TrackMania: United

We hebben het allemaal weleens op het nieuws gehoord, voor onze eigen ogen zien gebeuren of zelfs persoonlijk meegemaakt. Botsingen tussen twee of meerdere auto’s waardoor deze al snel in kreukels liggen en niet meer in staat zijn om mensen te vervoeren. Ontwikkelaars van racegames proberen deze ‘kreukels’ tegenwoordig zo goed mogelijk na te bootsen en het besturen van auto’s in games zo realistisch mogelijk te maken waardoor racen bijna net zo moeilijk wordt als in het echt. De TrackMania-franchise is echter alles behalve dat.

Internationale reflextest

TrackMania: United is een zeer uitgebreide game die toch vrij simpel in elkaar steekt. Net als in de voorgaande delen is de besturing is zeer eenvoudig, zijn de physics niet geheel realistisch en zijn vrijwel alle stunts onmogelijk om in het echt uit te voeren. Dat klinkt natuurlijk totaal niet next-gen, maar je kunt erop vertrouwen dat deze dingen prima samenvallen. Terwijl je met extreem hoge snelheden door de bochten scheurt en je tegenstanders probeert in te halen moet je voortdurend de weg vóór je in de gaten houden, omdat er altijd wel een gemene hobbel, een kuil of een andere hindernis in zit die ervoor kunnen zorgen dat de race voor jou plotseling voorbij is. Alsof dat het nog niet moeilijk genoeg maakt zit elk parcours boordevol schanzen, loopings en andere lastige stunts die je in de meeste gevallen zeker niet mag onderschatten. Het vereist dus een hoop concentratie om een race goed te voltooien zonder erge fouten te maken. Voordat je nu gaat denken dat deze game veel te moeilijk is, zal ik je gerust stellen dat deze moeilijkheden allemaal prima te overheersen zijn dankzij de besturing. Gas geven doe je met de pijl naar boven, naar links sturen met de pijl naar links, naar rechts sturen met de pijl naar rechts en mocht je het nodig vinden kun je met de pijl naar beneden nog achteruit rijden, that’s it!

Editing all the way

Natuurlijk is één van de beroemde onderdelen van TrackMania de editor. Veel mensen hebben weleens een editor voor ogen gehad van games als Unreal, of misschien Battlefield, maar de meeste mensen zullen er niet veel wijzer uit zijn gekomen door de vele knoppen en alle mogelijke opties die langs de randen staan. Het raadplegen van een tutorial werkt vaak erg handig, maar omdat deze zo uitgebreid zijn kost dit je ook weer enkele dagen om doorheen te komen. De editor van TrackMania is een van de weinigen die voor bijna iedereen toegankelijk is. In TrackMania: United heb je de keuze uit zeven verschillende thema’s, die elk hun eigen omgeving hebben, andere onderdelen kent en aan te kleden is met diverse decoratieve of juist begaanbare onderdelen. Voor het bouwen van een eigen ‘track’, moet je je aan slechts één regel houden. Deze regel houdt in dat je track maar een bepaalde grootte mag hebben. Deze grootte wordt niet geteld in het byte-stelsel, maar er worden ‘coppers’ geteld. Bij elk voorwerp wat je plaatst zal het aantal coppers stijgen en zodra het boven de 1.000 komt is je track te groot geworden. Opzich is 1.000 coppers niet heel erg veel en zul je in de singleplayer zat tracks tegenkomen die veel meer coppers tellen, maar je zult er ruim voldoende creativiteit in kwijt kunnen om de meest uiteenlopende tracks te kunnen bedenken. Behalve een editor voor tracks is er ook nog een editor voor racewagens. Doordat je met de muis de camera kunt verplaatsen naar werkelijk alle bedenkbare hoeken van de auto en vervolgens uit een ruim assortiment plaatjes kunt plakken en kunt schilderen met kleuren van het normale 32 bit kleuren palet is ook deze editor zeer eenvoudig in gebruik, maar biedt het toch talloze mogelijkheden.

Multiplayer

TrackMania: United kent ook een online multiplayermode, welke tevens één van de sterkste punten van de game is. Je kunt de servers sorteren op de taal die je spreekt, het land waar je in leeft en zelfs de provincie waar je in woont, maar natuurlijk zal het aantal resultaten steeds kleiner worden naar mate je zoekopdracht gecomprimeerder wordt. De host van een server kan bepalen over welke tracks er zal worden geracet en kan daarbij ook tracks kiezen die hij zelf heeft ontworpen met de editor. Deze tracks worden automatisch opgeslagen op de computer van elke speler die aan de race meedoet en kunnen daarna, uiteraard, ook door deze spelers gekozen worden wanneer ze zelf een server hosten. Zo zou het best eens kunnen voorkomen dat je een track maakt, een server host met jou track en een tijdje later in de server van iemand anders jou eigen track weer opnieuw tegenkomt. Stunt, platform, race en puzzel zijn de verschillende game-modes waarin de tracks gespeeld kunnen worden. In een stunt-match zul je binnen een beperkte tijd de hoogste score moeten halen door de wildste stunts uit te voeren, in een platform-match moet je met zo min mogelijk pogingen door een ingewikkeld parcours zien te komen, een puzzel is een onvoltooide race-track die je met een beperkt aantal onderdelen af moet bouwen en zo snel mogelijk uit moet racen en een race spreekt natuurlijk voor zich. Alle gouden medailles behalen in de singleplayer is een redelijke uitdaging, maar voor de echte fun zul je het internet moeten betreden. Wat volledig nieuw is in TrackMania: United is het unieke peer-to-peer systeem. Dit is een systeem dat voor elke track een top 10 samenstelt van de beste scores. Dit is echter niet één top 10, maar voor iedere provincie of regio van bijna alle landen in de wereld wordt een aparte top 10 onthouden waarvan je zelfs een replay kunt bekijken.

Conclusie

TrackMania: United is een zeer vermakelijke game met gameplay waarvan de singleplayer een flink tijdje in beslag zal nemen, maar voor de echte TrackMania-feeling zul je je moeten richten op de multiplayer die je mede dankzij de editor eindeloos bezig zal houden. De graphics zijn dik in orde en de physics passen uitstekend bij de gameplay, en de zeven verschillende thema’s sluiten de game een geruime tijd uit van verveling. TrackMania: United lijkt op het eerste gezicht weer heel erg veel op de eerdere delen van TrackMania en doet vooral denken aan TrackMania: Nations, maar is in alle opzichten veel uitgebreider. TrackMania: Nations zou je als het ware kunnen omschrijven als een klein voorproefje op TrackMania: United.

  1.   
    Boxer's avatar

    Dit is een vet spel. Keihard scheuren door de bochten, en het begint naar een tijdje echt niet te vervelen.

  2.   
    jipjan's avatar

    Ja, echt vet ik heb hem 😛

  3.   
    AKA_The_Creator's avatar

    Nrmaal hou ik niet zo vn race spelletjes mr deze is echt veel te vet zekr in de multiplayer!!

  4.   
    Redot's avatar

    Deze is gewoon zo cool ! Lekker hard gaan en de graphics zijn ook prima.

  5.   
    A7XsynG's avatar

    kep hem op me pc. super cool spel. egt aanrader. eigen tracks bouwe is egt super vet en je hebt ook nog s 7 soorten auto’s en omgevingen met allemaal eigen rijstijlen:D