Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Als er één game is waar ik op zat te wachten dan was het Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 wel. Gelukkig is de Xbox 360 als eerste aan de beurt en kon ik eindelijk mijn Ghost-team weer alle kanten op sturen. Of dat weer als vanouds voelde? Je leest het hier.

The Ghosts

Als je Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 in je handen krijgt en een kritische blik op de boxart werpt, dan is het niet raar dat je onmiddellijk een deja-vu gevoel krijgt naar begin vorig jaar, wat meteen gevolgd wordt door een flash-back naar de heerlijke momenten die je beleefde met de game die uitkwam toen de Xbox 360 nog in lang niet zoveel huiskamers stond als tegenwoordig. Bij een nadere inspectie van het hoesje blijkt het dan toch om deel twee te gaan van deze tactische squad-based shooter met de zeer inspirerende titel Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. En geef ze bij Ubisoft eens ongelijk! Ghost Recon: Advanced Warfighter was een daverend succes, zij het dat de gameplay door veel gamers als matig toegankelijk werd ervaren, met daar tegenover de übervette graphics, intrigerende storyline en overdonderende sound. Je zou wel raar zijn als je een jaartje later niet zou profiteren van het groeiende aantal Xbox 360’s.

Aan Ubisoft kun je dat trouwens wel overlaten; met een gigantisch aantal personeelsleden binnen een jaar een meer dan waardige opvolger maken van een game die al zeer succesvol was. Luisteren naar kritiek van gamers over deel één leek het devies voor Ubisoft, want er viel zat op te merken op het eerste avontuur van The Ghosts, een niet bestaande groep supersoldaten die overigens natuurlijk veel weg hebben van een Delta Force-achtige eenheid, een groepje Rambo look-a-likes dat a la minute oproepbaar en inzetbaar is in de Verenigde Staten én daarbuiten om orde te scheppen in de chaos, maar vooral om eens flink kont te schoppen in ingewikkelde (inter)nationale crisissituaties.

Clear the zone, and I mean pronto!

‘We schrijven het jaar 2014. De naam is Scott Mitchell en ik ben aanvoerder van een Ghost-team. Op de plaats waar we ons nu bevinden ben ik al eerder geweest. Nog geen jaar geleden namelijk bonden mijn team en ik hier de strijd aan met het plaatselijke Mexicanenbestand wat het lef had om het idee te vatten om een staatsgreep in tequila-country te plegen, moordplannen op enkele gringo’s te beramen en het land eens lekker te bevoorraden met de meest gruwelijke wapens. Ik en mijn Ghosts trokken vervolgens aan onze stutten op het moment dat de rust in Mexico Stad was wedergekeerd en de Mexicano’s taco’s eten weer tot de voornaamste bezigheid bombardeerden. Natuurlijk droegen wij onze verantwoordelijkheden over aan de lokale autoriteiten, maar heel veel vertrouwen hadden we hier niet in. We zijn dus terug… en dat verbaast ons helemaal niets.

De burgeroorlog die nooit is opgehouden is nog steeds in volle gang en wij zijn weer de lul om de Mexicaanse kastanjes uit het vuur te halen. Niet dat we daar mee zitten! Onze probleemoplossende instelling zal ook dit keer weer goed van pas komen en we storten ons dus vol vertrouwen op het probleem van deze keer, dat wederom een hoog wapen- en rebellengehalte heeft. Ik bevind mij momenteel in het altijd gezellige Juarez, vlakbij de Amerikaans-Mexicaanse grens. Ingehuurd door 3rd Echelon gaan we informatie verzamelen voor de overheid en ongetwijfeld gaan we weer goed getrainde, zwaarbewapende milities tegenkomen. We hebben er zin in!!’

Missies

Tot zo ver de ambities van onze Scott. In Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 krijgt hij dus weer het nodige voor zijn kiezen, dat mag duidelijk zijn. Het tweede goede nieuws is dat Ubisoft niet heeft gekozen voor een simpel tweede deeltje, maar daadwerkelijk iets heeft gedaan aan de kleine frustratiepuntjes die het origineel teisterden. Dit uit zich met name in het besturen van de verkenningsdrone en een veel makkelijkere bediening van de menu’s, maar vooral door het hebben van meer bewegingsvrijheid en daar bedoel ik mee dat je constant het gevoel hebt dat je midden in de actie zit en dat je echt deel uit maakt van het Ghost-team. Dit team bestaat naast jijzelf uit nog drie bikkels die met een ijzeren discipline en een overijverige loyaliteit overal zijn in te zetten waar jij maar wilt. Daarbij zullen ze niet slechts uitvoeren, maar ook zelf hun hersencellen nog laten werken en belangrijke informatie, zoals het aantal vijanden dat in zicht is, doorgeven. Overigens blinkt deze game zo uit in jou het gevoel geven dat er constant iets heftigs aan de hand is door je te overrompelen met beelden, geluiden en informatie. Het ultieme actie-gevoel dus.

De missies in Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 lijken voordat je er aan begint niet echt vast te staan. Uiteraard krijg je wel opdrachten toegewezen, maar de mission-objectives volgen elkaar in hoog tempo op. Hoewel dit volledig de bedoeling van de spelmakers is, lijkt het alsof het verloop van de missie volledig willekeurig is. Je zult bijvoorbeeld regelmatig op vijandelijke nesten stuiten, waarna je de opdracht krijgt om dit uit te roeien, terwijl je met een andere opdracht bezig bent. Je kunt er ook je klok op gelijk zetten dat je om de haverklap onderbroken wordt door een nieuwsuitzending met actuele informatie. Deze beelden worden rechts bovenin beeld in High Definition uitgezonden en dat is heel erg gaaf om te zien. In de linkerbovenhoek van je HUD heb je constant zicht (volgens het picture-in-picture principe) op het Ghost- team of andere in te zetten hulpmiddelen, waar ik straks nog op terug kom. Om deze beelden heen staan steeds alle keuzemogelijkheden die je hebt om je Ghost-team, verkenningsdrone of de nieuwe M.U.L.E te besturen of opdrachten te geven. Deze zogeheten Cross Com 2.0 is dus een onmisbaar element bij het doen slagen van een missie.

Die missies zijn behoorlijk pittig. Op de laagste moeilijkheidsgraad is het allemaal nog goed te doen, maar ga je een stapje hoger dan is het zeer aan te bevelen om de nieuw in te zetten ‘Medic’ standaard mee te nemen. Aan het begin van iedere missie kun je je team samenstellen uit een aantal specialisaties. De game schotelt je wel een voorgebakken team voor maar wisselen aan het begin van een missie kan altijd. Zo kun je een ‘Rifleman’, ‘Medic’, ‘Gunner’, ‘Grenadier’, ‘Anti-tank’ of ‘Sniper’ aan je zijde kiezen waarbij een Medic wel erg aanlokkelijk is om mee te nemen in een tactische, onvergeeflijke game als deze. De manier waarop je je team samenstelt is natuurlijk van groot belang voor het wel of niet doen slagen van je missies.

Squad-based

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 is dus een tactical squad-based shooter. Niet dat je dat zou kunnen vergeten, want met uitzondering van de laagste moeilijkheidsgraad is het vijandelijk vuur akelig precies en dodelijk. De grootste kick die je van het spelen van Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 kunt krijgen is van het aansturen van je manschappen en de vrijheid die je hebt om opdrachten te vervullen. Zoals gezegd staan die opdrachten wel vast, maar de manier waarop je ze vervult en in welke volgorde is volledig aan jou. Ook de vele spreekwoordelijke ‘wegen naar Rome’ zijn gigantisch. Er is altijd wel een andere dekking, route of ingang die jou de gelegenheid biedt de missie te klaren. Opvallend is ook dat het aansturen van je Ghost-team niet beperkt blijft binnen een straal van twintig meter. De Ghosts zijn ver naar voren te sturen en met omtrekkende bewegingen kun je de vijand zo perfect in de luren leggen. De manier waarop Scott trouwens zijn manschappen aanstuurt lijkt behoorlijk op die van Rainbow Six. Wijs maar een plaats aan in de omgeving en drie pijltjes dalen neer op de plaats waar The Ghosts hun positie in moeten nemen. Dit keer is het ook mogelijk om vanuit het zichtsveld van de aan te sturen soldaten positie in te nemen. Het beeld verandert bij het indrukken van de rechterschouderknop in een minder kleurrijk en korrelig beeld en je ziet de wereld om je heen plots door de ogen van de Ghost-teamleden. Het grote verschil met de mannen van Team Rainbow is dat The Ghosts ook vanuit de lucht zijn aan te sturen en verkenningen op de voet gevolgd kunnen worden.

De al eerder ter sprake gekomen verkenningsdrone, ook wel UAV Cypher Drone geheten, is in Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 een stuk prettiger te bedienen. Dit komt omdat je nu full-screen de omgeving kunt verkennen, daar waar dat in deel één nog op een stuk kleinere map moest gebeuren. Besluit je nu via de lucht een verkenning uit te voeren dan kun je de drone via een simpele besturing alle kanten op dirigeren, waarbij je getrakteerd wordt op weliswaar zwart-witte, maar haarscherpe verkenningsbeelden. Deze beelden zijn natuurlijk ontzettend handig als je je Ghost-team een stuk vooruit hebt gedirigeerd en even wilt kijken waar ze zitten en hoe de stand van zaken is. Het is heel vet om ze vanuit de lucht van dekking naar dekking te zien lopen, want ook via de oproepbare map is het mogelijk om je Ghost-team van positie naar positie te loodsen.

M.U.L.E.

De titel Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 draagt niet voor niets het woord ‘Advanced’ met zich mee. De game staat bol van de technische snufjes en op allerlei electronische manieren is het mogelijk om de vijanden te bespioneren en aan te vallen met helikopters, artilleriegeschut en met de grootste oorlogmachine, de Ghosts zelf. Zonder hulp van allerlei high-tech spul zouden de missies ondoenlijk zijn maar, omdat we met een game te maken hebben, vooral minder leuk! Zo wordt in dit vervolgdeel de M.U.L.E. geïntroduceerd. Ik ben er nog niet achter wat de afkorting betekent, maar als je de naam in het Engels uitspreekt dan dekt dat de lading behoorlijk. Dit gepantserde, multifunctionele karretje is namelijk jouw rijdende munitiedepot annex wapenleverancier en verkenningsvoertuig. Uitgerust met een camera is dit de ideale maat in het slagveld, waarmee je niet alleen op afstand beelden kunt bekijken en omgevingen kunt verkennen, maar hem ook simpelweg kunt gebruiken als dekking. Handig voor als de verkenningsdrone niet beschikbaar is.

Next generation guided versatile missile

Niet alleen qua graphics is Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 next-gen te noemen. In dit spel heb je de beschikking over meer dan dertig verschillende wapens, waarbij het echter mijn ervaring is dat het standaard wapen waarmee Scott schiet over het algemeen ook het beste bevalt. Uitzonderingen zijn natuurlijk situaties waarbij je specifieke wapens als bijvoorbeeld de snipergun nodig hebt. Maar het is uiteraard heel erg gaaf om met geleideraketten tanks en ander oorlogstuig te laten exploderen. Rook en handgranaten spelen meer dan ooit een rol in het geheel, maar wees gerust: de game start met een uitgebreide simulatie-tutorial die je alle facetten van moderne oorlogsvoering bij zal brengen, zodat je goed beslagen ten ijs zal komen.

Over de graphics niets dan lof. En het zijn niet alleen de beelden zelf of de sublieme details die opvallen in deze game. Het is met name het complete plaatje wat je kippenvel doet krijgen bij het aanschouwen van zoveel next-gen geweld tegelijkertijd. Als je bijvoorbeeld in een 4×4-voertuig zit om (scripted) van het ene punt naar het andere te rijden en informatie ontvangt via een computerscherm in je voertuig én op het PIP-scherm rechtsbovenin beeld, dan moet je eens om je heen kijken wat er nog meer gebeurt! Straaljagers vliegen langs, stof waait op en weersomstandigheden, wolken en vuil op de voorruit zijn duidelijk aanwezig en zeer gedetailleerd… Maar ook als Scott door het terrein beweegt zullen bijvoorbeeld dieren schrikkerig op hem reageren waardoor zijn positie verraden kan worden. De A.I. heeft trouwens een behoorlijk boost gekregen ten opzichte van deel één. Dit is merkbaar aan de manier waarop jouw teamleden reageren en de route naar hun positie kiezen, maar vooral doordat ze op weinig foutjes te betrappen zijn tijdens de missies. Het zijn dus modelsoldaten, zeker niet onkwetsbaar, maar ze maken hun reputatie van elitesoldaten zeker waar en dat is natuurlijk een genot om mee te spelen.

Is er dan helemaal niets negatiefs te melden over dit spel? Natuurlijk wel… hoe mooi en vet de game ook is, ook in Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 slaat de routine (ik zeg met opzet ‘routine’ en geen ‘verveling’…) na verloop van tijd toe. Slechts het neerleggen van de controller is dan de oplossing, want dit spel zul je na een korte pauze weer met frisse moed oppakken. Ook na het voltooien van missies is het de moeite om ze nog een keer over te spelen, want er zijn zoals gezegd meerdere manieren om de opdrachten te volbrengen.

Conclusie

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 voldeed volledig aan mijn verwachtingen. De single-player campaign alleen al geeft voldoende redenen om deze game aan te schaffen, maar gezien de populariteit van de online mogelijkheden van Ghost Recon: Advanced Warfighter zal ook deel twee met zijn achttien maps (check het nieuwe respawn-systeem!) en online multiplayer- en co-op-mogelijkheden voor twee tot zestien spelers zeer succesvol zijn. Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 is een stuk toegankelijker gemaakt en dat is een goede zaak. Eigenlijk zijn er geen minpunten op te noemen over deze game, die niet alleen technisch naar een nog hoger niveau is getild, maar er ook grafisch nóg beter uit ziet dan zijn voorganger. Tel daar dan ook nog een verbeterde A.I. en een opvallend groot bedieningsgemak voor zoveel technische shit bij op, dan kun je tot de conclusie komen dat dit next-gen is zoals we het willen hebben. Ubisoft verdient daarvoor een groot compliment.

  1.   
    OkkieBOOMER's avatar

    weer een goeie game van tom clancy..

  2.   
    PS3Killer's avatar

    ChielB schreef, "Lekkere review!
    Lijkt me toch wel een vette game. 8) "

    Mooie review iid, en lang, maar dat is alleen maar knap ofzo hoor, geen kritiek 🙂

  3.   
    stefaandw's avatar

    veel te kort en niet zo mooi gemaakt…ik heb de game ik weet waar ik het over heb

  4.   
    Seshiroo's avatar

    Ik vind Rainbow Six Vegas 2 stukken beter. Een 7

  5.   
    Kefinus's avatar

    goede review
    echt een topgame
    werkt erg goed het is niet zo dat als je je teammaten ergens naartoe stuurt dat ze dan n beetj stil staan als ze beschoten worden maar ze zoeken meteen dekking erg handig
    lange missies wel fijn dus reken r maar op om drinken en eten tijdens het gamen erbij te houde xD
    ps hij is nu maar 10 euro bij de intertoys