Supreme Commander

Supreme Commander is een game waarvan sinds de aankondiging al enorm veel wordt verwacht. Je zou denken dat dit mooi meegenomen is, maar dit zorgt natuurlijk ook voor een enorm grote druk op de schouders van THQ. Op welke gamesite je ook maar kwam, overal werd Supreme Commander helemaal plat gehypt en de game beloofde dé RTS van 2007 te worden. Na al die maanden wachten is het dan eindelijk zover en ligt Supreme Commander in de schappen. Is Supreme Commander echt zo’n goede game en doet het wat we er van verwachten, of is het spel compleet overhypt en is hij klaar voor de schroothoop? Ik kan niet wachten om dat uit te gaan vinden!

Hoe het allemaal begon…

De wereld van de RTS games wordt al jarenlang overheerst door games als Command & Conquer en Age of Empires, die al vele vervolgen in hun CV hebben staan. Het RTS-wereldje is een lastig wereldje om in door te dringen en daarom wist THQ wat ze te wachten stond en dat ze alles, maar dan ook echt alles uit de kast moesten halen om van Supreme Commander een waardige en succesvolle game te maken. Zoals altijd begint de game bij de verhaallijn van het spel. Ooit, heel lang geleden, toen wielen nog vierkant waren en je nog geen boetes kreeg voor het eten van croissants in de metro, waren er de Cybran Nation, de Aeon Illuminate en de United Earth Federation (UAF). Deze facties konden het nooit zo goed met elkaar vinden en zijn daarom al eeuwen met elkaar in gevecht. Na al die tijd is het aan jou om er een einde aan te maken en met de door jouw gekozen factie het heelal te veroveren. Ik weet het, lekker cliché, maar het werkt wel!

Stap voor stap

Zoals we gewend zijn bevat een RTS buiten de Tutorial Mode en de Skirmish Mode ook altijd een Campaign Mode waar je de nodige opdrachten uit zal moeten voeren. Ikzelf ben hier nooit zo’n fan van geweest en ga altijd direct door naar de Skirmish mode, maar voor deze review moest ik maar eens een uitzondering maken. In de Campagin Mode kies je één van de drie facties om vervolgens de hele verhaallijn mee uit te spelen. Iedere factie gaat in op een ander aspect van de game. Zo zal de ene factie meer ingaan op het omgaan met schepen, terwijl de andere de voorkeur geeft aan oorlog voering in de lucht. In de Campaign Mode leer je stap voor stap te werken met de door jouw gekozen factie en zal je opdrachten uit moeten voeren, die zullen variëren van het bouwen van een power generator tot het uitroeien van een vijandig kamp.

Ga je ACU is checken dan!

En nee, dan doel ik niet op dat ding dat in je auto zit, maar op je ACU, de thuisbasis. Deze uit de kluiten gewassen Transformer is het hart van je basis en deze zul je ten alle tijden in leven moeten zien te houden, want wanneer deze dood is, is het over en uit. Buiten het feit dat je ACU de beschikking heeft over een paar flinke wapens, kan deze ook bouwen. En dat is waar het spel echt begint. Je ACU kan namelijk de basisgebouwen neerzetten, waardoor je mass, de grondstof voor het bouwen van alle gebouwen en units, en energie zult krijgen. Wanneer je genoeg mass en energie inkomsten hebt, kun je gaan beginnen met het bouwen van een Air, Land of Naval factory om je leger op poten te zetten. Vanuit deze hoofdkwartieren kun je, buiten de aanvalsunits, ook Enginiers bouwen. Dit zijn kleine robots die nieuwe gebouwen neer kunnen zetten en kunnen helpen om de productietijd van je units te verlagen.

Wanneer je een goed evenwicht hebt opgebouwd en hier en daar wat verdedingsmuurtjes hebt neergegooid, kun je je Factory’s upgraden naar een hoger ‘Tech Level’, wat het mogelijk maakt om Engineers te maken die weer betere gebouwen in elkaar kunnen knutselen. In totaal zijn er 3 Tech Levels te behalen. Ieder Tech Level beschikt over zijn eigen gebouwen en units. Echter tegen de tijd dat je alle drie deze Tech-Levels hebt behaald, ben je toch alweer gauw een uurtje of anderhalf verder en daarom is het ook nog maar de vraag of het wel slim is om tijdens een match te gaan voor het ultieme Tech Level. De toevoeging van deze Tech Levels heeft wel iets weg van de ‘Ages’ in Age of Empires en zorgen ervoor dat je iedere keer weer wat anders te wachten kan staan wanneer je het kamp van je tegenstanders binnen sluipt.

Klein, Middel, Groot, Gigantisch!

Al deze verschillende Tech Levels brengen ook verschillende units met zich mee, die met ieder Tech Level dat je omhoog gaat ook weer een stuk groter, sterker, maar ook vooral een stuk duurder zullen worden. De units in Supreme Commander zijn bij alle drie de facties zo ongeveer hetzelfde. De units hebben dezelfde namen, ze hebben dezelfde vuurkracht, maar ze hebben allemaal hun eigen uiterlijk. Dit geldt helaas ook voor de gebouwen en dus ziet het spel er een stuk diverser uit dan het eigenlijk is. Ondanks deze tegenvaller, zit het spel nog boordevol verschillende units. Ter land, ter zee en in de lucht, alles is mogelijk, zelfs wandelende boten! Ja je hoort het goed: wandelende boten. Er zit namelijk een zogenaamde Destroyer in de game, dit is een boot die zowel kan varen op de zee en de hoogste bergen kan bedwingen met zijn uitklapbare poten. Ondanks dat boten niet zo snel kunnen lopen, is het toch een onwijs vette toevoeging en is het erg handig als je van het ene meertje over wilt steken naar het andere meertje.

Lekker duidelijk

Neem maar even diep adem, de basis hebben we achter de rug, het is nu eindelijk tijd voor het echte werk. Voor de harde gevechten, voor de extreme units en voor de Skirmish Mode, in mijn ogen dé mode die RTS games groot heeft gemaakt. En de Skirmish Mode in SupCom is er niet zomaar één, nee er zit een heel systeem in! Waar je in de demo je tegenstanders alleen nog maar op Easy, Medium en Hard kon zetten, is het nu mogelijk om buiten de Normal (easy) en Challenge (medium) je tegenstander te kiezen op basis van de AI. Wanneer je namelijk in de Hard mode, oftewel Supreme mode gaat spelen, is het mogelijk om je tegenstanders toe te voegen die spelen via een stappenplan. Zo kan je ervoor kiezen dat een tegenstander pas aan komt vallen wanneer hij het hoogst haalbare Tech Level heeft gehaald, ze je continu onder vuur zullen nemen met grote groepen units of juist een tussenvorm hiervan. De AI van je tegenstanders is in Supreme Commander meer dan in orde en zal echt meer dan genoeg uitdaging bieden, want een Supreme Enemy kan nog behoorlijk hard van zich af slaan…

De gevechten die na een confrontatie met je tegenstander volgen zijn al bijna net zo vet als de superdeluxe units die in de game zitten. Doordat je steeds heftigere manschappen bouwt, zal ook de vuurkracht toenemen. Dit is op ten duur zelfs zo erg, dat je met een Level 3 schip een complete basis weg kunt knallen in één schot. Tientallen minuten van bouwen kan met één enkel schot worden weggevaagd en daarom is het belangrijk dat je altijd een oogje houdt op je tegenstander. Ook leuk om te weten is dat wanneer je het hoogste van het hoogste behaald hebt, het mogelijk is om een zogenaamde experimentele unit te bouwen. Dit zijn gigantische, maar dan ook écht grote bad ass units die alles in één enkele klap kunnen vernielen. Het enige nadeel alleen is dat het een eeuwigheid duurt om deze units te bouwen. Maarja, dan heb je ook wel wat.

Soms wordt het op het slagveld zo’n zooitje, dat het belangrijk is om wel goed in de gaten te houden hoe je er nou voor staat. Om ervoor te zorgen dat je dit altijd kan doen, bevat SupCom een geweldig handige mini-map die onderin je balkje zal verschijnen. Op dit mapje is het mogelijk om van grondniveau uit te zoomen tot in de ruimte en alles ertussen in, zodat je altijd kan zien wat je tegenstander uitvoert, of zelfs beter, wanneer je ergens een gevecht aan het voeren bent een oogje op het gevecht kunt houden, terwijl je in je basis verder gaat het met uitbreiden van je basis. Ook over het selecteren van je Engineer units is nagedacht, want wanneer er een unit niets uitvoert zal deze rechts op het scherm verschijnen waar je deze vervolgens kan selecteren zodat deze een nieuwe constructie kan bouwen, zonder dat je ergens een al bouwende unit weghaalt en je met half afgemaakte constructies blijft zitten.

Conclusie

Er werd veel verwacht van Supreme Commander en de game is er goed in geslaagd om deze verwachtingen waar te maken. De game is grafisch erg goed in orde en de gevechten en aanvallen zijn geweldig uitgewerkt. Dit in combinatie met een ijzersterke, maar vooral overzichtelijke gameplay, maken van Supreme Commander een ijzersterke game. Hoe vaak je de Skirmish Mode ook zal spelen, door de geweldige AI en de vele units, mods en combinaties zal iedere keer weer een nieuwe uitdaging zijn. Of je nou online, via LAN of lekker in je eentje speelt: Supreme Commander is een game die heerlijk wegspeelt en precies datgene biedt waar iedere RTS-gamer op zit te wachten

  1.   
    lord ian's avatar

    DIT SPEL MOET IK HEBBEN 😮

  2.   
    Ron0x's avatar

    vind hem best wel tegenvallen.. heeft me niet lang genoeg erachter weten te krijgen. grafisch wel strak.. maar toch mist er wat aan deze game. wel jammer aangezien ik total anhalition (verdamme weet niet meer precies hoe de game heet/schrijft.. wat slecht) wel een toffe game vond back in the day’s

  3.   
    lord ian's avatar

    normaal gezien kan mijn PCke da wel aan 8)
    hoop ik… 🙁

  4.   
    lord ian's avatar

    ik had het leuker verwacht 🙁

  5.   
    Cyart's avatar

    ik heb hem zelf en vind hem vet 8) maar ik ga nooit meer op een 81KM X 81KM map spele iets te groot 😕

  6.   
    Rrm's avatar

    Makkelijke controles, prachtige beelden, geluid niets aan op te merken. Ik heb danwel een slechte grafische kaart, ik kan de grote maps niet spelen (jammer :() maar het is zo al een geweldig spel. Ik kan niet wachten op m’n nieuwe kaart zodat ik het hele spel kan spelen, niet enkel 5 km x 5 km skirmishes 😳

  7.   
    game-gast's avatar

    Ik heb deze game, ik moest toen wel een nieuwe videokaart kopen, maar dat was het waard.