Hands-On: Tony Hawk’s Project 8 en Call of Duty 3

Afgelopen vrijdag reisde GamersNET af naar Brussel om aldaar een tweetal games te checken: Call of Duty 3 en Tony Hawk’s Project 8. Vielen deze een beetje in de smaak?

De locatie van het evenement waren de H2O Towers van Microsoft. Met de TomTom op zak werd koers gezet naar het land van onze zuiderburen, alwaar we een of ander gigantisch kantoorgebouw verwachtten. Zodoende gingen Joost en ik in de inmiddels kenmerkende Alfa Romeo op weg naar Brussel, een weg die ons nog lang zou heugen. Na vijf bijna-aanrijdingen en 27 keer afgesneden te zijn, kwamen we dan eindelijk aan in het verrassend pittoreske Brussel. We vroegen ons dan ook af waar die hippe H2O Towers dan wel moesten staan. Het kaartje wees naar een bebost stuk grond, waar twee oude torens uit prijkten. Opeens kwam het in ons naar boven om dat ‘H2O’ misschien letterlijk te nemen en H2O Towers gewoon naar ‘watertorens’ te vertalen… en inderdaad. Het hele evenement speelde zich af in een twee oude watertorens die op z’n minst beide wereldoorlogen nog hebben meegemaakt. Zeg nou zelf, een perfecte locatie voor de presentatie van een WOII-shooter, toch?

Tony Hawk’s Project 8

De eerste game die we aan een kleine test mochten onderwerpen, was Tony Hawk’s Project 8. De Tony Hawk reeks is intussen zeer talrijk: na de vier Pro Skater delen volgden twee Underground delen, waarna er nog een American Wasteland volgde. En jawel, zoals de titel al doet vermoeden is dit inderdaad het achtste deel alweer uit de serie. Die 8 staat er echter niet (alleen) als teller. In deze game moet je het namelijk als onbekende skater tot de top weten te brengen en die top vormt zich in Tony Hawk’s eliteclubje. Dit clubje, Project 8 genoemd, is jouw doel gedurende de hele game. Verder biedt de game zo’n beetje hetzelfde, oude vertrouwde recept: skate in een een vrije omgeving, haal punten en vervul bepaalde taken.
Het meest interessante aan deze game zit ‘m eigenlijk in twee nieuwe toevoegingen. Of misschien wel drie nieuwe toevoegingen, want de game zag er op de 360 ontzettend gelikt uit. De twee dingen die echter het meest opvielen, waren het Token systeem en de ‘Nail the Trick’-move. Het Token systeem houdt kort in dat wanneer jouw skater mensen omver rijdt, ze je achterna komen. Weet je ze te ontwijken, dan levert dit je punten op. Nail the Trick is de tweede interessante vernieuwing in de game. Wanneer je deze move inschakelt door beide analoge sticks in te drukken, focust het beeld op je voeten en het skateboard. Nu is de controle van je skateboard volledig in jouw handen, aangezien je analoge sticks ieder een voet van je skater kunnen aansturen. Hierdoor maak je in feite je eigen tricks, wat je in ieder geval flink wat punten oplevert.
Ook een leuke vernieuwing in de game is dat je niet langer je statistieken koopt, maar ze daadwerkelijk bij elkaar skate. Zie dit als een ervaringensysteem als in een RPG: hoe meer je skate, hoe beter je wordt.
Al met al lijkt Tony Hawk’s Project 8 de zoveelste succesvolle game in de Tony Hawk reeks te gaan worden. Het enige waar Activision zich nog zorgen om hoeft te maken is hoe Project 8’s kleine broertje, Downhill Jam, het gaat doen…

Call of Duty 3

De tweede titel die ons kritische oog mocht bezien was Call of Duty 3. Na een absolute topgame op de PC en wederom een goede titel op PC en 360, laat Activision voor het derde deel in de serie de PC links liggen. Call of Duty 3 verschijnt daarom alleen op de Xbox 360, Xbox en PlayStation 2, later de PlayStation 3 en, in aangepaste vorm, ook op de Wii.
De game doet opnieuw goed waar het goed in is: oorlogje voeren in een nagenoeg perfecte sfeer. Opnieuw neem je deel aan de Tweede Wereldoorlog, opnieuw sta je in de schoenen van de geallieerden. Ditmaal maak je echter de lange opmars van Frankrijk tot aan Duitsland mee en wederom in groepsverband, waarbij je verschillende nationaliteiten aan zult nemen. Verder trof ik geen baanbrekende veranderingen aan. Alhoewel: dit is de eerste Call of Duty-game waarin je veel schade zult kunnen toebrengen en dan heb ik het niet alleen over schade aan personen. In deze game kun je namelijk ook muurtjes, gebouwen en andere objecten vernietigen. Daarnaast zal de mate waarin je van je pad kunt afwijken ietsje groter zijn. Waar je eerst op een rail gestuurd werd richting je doel, heb je nu de kans om ietsje af te wijken van die rails. Nog steeds word je aan het handje begeleid naar de eindbestemming, maar zo nu en dan mag je die hand even loslaten. Zo zat ik in een situatie waarin mijn bataljon een hevig vuurgevecht aan het uitvechten was tegen een groepje Duitsers. Ik kreeg met geen mogelijkheid een voet tussen de deur, dus besloot ik maar dat ik om zou lopen. Daar zag ik een grote verzameling hooibalen, die ik aan het rollen bracht met een welgemikte granaat. Dit zorgde voor de nodige dekking en de breuk in de verdedigingslinies van de Duitsers. Je hebt op deze manier dus meer keuzes dan alleen lukraak schieten in de game.
Wat ook nieuw is, is de multiplayermodus War. In deze modus staan er een vijftal vlaggen in een level en de bedoeling is om deze vijf vlaggen met jouw squad te veroveren. Capture the Flag dus, maar dan anders. Bovendien zijn voertuigen in deze modus aanwezig, wat weer voor een heel nieuwe strategie gaat zorgen.
Grafisch doet Call of Duty 3 opnieuw niets verkeerd. De omgevingen zijn opnieuw veel gedetailleerder en je kunt bijna de moleculen tellen van de zandkorrels die opspatten bij een bominslag. Concluderend kunnen we eigenlijk al beloven dat deze game hoge ogen zal gaan gooien. Wanneer de game bij ons op het matje is gevallen, zullen jullie het eindoordeel horen!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren