echter regelmatig dat ik halverwege een ronde toch nog aan de kant ging door een lege brandstoftank. Of dit kwam doordat ik graag tot het uiterste ga en steeds op de laatste druppel de ronde probeerde uit te rijden of doordat ik volledig in de wedstrijd opging, weet ik niet. Formule 1 rijden blijkt een zeer inspannende en intensieve bezigheid en dan vergeet je wel eens wat… Met de pitstops kun je veel tijd winnen en dat gaat op een simpele manier waarbij je ook het idee hebt dat de pitcrew alles op alles stelt om je weer zo snel mogelijk weg te krijgen. De stops worden zeer gedetailleerd weergegeven waarbij jij zo snel mogelijk op verschillende figuurknoppen moet drukken. Hoe sneller je reageert, hoe sneller de crew klaar is en jij weer vol op het gas kunt.

Conclusie

Formula One Championship Edition beoordelen is lastiger dan je zou denken. De game mag gerust de beste in zijn soort genoemd worden, wat voor een groot deel te danken is aan de gruwelijk vette graphics (check de prachtige tv-modus) en dan heb ik het niet alleen over de auto’s maar ook over de weersomstandigheden en circuits. Formule 1 racen op een console was nog nooit zo lekker en dat komt doordat er zoveel details kloppen: het geluid van de motoren, het weggedrag en het snelheidsgevoel. Het eindcijfer dat deze game van mij mee krijgt wordt echter bepaald door de wat vreemde moeilijkheidsgraad (of beter gezegd het verschil in de verschillende standen) en het ontbreken van de rumble. Met name deze onvolkomenheden (en dan vergeven we dat 2006-verhaal nog maar even) trekken het eindcijfer net onder de negen. Dit wil niet zeggen dat deze game geen absolute must-have is voor Sony’s zwarte monsterconsole. Deze game kun je namelijk zonder risico toevoegen aan je collectie racegames, al was het alleen maar om online Schumacher uit te hangen.

  1.   
    Paus's avatar

    Ik vind de graphics echt helemaal geweldig. Vooral wanneer je bij extreme weersomstandigheden rijdt. 😀

  2.   
    big M's avatar

    ik ben het spel nu 4 weken aan het spelen en het is echt superleuk.
    vooral online kun je echt uren zoet zijn.

  3.   
    msc's avatar

    niet lullig bedoeld maar de 07 f1 wagens hebben 10 cilinders 8)

  4.   
    Huib.'s avatar

    msc schreef, "niet lullig bedoeld maar de 07 f1 wagens hebben 10 cilinders 8) "

    In 2006 reed men met een V10, maar in het huidige seizoen wordt er toch echt met V8’s gereden.

  5.   
    Ps3gaming's avatar

    geweldige review,
    geweldig spel…………..

    Gr Ps3gaming.surft.nl

  6.   
    stormtrooper's avatar

    mooi spel, ik vind het erg mooi, helaas kloppen de personen die er in speler niet meer, en zijn nogal veel courreurs eruit gegaan, dat is wel jammer voor het spel, maaar voor het beld en besturing is het een topper 😛

  7.   
    Bakura's avatar

    Eerste indruk: “Formula One Championship Edition” is een game die mij niet echt intereseert ook al is het een racegame.Hierverder heb ik niks toe te voegen.Zie mijn beoordeling.

  8.   
    Bakura's avatar

    Tweede indruk: Zie eerste indruk 🙂

  9.   
    amine98324's avatar

    mooie screenshots

  10.   
    LittleRemco01's avatar

    Heel Mooi hoor , Zeker Een Spel Die ja Na 2 Jaar Nog Heb ( Als er Geen Nieuwe F1 Spel uitkomt Natuurlijk ) 😉

  11.   
    War&Peace's avatar

    Heb t spel nu 2 jaar, en t is echt ziek 😀
    Je auto die helemaal naar de kl*te gaat en alles. 😆