Brothers in Arms: D-Day

Eind vorig jaar heeft Medal of Honor: Heroes laten zien dat een first-person shooter op een PSP heel goed kan werken, ook al heb je geen touch screen. Doet Brothers in Arms: D-Day dat kunstje nog eens over?

Onderzoekjes

Tweede Wereldoorlog-shooters hebben we allemaal natuurlijk al wel eens gespeeld. Ik houd wel van onzinnige tijdverspilling, en de leukste manier om dat te doen is allerlei domme onderzoeken te lezen. Hiervoor raad ik je onder andere de wetenschapsbijlage van de Volkskrant of het NRC Handelsblad aan, want mijn god, daar wordt me toch een hoop onzin gepubliceerd. Slikt Nature of Science het niet? De ‘kwaliteitskranten’ hebben er wel een plaatsje voor. Er is namelijk gebleken dat de witte huppelepupsrups zijn cocon in een apart, genetisch bepaald patroon maakt. Maar wanneer je een dergelijke rups verdovende middelen voert, dan wordt de cocon een stuk minder fraai. En dan lees je dat twee Amerikaanse onderzoekers hier twee jaar over gedaan hebben om hun proefschrift te halen. Dat had ik me zelf ook wel kunnen bedenken…
Maarja, back to the point, onzinnige onderzoekjes. Ik weet zeker dat wanneer iemand zo gek is om er onderzoek naar te doen, en dat soort mensen zijn er dus zeker, dat ruim driekwart van alle mensen die in de Westerse wereld leven wel eens een WOII-shooter hebben ervaard. Je vader heeft ooit wel eens een mof voor zijn hasses geknalt in Medal of Honor: Allied Assault, je opa stond achter je toen je in het bootje van de Russen in Call of Duty zat en je zusje vind een schietspelletje op zijn tijd ook wel leuk, en dat is vaak een WOII-game. Het wordt dus wel erg moeilijk voor Brothers in Arms: D-Day om zich te onderscheiden van de rest, alleen is deze game voor de handheld. En goede shooters op een PSP, die hebben we nog niet veel gezien.

Besturing

Door het spelen van Brothers in Arms: D-Day, ben ik Halo: Combat Evolved meer en meer gaan respecteren. Deze beste launchgame ooit gemaakt had natuurlijk al een heel hoog plaatsje op mijn erepodium, maar Halo: Combat Evolved is de reden dat we tegenwoordig spellen als Brothers in Arms: D-Day amper meer tegenkomen. De besturing was niet erg vernieuwend, maar wel de intuïtiefste op een console ooit. Het was namelijk het begin van de dubbele-thumbstick periode. De succesformule van het lopen met de linkerthumbstick en het kijken met de rechter is later vele tientallen, misschien zelfs honderden malen gekopieerd door alle andere console shooters die er nog verschenen. Want voor 2001 was het wel even anders. Zo ben ik namelijk nooit goed geweest in bijvoorbeeld Goldeneye 007 of Perfect Dark, want hoe goed die spellen ook waren, tegelijkertijd kijken en lopen werkt gewoon niet. Ook Brothers in Arms: D-Day werkt op de PSP met slechts een thumbstick, en dat is dus wel weer even wennen.
Gearbox Software wou namelijk van Brothers in Arms: D-Day geen simpele shooter maken die zich niet onderscheidde van de rest, maar de tactiek uit de Brothers in Arms-games op de consoles en de PC moest behouden blijven. Dit kost dus ook al weer twee knoppen, waardoor het besturen van je soldaat in Brothers in Arms: D-Day soms wel heel erg krampachtig wordt. Je hebt dus helaas geen aparte knoppen of stick om te lopen en te kijken, dit gebeurd allebei met de thumbstick. Hiermee loop je rond in het level, en wil je stilstaan, dan moet je op een vijand locken en kun je weer verder lopen. Je snapt misschien wel dat op deze manier echt goed richten en strafen onmogelijk is. Nee, je moet even stilstaan, wil je iemand op de korrel nemen. In het echte leven of in een degelijke multiplayergame is iets dergelijks natuurlijk al snel fataal, maar dat had in Brothers in Arms: D-Day niet zo mogen zijn. Dus heeft Gearbox de vijandelijke intelligentie behoorlijk om zeep geholpen en is het met jouw eigen levenspeil wel behoorlijk riant gesteld. Waar het orginele Brothers in Arms in de praktijk behoorlijk vaak one-hit-one-kill was, is dat in deze handheldversie zeker niet zo. En dat is jammer, want het haalt de spanning een beetje naar beneden.

Commanderen
Maarja, het tactische aspect is dus nog wel nog steeds aanwezig. Je kunt je manschappen lekker rondcommanderen, en ze het bevel geven om eerst naar plek A te gaan om vervolgens vijand B neer te knallen. Een beetje zelfimprovisatie is er niet bij, want wanneer je ze bijvoorbeeld alleen de opdracht geeft om die vijand B neer te halen, dan mekkeren ze dat de vijand te ver weg is, dat hij niet binnen hun gezichtsveld is, enzovoorts. Dan loop je toch gewoon naar een plek waar dat wel zo is? Maar dat snappen ze helaas niet, je moet ze dus echt aan het handje nemen.
Toch is het nog steeds zo dat strategisch inzicht beloond wordt. Ja, je moet je manschappen precies vertellen wat ze moeten doen. Nee, je kunt niet tussentijds van plan veranderen, want dan snappen ze er helemaal niks meer van. Maar wanneer je een stelletje vijanden vanaf de flanken benaderd en ze vervolgens koelbloedig neerschiet, dan geeft dat wel veel voldoening. Overigens is dit lang niet altijd nodig, je kunt ook gewoon de opdracht geven dat je mannen wat dekkingsvuur moeten verschaffen of dat er een granaat gegooid moet worden. Net zo effectief en ook erg leuk om te zien.

Graphics
Want leuk om naar te kijken, dat is Brothers in Arms: D-Day zeker. Scherpe textures, mooie animaties en hele slicke special effects maken dit spel tot een van de mooiste PSP-titels van afgelopen najaar. Het niveau van de graphics is zeker te vergelijken met Brothers in Arms: Road to Hill 30 op de PlayStation 2. Maar dat is ook niet zo gek, want D-Day is eigenlijk niets meer en niets minder dan een handheldcompilatie van de twee consoledelen die er tot nu toe zijn verschenen. Een beetje Road to Hill 30 en een beetje Earned in Blood dus. Tenzij je hier helemaal gek van bent en je niet van plan bent ooit van je leven nog iets anders te spelen, is dit echt een hele leuke ervaring. Zelf vond ik het althans niet meer dan een herhalingstoer in een pretparkje waar ik al te vaak op schoolreisje heen ben geweest.

Conclusie

Brothers in Arms: D-Day is uiteindelijk een redelijke PSP-shooter geworden. In het land der blinden is de eenogige koning, of eigenlijk adjunct-koning, want beter dan Medal of Honor: Heroes is deze titel niet. Beter dan zijn console broers is hij al zeker niet maar toch doet dit spel meer dingen goed dan fout. Het is alleen jammer dat die minpuntjes af en toe wel heel erg duidelijk uit de verf komen, want een gebrekkige besturing is eigenlijk onvergeeflijk. Maar door de hele mooie graphics, de tactische aspecten die toch goed overgezet zijn en de intense spelbeleving verdient Brothers in Arms: D-Day een dikke voldoende. Je moet er alleen een beetje handig in worden.

  1.   
    Boy-Elite's avatar

    lijkt me vette game!! 🙂

  2.   
    direct47's avatar

    redelijk mooie details voor een psp maar et blijft natuurlijk wel een cool spel maar hoeveel brothers in arms zijn er nu al niet e?? 😀

  3.   
    dodonkey's avatar

    voor op de PSP voorlopig nog maar 1… 😉

  4.   
    66tolga's avatar

    Ik heb hem al uitgespeeld ik heb hem op de psp ik hat hem al toen die nieuwe uitkwam je kan niet in een tank maar je kan wel comandos aan een tank geven op erop zitten en comanndos geven

  5.   
    66tolga's avatar

    Foto 7 is counter attack me leukste level

  6.   
    matthijs 2088's avatar

    better dan de ds versie

  7.   
    matthijs 2088's avatar

    Gold_Thunder schreef, "Het is focking harry potter. xD"

  8.   
    Pimkingetje's avatar

    WOOOOW DIT IS COOL VOOR ONDERWEG JOH!

  9.   
    stormtrooper's avatar

    spel is gaaf, en leuker dan medal of honor heroes. Omdat je hier bij een grope soldaten moet leiden. Verder is de bustering K*T

  10.   
    pijphoer's avatar

    para schreef, "die gast met die bril op screen 3 lijkt net harry potter
    "

    die gast wordt later doodgeschoten 😕

  11.   
    pijphoer's avatar

    Volgens de makers is het precies nagemaakt (de maps waarin je speelt)

  12.   
    OkkieBOOMER's avatar

    eerlijk gezegd kreeg ik wel de Brothers in arms gevoel, ik ben er tevreden mee dat ie op de PSP is gekomen alleen controls kon voor mij iets beter (Nu moet ik weer wennen enzo :'()

  13.   
    jb1's avatar

    Ik heb hem alleen is de laatste missie superstom, hij is alleen maar bestemt voor tijdverlies in de auto. Nu ja, voor de PSP 1 van de weinige shootergames.