Sid Meier’s Railroads!

Goede tycoongames zijn we helaas de afgelopen jaren niet veel meer tegen gekomen. Sid Meier probeerde het door nieuwe delen van Railroad Tycoon uit te brengen, maar de games hadden het allemaal net niet. Ondanks dit moest en zou er dit jaar nog een vierde deel komen genaamd Sid Meier’s Railroads! De game is een remake van de eerste Railroad Tycoon game en hoe dat is uitgepakt, lees in deze review.

Probleempje beetje verholpen

Tycoongames kunnen zeer verslavend zijn, mits het natuurlijk een goed spel is met een redelijke opbouw. En daar ligt het probleem. Na het briljante Transport Tycoon leek het wel alsof ontwikkelaars geen zin meer hadden hun best te doen om een goede game binnen het genre uit te brengen. Sid Meier’s Railroads! probeert hier verandering in te brengen en om maar met de deur in huis te vallen, dat is aardig gelukt.

De eerste Railroad Tycoon verscheen alweer zestien jaar geleden en werd toen een groot succes. Daarna volgden nog twee mindere delen en nu is het vierde aan de beurt. In Sid Meier’s Railroads! is het je doel om een zo groot mogelijk spoorweg-imperium te maken. Dit moet je doen door steden via spoorwegen met elkaar te verbinden. Elke stad heeft vraag naar mensen, post en bepaalde goederen. Hoe groter de stad, hoe meer de vraag naar verschillende goederen groeit en ook hoe meer deze te bieden heeft. Een plek kan beginnen als een klein boerendorpje, maar naarmate je het dorp in verbinding stelt met de grotere steden en voorziet van goederen etcetera. kan deze uitgroeien tot een heuse metropool.

Goed geoliede machine

De gameplay van Railroads! is vrij makkelijk onder de knie te krijgen en de interface is duidelijk en overzichtelijk. Hierdoor is de game makkelijk om te leren, maar de kunst is om er echt goed in te worden. Een nadeel hiervan is wel dat je eigenlijk te snel een paar miljoenen vergaard hebt en je dan eigenlijk naar hartelust overal spoorwegen kunt bouwen. Overal in de map zijn olievelden, boerderijen en mijnen te vinden die bepaalde grondstoffen leveren. Zo delven mijnen erts die sommige dorpen of steden dan weer gebruiken om in staal om te zetten. Dat staal hebben andere dorpen of steden nodig om wapens te produceren en wéér andere vragen om die wapens. Dit is een slim bedacht systeem en lijkt erg op de werkelijkheid. Door met je cursor op een stad te gaan staan, verschijnt er een klein menu’tje waarin je kunt zien wat de stad aan goederen levert en welke deze nodig heeft. Op je minimap linksonder in het scherm krijg je dan weer te zien waar die goederen geleverd worden en wie de goederen die voorgenoemde stad in aanbieding heeft, vraagt. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt kun je vrij gemakkelijk steden leveren wat ze willen en flink geld verdienen. Een belangrijk onderdeel in Sid Meier’s Railroads! is hoé je steden met elkaar in verbinding stelt. Als je bijvoorbeeld verschillende treinen tegelijk op één spoor laat rijden, zul je erachter komen dat dit niet erg efficiënt is. Het is dan handiger om meerdere sporen naast elkaar in een stad aan te leggen, zodat alle treinen zonder vertraging af en aan kunnen blijven rijden. Voor de beginners kan dit af en toe nog wel eens lastig zijn, maar ook daaraan is gedacht. Als je de spelstand op gemakkelijk zet, kunnen treinen gewoon door elkaar heen rijden als ze te lang moeten wachten. Het is echter leuker om te proberen om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en dat is uiteindelijk ook de sleutel voor het succes.

En voiture!

In Sid Meier’s Railroads! is er goed aan de details gedacht. Je ziet mensen in en uit de trein stappen, je ziet boeren werken op het land, er komt rook uit de locomotieven en je hoort de conducteurs roepen als de trein weggaat.
In Frankrijk bijvoorbeeld roepen de conducteurs “En voiture!” en in Engeland “All aboard!” Het lijkt hierdoor net alsof je middenin de game zit, in plaats van dat je het gevoel hebt alleen maar naar een schermpje te staren. Grafisch is de game zeker niet slecht voor zo’n uitgebreid spel. Het landschap ziet er gedetailleerd uit en ook de steden zijn leuk ontworpen.
Een leuke toevoeging aan Railroads! is de informatie over verschillende belangrijke personen uit de spoorweg geschiedenis, zoals bijvoorbeeld Charles de Gaulle. Als je dus een beetje oplet kun je nog wat van de game leren.

Koning van de spoorwegen

De singleplayer mode van Railroads! kun je kiezen tussen uit 15 scenario’s. Elk scenario is redelijk historischgetrouw qua jaartallen. Zo begint elk spel in de 19e eeuw, tijdens de opkomst van de echte spoorwegen, en eindigt in de 20ste eeuw. Afhankelijk van het begin en eind jaartal krijg je opdrachten, die niet bijzonder uitdagend zijn. Vaak moet je bepaalde grote steden met elkaar verbinden of ergens een lading goederen afleveren. Daarom is het meestal leuker om gewoon een zo groot mogelijk spoorweg-imperium te bouwen. Je begint elk scenario met een klein stukje spoor bij een klein dorpje. Met het startgeld van elk spel kun je dat kleine stukje spoor vervolgens verbinden met een ander dorp of stad en met het geld wat je daar weer mee verdient kun je je spoorwegen nog verder uitbreiden. Als je besluit computergestuurde concurrenten te toevoegen aan het scenario, is dit systeem niet helemaal meer in balans. Vaak hebben deze al vanaf het begin een heel netwerk samen met elkaar en delf jij het onderspit.
Hoe verder je vordert in het spel, hoe betere locomotieven er beschikbaar komen. De meeste locomotieven die in de game zitten hebben ook daadwerkelijk bestaan, anderen zijn afgeleid van bestaande modeltreinen. Ook worden er steeds patenten geveild, waar je flink voordeel van kan hebben. Vaak zijn het tienjarige patenten op bijvoorbeeld speciale stoomturbines of goedkopere rails. Eenmaal in het laatste jaar van een scenario aangekomen, ga je met pensioen. Er verschijnt dan een beroepenlijst waarop staat aangegeven hoe je eindigt na je carrière als spoorwegen magnaat. Heb je geen enkele opdracht vervuld en heb je maar wat zitten aanklooien, dan eindig je vaak als landloper. Heb je echter goed je best gedaan en ben je koning van de spoorwegen geworden, dan krijg je een hoog beroep zoals eerste minister of zelfs de president van het land. Als je nog geen zin hebt om te stoppen kun je er ook voor kiezen om door te spelen zonder de opdrachten. Op elk moment kun je even met pensioen gaan om te kijken hoe goed je bent. Vervolgens kun je weer verder spelen totdat je uiteindelijk het hoogste beroep hebt bereikt.
De multiplayermode is vrijwel identiek aan de singleplayer, alleen heb je maar één opdracht, namelijk als enige spoorwegmaatschappij overblijven in de game. Dit kun je doen door je tegenstanders uit te kopen. Je hebt dus verloren als je bent uitgekocht door een andere speler. Multiplayer mode is leuk om met vrienden tegen elkaar te spelen en verhoogt de replaywaarde dan ook met flink wat uurtjes.

Het oordeel

Al met al is Railroads! een goede tycoongame en leuk om eventjes tussendoor te spelen, maar ook voor langere tijd. Elk spel is weer anders en daardoor heeft de game een hoge replaywaarde. Jammer is wel dat de game af en toe te makkelijk te leren is en je al snel een aantal miljoenen bij elkaar hebt. Railroads! moet het dus niet hebben van uitdaging, maar meer van het genoegen dat je krijgt als je een perfect draaiend netwerk van spoorwegen hebt opgebouwd en je overal het geld van binnenkomende treinen hoort rinkelen.

  1.   
    1thechosenone's avatar

    weet iemand hoe je de bug’s er uit kan halen bij railroads 😥

    je wordt er om de paar minuten er uit gegooit