Gamersnet.nl

Virtua Fighter 5

Virtua Fighter is weer zo’n typische game die al vele jaren regelmatig in de schijnwerpers staat. Sterker nog: het was in 1993 zelfs de eerste 3D-vechtgame. Bij de launch van de PlayStation 3 staat straks nummer vijf uit de Virtua Fighter-serie op de stoep. Wordt deze game verplichte kost voor iedereen die een PS3 gaat aanschaffen?

Voorkeur

Het vorige deel uit de reeks, Virtua Fighter 4, wist op de PlayStation 2 behoorlijk hoge ogen te gooien. Niet zo verwonderlijk verwacht men dan ook veel van Virtua Fighter 5 als deze straks op Sony’s nieuwste console uitkomt. Al sinds mensenheugenis (of toch in elk geval een goede tien jaar) concurreert Virtua Fighter met Dead or Alive, de vechtklassieker van Microsoft’s consoles. Hier kan je een lange lijst bij maken van diverse voors en tegens van de twee games en eeuwige discussies houden welke game wellicht beter is, maar ik wil elke vorm van vergelijken toch overslaan. Het blijft immers altijd een persoonlijke voorkeur welk type vechtgame jou het meeste aanspreekt. Wil je een vlotte gameplay, sublieme graphics of misschien wel enige vorm van ‘realisme’… elke vechtgame heeft zo zijn eigen sterke punten. Dus doe je bandana maar om, trek een gemakkelijke outfit aan en knok maar lekker met me mee…

Visueel geweld

Iets wat vrijwel meteen opvalt aan Virtua Fighter 5 is toch wel het uiterlijk. Nee, ik heb het hier niet over mooi bewegende vrouwelijke rondingen, maar gewoon de graphics. Nou ja… ‘gewoon’… De game lijkt zeker geen slecht visitekaartje voor de PS3 als het gaat om grafische kracht, want het ziet er allemaal erg mooi uit. De character models zijn goed verzorgd en natuurlijk beschikt elk personage ook nog eens over een uitgebreide kledingkast. Ook de omgeving is om van te smullen dankzij mooie achtergronden en coole special effects. Denk bijvoorbeeld aan kringen en opspattende druppels als je in een arena met water vecht en ook de kleren van de characters wapperen soepeltjes mee met alle moves. Hoewel de verwachting was dat Virtua Fighter 5 ‘slechts’ 720p aan resolutie zou halen, is onlangs bekend geworden dat de game over de volle 1080p resolutie zal beschikken. Dit komt het visuele geweld natuurlijk alleen maar ten goede.

Balansdag

De characters bewegen leuk en hebben mooie kleren. Dat is allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar die kenmerken heeft de gemiddelde BN’er bij Dancing on Ice ook. Gelukkig kent elke held in Virtua Fighter 5 daarnaast ook nog een uitgebreide set met moves. De gameplay is hierbij gericht op drie acties: blokken, slaan en schoppen. Er zijn weer diverse mogelijke chain-moves te maken, waarbij timing een grote rol zal spelen. Gamers die veel tijd in deze game steken om te oefenen zullen dat dus zeker merken in de arena tegen minder ervaren vechters.

Dit brengt me meteen bij een volgend punt: de balans. Veel vechtgames leunen zwaar op een zo groot mogelijke selectie van vechters. Aantallen van 30 speelbare characters is al lang geen uitzondering meer, maar vaak zijn de verhoudingen dan wel erg scheef waardoor sommige characters duidelijk sterker zijn dan anderen. Virtua Fighter 5 moet een optimaal gebalanceerd deelnemersveld gaan kennen, waardoor het niet uitmaakt of je met een klein meisje vecht of met een beer van een vent. Dit moet de totale beleving van de game toch zeker ten goede komen, want niets zo frustrerend als continu van eenzelfde character verliezen omdat de onderlinge verschillen te groot zijn.

Mager

Misschien lijkt het aantal van 17 characters in Virtua Fighter wat mager, maar in het licht van mijn vorige punt vind ik het eigenlijk helemaal niet zo’n groot probleem. Vaak heb je toch één of twee vechters waar je je helemaal in verdiept om van dat character alle krachtige moves te leren. En als je bij de tegenstander nog maar amper verschil merkt tegen wie je eigenlijk aan het vechten bent, dan zie ik liever een kleinere selectie met goed uitgewerkte vechters, dan een grote groep eenheidsworsten.

Alle characters die al in Virtua Fighter 4 aanwezig waren, zullen ook weer in dit vijfde deel hun opwachting maken. Akira, Lau, Lion, McWild…ze zullen allemaal weer hun handjes laten wapperen in de arena. Ook kunnen we twee nieuwe characters verwachten: El Blaze en Eileen. El Blaze is een Mexicaanse worstelaar waarmee je veel spijkerharde worstle-moves kan uitvoeren. Eileen is een aanhangster van kou-ken vechten en zij gaat heel beweeglijk het gevecht aan. Kracht versus snelheid dus…

Offline

Helaas lijkt Virtua Fighter 5 op een paar punten toch wat tekort te komen. Iets wat behoorlijk opvalt hierbij is het gebrek aan online ondersteuning. Zeker voor een next-gen game van dit formaat, ook nog eens op een console die zwaar leunt op de netwerkmogelijkheden, is het ontbreken van een online modus toch een behoorlijke tegenvaller. Wat is er nou leuker dan je vrienden op afstand eens een virtueel pak slaag te geven?

Verder zijn de mensen die al met een preview-versie aan de slag mochten niet allemaal even lovend over de AI. Vechten tegen de computer zou niet voor hele lange duur uitdagend blijven, waardoor je dus al snel gewezen bent op offline multiplayer in een Player vs Player potje knokken. Natuurlijk is dat ook erg leuk en kan dat best voor veel speelplezier zorgen, maar in combinatie met de afwezige online modus moet de singleplayer toch wel goed verzorgd zijn.

Voorlopige conclusie

Virtua Fighter 5 is een erg mooie game, die op het gebied van visuals nu al een goede indruk heeft achter gelaten. De goed gebalanceerde gameplay en veel pittige moves lijken een groot pluspunt van de game. Toch blijft er nog het gemis van online vechten, waardoor het nog even afwachten is tot de uiteindelijke versie om te zien in hoeverre de game nog genoeg kan boeien. Ik heb in elk geval al zin in een stevige vechtpartij met Virtua Fighter 5…