S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Diverse keren leek een release van S.T.A.L.K.E.R. nabij, maar elke keer kwam er weer vervelend uitstel-nieuws en hoorden we lange tijd niets meer. Nu is het dan eindelijk zover, want over een ruime maand ligt de shooter in de winkelrekken. Heeft S.T.A.L.K.E.R. geprofiteerd van de extra ontwikkelingstijd?

Fine-tuning

Bij het horen van de naam S.T.A.L.K.E.R. bekruipt mij toch een dubbel gevoel. Heel nostalgisch denk ik terug aan een aantal jaren geleden, toen ik de eerste screenshots van deze game zag. Als een echte FPS-fan was dit een game om zeer nauwlettend in de gaten te houden. Tegelijkertijd denk ik ook aan het uitstel-drama, want zo mag het ondertussen toch wel heten. Een uitstel van enkele maanden is nog wel te overzien en vaak betreft het dan wat extra fine-tuning van de game, niks mis mee. Maar als er uiteindelijk zelfs jaren overheen gaan…dan begin ik toch flink te twijfelen. Er zijn immers al vele andere games uitgebracht en op vrijwel alle vlakken worden vandaag de dag hogere eisen gesteld. De angst wordt alsmaar groter, zodra ik het spel opstart.

Lijken

Met het verhaal achter S.T.A.L.K.E.R. is eigenlijk niets mis. Het is eerlijk gezegd zelfs een interessant, haast verfrissend fenomeen naast de enorme rij met WOII-shooters. In het altijd sfeervolle Tsjernobyl komen weer radioactieve wolken vrij, waarna het leger besluit om een gebied van 30 vierkante kilometer af te zetten dat bekend staat als The Zone. Zo nieuwsgierig als de mens is, begeven steeds meer mensen zich naar The Zone. Slechts een enkeling keert terug, maar nog opvallender is dat ze bijzondere artefacten uit The Zone hebben meegenomen. Al snel ontstaat er een handeltje tussen de mensen die zich in het gevaarlijke gebied wagen, de Stalkers, en wetenschappers die zeer geïnteresseerd zijn in de artefacten. Als speler ben jij zo’n Stalker, maar je avontuur begint nogal ruw…

Wanneer het spel begint zie je een kleine vrachtauto over een landweg scheuren en de bestuurder lijkt toch wel behoorlijke haast te hebben. Achterin de laadruimte liggen allemaal lijken gezellig dood te wezen. Opeens knalt er een enorme bliksemflits omlaag en met een extreme knal ontploft de truck. De lijken liggen overal en nergens op de grond en het duurt niet lang of een groepje nieuwsgierige Stalkers komt kijken of er wat te halen valt. Tijdens het bekijken van de doden (ieder zo z’n hobby) merken ze dat er nog één levend persoon is. Surprise surprise: die overlevende ben jij. Je wordt naar The Dealer gebracht, een man die wat winstgevende klusjes heeft voor Stalkers. Vanaf dit punt begint jouw nobele taak om de geheimen van The Zone te ontrafelen en, nog belangrijker, te overleven!

Effectief

Het feit dat je in willekeurige volgorde klusjes kunt opknappen voor The Dealer geeft al aan dat S.T.A.L.K.E.R. niet alleen een shooter is, maar ook een aantal RPG-elementen kent. Geen standaardvolgorde van missies, maar gewoon zelf bepalen wanneer je welke opdracht wilt uitvoeren. Ook wat betreft de inventaris zijn weer onvervalste RPG-kenmerken te bespeuren. Je kunt wapens, munitie, verbanddozen, artefacten en andere spullen bij je dragen voor zover je ‘opslag-ruimte’ het toelaat. Hierdoor zul je soms moeten kiezen wat je wilt meenemen en wat je wellicht kunt missen.

Wat betreft de wapens wijkt S.T.A.L.K.E.R. ook af van zijn standaard FPS-collega’s. Na verloop van tijd slijten je wapens namelijk en zullen ze minder effectief zijn. Dit zul je merken tijdens het schieten, wat sowieso al een lastige opgave is. Je wapens hebben namelijk een accuracy, waardoor niet al je afgevuurde kogels zomaar raak zullen zijn, ook al mik je nog zo nauwkeurig. Het is dus vrij pittig om je tegenstanders om te leggen, maar zoals altijd is het beste advies om voor een ouderwetse headshot te gaan. Uiteraard ontbreken de wapen-upgrades ook niet. Tegen betaling kan je pistolen en geweren voorzien van de bekende items zoals een scope en granaatwerper.

Missers

Tot zover lijkt het nog wel goed te gaan met S.T.A.L.K.E.R., maar er vallen me toch een aantal forse minpunten op. Allereerst een aspect dat voor veel gamers heilig is: graphics. Het is absoluut niet heel erg lelijk wat je voorgeschoteld wordt, maar we hebben ondertussen al zoveel mooiers gezien dat de game op dit vlak toch wel behoorlijk achterloopt. De rest van de gameplay kent eigenlijk hetzelfde probleem: op veel gebieden is deze shooter al voorbij gestreefd. De spanning in de levels en het verhaal zagen we al eens in F.E.A.R. en de RPG-elementen en grote spelwereld kennen we al uit Oblivion. Kortom: geen gemakkelijke opgave om dat te evenaren, laat staan te overtreffen.

Verder zijn de NPC’s niet erg bijzonder te noemen. Afgezien van wat Oost-Europees gebrabbel, wat gelukkig ondertiteld wordt, is er weinig lol aan je computer-gestuurde medemens beleven. Je kunt wel wat standaardzaken vragen als je wat meer informatie zoekt, maar dit is vrij zelden echt noodzakelijk. Een laatste minpuntje is dat de preview-versie nog behoorlijk wat bugs bevatte. Van visuele missers tot een stevig memory leak, wat door menig PC niet echt toegejuicht wordt. Misschien ben ik met dit punt een beetje aan het mierenneuken en is alles straks in de uiteindelijke versie volledig verholpen, maar voor een game die al zo lang in ontwikkeling is zijn dergelijke dingen erg opvallend te noemen. En dan toch wel in de negatieve zin van het woord…

Voorlopige conclusie

Een ding is helaas duidelijk geworden: S.T.A.L.K.E.R. lijkt de tand des tijds helaas niet helemaal goed te gaan doorstaan. Het langdurige uitstel heeft ervoor gezorgd dat de game zeker niet oogt als de revolutionaire topper die het wellicht twee jaar geleden wél had kunnen zijn. Toch speelde deze preview-versie gewoon als een lekkere shooter. Veel missies om uit te voeren, een uitdagend schietsysteem en een aantal leuke RPG-elementen kunnen zeker voor veel vermaak zorgen. Dit kan echter niet verhullen dat de game op diverse vlakken alweer achterhaald is.

  1.   
    Varken's avatar

    Jammer 🙁

  2.   
    Nick[L]Kelly's avatar

    ik had wat mooiers verw8 dan dit,
    waar blijven me DX10 games 🙁 t is tijd voor new gen gaming againDX9 is oud =/