Warhammer Mark of Chaos

Warhammer is van origine een ontzettend uitgebreid spel met miniatuurpoppetjes die je zelf in elkaar moet zetten en verven. Warhammer wordt gespeeld op een zelfontworpen tafel met zelf samengestelde legers van een bepaald ras. Mits goed uitgewerkt is Warhammer ideaal om een RTS-game van te maken en blijkbaar dacht Namco hetzelfde, want zij brachten onlangs Warhammer: Mark of Chaos uit. Aangezien ikzelf vroeger nog aan Warhammer heb gedaan leek deze game mij wel wat en hoe dat is uitgepakt lees je in deze review.

Het zit ‘m in de details

Real Time Strategy-games moeten tot in de details goed zijn uitgewerkt. De gevechten moeten afwissend zijn, de verhaallijn moet boeiend blijven, maar vooral; de gameplay moet perfect werken. De Command & Conquer serie voldeed grotendeels aan al deze eisen en heeft de lat voor andere RTS-games dus al vrij hoog gelegd. Er komt echter volgend jaar pas weer een nieuw deel uit en dus zijn de enige concurrenten van Warhammer: Mark of Chaos, Lord of The Rings: Battle for Middle Earth II, waarvoor onlangs nog een expansion is verschenen en Warhammer: Dawn of War waarvoor ook laatst nog een nieuwe expansion is uitgekomen, ook omdat bijvoorbeeld Medieval II: Total War het over een behoorlijk andere boeg gooit dan alleen en puur RTS’en. Warhammer: Dawn of War is overigens van een andere ontwikkelaar en volgt de toekomstige tijdlijn, terwijl Warhammer: Mark of Chaos de fantasytijdlijn volgt. Dawn of War is een goede game gebleken en Mark of Chaos moet dan ook flink z’n best doen om daaraan te kunnen tippen.

Een beetje afwisseling?

Helaas kan ik die vraag niet met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Het verhaal van Warhammer: Mark of Chaos is allesbehalve origineel: kwade krachten bedreigen de wereld van de goeden met de ondergang en het is jouw taak in twee verschillende campagnes dit kwaad te stoppen of spelen als de devil himself. Ik startte met de goede campagne, aangezien deze toch vaak het makkelijkst is. Je begint met één hero en één klein, standaard leger. Later krijg je nog de beschikking over een andere hero, maar helaas is de balans niet helemaal kloppend. Mijn eerste hero was namelijk al een paar levels hoger en aanmerkelijk sterker. Nadat ik het eerste level zonder al teveel moeite had uitgespeeld volgde een makkelijke tweede en een derde en een vierde… Zo ging het nog we even door, totdat ik bij het nieuwe hoofdstuk aanbeland was. Ik kon eindelijk wat meer legers inschakelen, maar weer waren mijn opdrachten vrijwel hetzelfde. Ik begon me dan ook eerlijk gezegd een beetje te vervelen, dus ik besloot maar met de andere campagne te beginnen, de kwade. En dat is gelukkig een iets ander verhaal. De levels zijn een stuk afwisselender en ook de opdrachten interessanter. Zo moest ik op een gegeven moment een fort verdedigen in plaats van er telkens een te veroveren.

Dicht bij perfectie

Maar nu het beste van de hele game, de gameplay. De gameplay van Warhammer: Mark of Chaos is kortweg geweldig en lekker degelijk gehouden. De bijgeleverde tutorials leren je de basics van de game en zijn af en toe zelfs vermakelijk. Toch heb je ze niet echt nodig, omdat de besturing voor zich spreekt. Een vlug kijkje bij de besturing is voldoende. Desalniettemin is de tutorial handig om te leren hoe je je legers moet opstellen als het erop aankomt in een gevecht en hoe je met je heroes om moet gaan. Er zijn echter ook een paar puntjes van kritiek. Zo keek ik een keer gefascineerd naar een spannend gevecht tussen een van mijn heroes met een vijandelijke hero, terwijl de ander ongemerkt werd gedood. Een kleine waarschuwing had op z’n minst nog wel gekund vind ik…
De heroes zijn overigens een verhaal apart in Warhammer: Mark of Chaos. De besturing is eigenlijk hetzelfde, maar er is meer. Tijdens het vechten verdient een hero skillpoints. Deze skillpoints zijn dan weer te besteden aan bepaalde spreuken die erg handig zijn om een vijandelijk leger schade toe te brengen of je eigen leger te beschermen. Erg handig en soms essentieel om een veldslag te winnen.
Na elk gevecht kom je bij een overzichtsmap. Hierop volg je een bepaalde route en zijn alle gevechten die je nog moet voeren te vinden. Soms kun je ervoor kiezen een omweg te nemen en een optioneel gevecht te voeren, die vaak iets nuttigs opleveren.

Recht in de ogen

Ook de graphics van Warhammer Mark of Chaos zijn dik in orde, maar gezien de stevige systeemeisen mag dat ook wel. Het gras beweegt rustig mee met de wind, de explosies zijn lekker explosief en je units schetsen gedetailleerde schaduwen op de grond. Daarnaast kun je zó ver inzoomen dat je je units bijna recht in de ogen kunt kijken en heb je niet het idee dat je leger uit een stel klonen bestaat, aangezien alle gezichten verschillend zijn.

Met je eigen gang ten strijde

Een erg leuke en uitgebreide optie is de mogelijkheid om een volledig gecustomsized leger te bouwen en deze vervolgens te uploaden in een single- of multiplayer skirmish. Dit customizen bestaat niet slechts uit het geven van kleurtjes aan units, nee, je kunt je legers uitrusten met allerlei helmen, schilden, pantsers en eigen upgrades kiezen. Zo wordt er goed teruggedacht aan het originele concept van Warhammer, waar je ook je eigen legers moet ontwerpen.

Conclusie

Als ik alles nog even op een rijtje zet is Warhammer: Mark of Chaos al met al goed uitgewerkt, maar erg cliché. Zoals ik al zei, zul je vaak dezelfde opdrachten krijgen en is ook het verhaal vrij standaard. Toch kan de game erg vermakelijk zijn met de sterke multiplayer, de heerlijke gameplay en de extra mogelijkheden. Ikzelf zou het echter liever bij het bordspel houden…

  1.   
    Highelf's avatar

    Ik was al van plan om het te kopen, en nu weet ik het zeker!
    Iets wat ontstaat uit Warhammer Fantasy moest wel goed zijn, dacht ik.
    Het bleek nog veel beter te zijn! 😀 😀

  2.   
    Timmeh's avatar

    Weet je hoe vet!!!

  3.   
    generalwarstar's avatar

    ik heb warhammer mark of chaos
    maar het spel loopt VEEL TE TRAAG OP mijn pc!!! 😥
    weet iemand wat ik eraan kan doen???de details staan al laagst!!! 😥