Tomb Raider Anniversary pers-event

Tomb Raider gaat eind mei haar jubileum vieren en doet dat door de fans op een speciale edititie te trakteren. Lara Croft laat haar heupen wiegen en haar… euhh… pistolen knallen in een game die de naam ‘Anniversary’ mee krijgt. GamersNet was te gast in het Amstel Hotel ter gelegenheid van de perspresentatatie van deze nieuwste Tomb Raider telg en had geen moeite om de aandacht er bij te houden.

enter

Amstel Raider

Het Amstel Hotel, gelegen aan de Amstel in het hartje van Amsterdam, zou zomaar een lokatie kunnen zijn waar Lara Croft een van haar vele avonturen beleeft. Belachelijk idee natuurlijk, maar toch waren Joost en ik onderweg naar onze hoofdstad en genoemde lokatie omdat er een uitnodiging in onze brievenbus terecht was gekomen die toch echt de indruk wekte dat la Croft in da (Amstel)house was. De omgeving rond het hotel denken we er dan maar even bij weg, maar in het hotel zou je ieder moment denken dat je miss Croft, de hoofdrolspeelster van de vele Tomb Raider games, tegen kunt komen. Daarbij was het ook nog eens echt ‘Tomb Raider-weer’, hetgeen betekent dat het zonnetje schijnt en de rokjes kort zijn. In dit geval was het een korte broek maar dat mocht de pret niet drukken…

eftWe struikelden namelijk bij binnenkomst al over twee levensgrote Lara-statues, wat betekende dat ons voorgevoel juist was en we toch echt goed zaten. Vervolgens werden we ontvangen door Joey Smits van Atoll Soft én Eidos-bobo Patrick Melchior met zijn charmante sidekick Emily Britt. Nadat we voorzien waren van een colaatje zonder glas werden we eerst overspoeld met beelden van de nieuwe Tomb Raidergame in de vorm van een trailer. Later bleek dat dit de trailer was die we eigenlijk al kenden, maar in deze ambiance kon ons dat weinig schelen. De toon en sfeer waren gezet en we waren klaar voor meer informatie. Die kwam in eerste instantie van Melchior, directeur Eidos Frankrijk, in de vorm van een promotioneel praatje waarin maar weer eens duidelijk werd gemaakt wat Lara allemaal teweeg heeft gebracht. En dat is niet misselijk! Inmiddels zijn er al zeven delen van Tomb Raider verschenen waarvan er in totaal circa 30 miljoen delen zijn verkocht. Dit genereerde voor Eidos een omzet van wel anderhalf miljard dollar en da’s voorwaar geen kattenpis… Verder wist onze gastheer te melden dat Lara Croft en Tomb Raider een naamsbekendheid van 94 procent bij gamers geniet, dat Lara vele covers van tijdschriften en magazines sierde en dat er meer dan 2500 sites bestaan die op een of andere manier over Lara Croft gaan. Melchior haastte zich hierbij te zeggen dat het hier natuurlijk niet om XXX-sites ging…

Samenvattend kunnen we zeggen dat de Tomb Raider-franchise een zeer grote invloed heeft gehad op de games-industrie en de manier waarop computergames beleefd worden, maar na deze borstklopperij, waar we overigens wel erg vrolijk van werden, werd het toch eens tijd voor the real stuff. Uiteraard was Tomb Raider Legend een cruciaal deel. We herinneren ons allemaal het gedrocht dat ‘The Angel of Darkness’ heet en ons letterlijk deed schamen voor de serie. Tomb Raider is na ‘Legend’ echter weer ‘back in the spotlight’ door het grote succes van dit laatste deel. Niet in de laatste plaats kwam dit doordat Eidos Core Design met dank voor de bewezen diensten aan de kant zette en hen verving door Crystal Dynamics. Een gouden, maar noodzakelijke greep, bleek later. Crystal Dynamics heeft goed geluisterd naar de kritieken van de fans en leverde met recht een legendarische ‘Legend’ af.

ightEidos kon dus met een gerust hart en droge ogen een verjaardag gaan voorbereiden. Tomb Raider Anniversary zal een eerbetoon aan Lara Croft, Tomb Raider, PlayStation en tien jaar video-games in het algemeen worden. De game zal een remake van Tomb Raider 1 worden, een spel waarvan er zo’n zeven miljoen van verkocht zijn. De vraag rijst natuurlijk onmiddellijk waarom ‘Anniversary’ op de PlayStation 2 wordt uitgebracht. Het antwoord hierop was even simpel als commercieel: omdat Sony denkt dat de PlayStation 2 in 2007 nog steeds de best verkopende console zal zijn en omdat er inmiddels al afgrijselijk veel van in de huiskamers staan.

En nu, in het elfde jaar dat de franchise bestaat, wordt dus het 10-jarig jubileum gevierd. Lara Croft is nog steeds de lekkere gamebabe die ze in 1996 ook al was zij het met iets meer polygonen, vierhonderd tegen zevenduizend nú. Tja, en wat moeten we nog over good old Lara vertellen. Hoewel, oud? Op haar gezicht zijn, hoewel er door het next-gen geweld toch meer te zien is, nog geen sporen van ouderdom te ontwaren. Haar prominent aanwezige borstpartij is in de loop van de jaren wel veranderd, en niet alleen van grootte, maar boezemt (what’s in a name) nog steeds ontzag in. Reden voor Eidos om de leeftijdsgrens voor Tomb Raider Anniversary op 16 jaar te zetten.

eft

Nog zó gezegd: géén bommetje!

Emily Britt nam hierop het stokje over van Melchior en nam al pratende, gamende en vragen beantwoordend een PlayStation 2-level met ons door. Deze dame (altijd heerlijk om een gamende vrouw te zien die ook nog eens bewijst dat vrouwen drie dingen tegelijk kunnen) loodste ons door het bekende Peru-level heen waarbij werd bewezen dat ‘Anniversary’ veel van Tomb Raider 1 zal bevatten. Dat het woord ‘remake’ niet betekent dat alles één op één met betere technieken wordt overgezet, werd al snel duidelijk door dat we in het level wel de structuur en puzzels terugzagen maar dat er ook veel nieuwe onderdelen in zaten, waaronder nieuwe moves zoals het al balancerende springen van paaltje naar paaltje en de sierlijke duik van Lara in een waterpoel in plaats van zich als een zak aardappelen naar beneden te laten storten. Verder ademt de game ‘Legend’ uit en dat is ook logisch omdat de Legend-engine het kloppend hart is van ‘Anniversary’.

Deze verjaardagsgame is niet zo maar een tussendoortje. Dit blijkt uit het feit dat je in ‘Anniversay’ veel meer ‘skilled’ moet zijn om het spel tot een goed einde te brengen en dat het controle-systeem natuurlijk veel lastiger en ingewikkelder zal zijn dan tien jaar geleden. Verder werden we helemaal emotioneel bij het zien en horen van veel oude vertrouwde dingen. Zo stootten Joost en ik elkaar veelbetekenend tegelijkertijd aan bij het horen van het geluidje bij het vinden van een secret, wat tien jaar geleden zo ongeveer een orgasme veroorzaakte bij het vinden er van. Daarnaast zagen we de overbekende vleermuizen, wolven en raptors weer voorbij schuiven en ook deze veroorzaakten veel ‘oooh jaaa’-geluiden in de zaal. Het meest herkenbare gedeelte was natuurlijk de bekende raderwerkpuzzel. Deze puzzel mag dan wel herkenbaar zijn, de oplossing moet iets anders gevonden worden. Dit zal liggen aan het feit dat je niet meer hele einden terug moet lopen om bepaalde voorwerpen te halen en in te passen. Alles zal dus veel vloeiender in het level terugkomen.

Aan de andere kant zal ‘Anniversay’ een game worden waarbij je veel meer het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Daar waar de puzzels in de eerste Tomb Raider nogal eens voor de hand lagen, zal je nu veel minder duidelijk zien waar je heen moet, met andere woorden: het is veel meer een echt spel geworden. Dit heeft bijvoorbeeld onder andere tot gevolg dat je niet klakkeloos een sprong naar een muur of richel kunt wagen. De demonstratie eindigde met het bekende raptor-gedeelte en een plotselinge cliffhanger in de vorm van een grote T-Rex voet die beeldvullend een einde maakte aan onze trip.

ight

Tevreden gevoel

Alles wijst er op dat Tomb Raider Anniversary een heel stuk uitdagender zal worden dan haar elf jaar oude voorganger. De game zal beslist niet alleen maar ‘leuk om te hebben’ zijn, maar zal veel uitdaging in combinatie met de aanblik van veel nostalgische momenten bieden, ook al hadden we het gevoel dat we soms iets te veel naar ‘Legend’ zaten te kijken. Zip en Allister geven weer hints, tips en commentaar, en de grapplinghook is ook weer van de partij, maar aan de andere kant deed de aanblik van de inventory en Lara’s outfit (die nu wél kletsnat uit het water komt) ons weer terugverlangen naar 1996. Het spel draait dan ook om het feit dat er met de technische mogelijkheden van nu een game wordt neergezet die veel gamers eigenlijk al (denken te) kennen maar die toch uitnodigt om gespeeld te worden. Het zal volgens ons dus een waardig eerbetoon worden. De ruim 300.000 verzoeken die Eidos in de loop der tijd heeft gekregen om deel één opnieuw uit te brengen zullen op meer dan verdienstelijke wijze worden gehonoreerd. Dat naast ‘eerbetoon’ ook ‘commercie’ een grote drijfveer is van dit project zullen de echte fans waarschijnlijk meteen weer vergeten. GamersNet verliet uiteindelijk tevreden het gebouw met twee Lara’s onder de arm en zeg nou eerlijk: daar dromen we toch allemaal van?

Tomb Raider Anniversary zal op 25 mei uitkomen op PlayStation2, PC en PSP.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren