Mortal Kombat: Armageddon

Als het gaat om een stevig potje matten, dan is de Mortal Kombat-serie al vele jaren een prima keus. Hoewel er ook tenenkrommende slechte delen zijn uitgekomen (Mythologies, anyone?) is het vaak toch wel goed raak met de Mortal Kombat games. Helaas zal Mortal Kombat – Armageddon de laatste verschijning op de huidige generatie consoles zijn. Of de game een waardig afscheid neemt, lees je in de review…

Goddelijk

Er zijn op de wereld eigenlijk twee genres waar het verhaal totaal ondergeschikt is aan de rest: porno en extreme actie. Aangezien polygoon naakt nou niet bepaald opwindend te noemen is richt Mortal Kombat zich gelukkig op geweld in z’n meest brute vorm, zonder daarbij echt een diepgaande storyline aan te bieden. Een grote groep Mortal Kombat-vechters is flink met elkaar op de vuist aan het gaan als plotseling een enorme piramide uit de grond komt zetten. Boven op die piramide staat Blaze, een machtig vuurmonster die goddelijke krachten belooft aan diegene die hem weet te verslaan. Dat willen alle vechters wel en dus begint de strijd direct om als eerste bij Blaze te komen. En een nieuw deel van Mortal Kombat is geboren…

Gigantisch

Als je dacht dat je in andere vechtgames een uitgebreide keuze aan karakters had, neem dan gerust eens een kijkje in de selectie van Mortal Kombat. Hoewel een enkeling door te spelen nog unlockt moet worden, heb je maar liefst 62(!) karakters tot je beschikking. Van de oude vertrouwde Scorpion en Jax tot nieuwelingen zoals Frost, een dochter van Sub-Zero. Ook de overbekende Liu Kang is weer van de partij, zij het in een zombieachtige staat met twee lange kettingen aan zijn armen om eens goed mee uit te halen. In het enorme selectiemenu zijn de vechters netjes gesorteerd in groepen, waardoor je snel je favoriete karakter kunt vinden. Alle karakters hebben een eigen vechtstijl, wapen en special moves. Als je een gevecht pauzeert, kan je makkelijk alle moves opzoeken om zo alle krachten van jouw personage voluit te benutten. Zeker als je regelmatig een ander karakter kiest uit het gigantische assortiment, is het erg handig om even snel wat handige moves op te zoeken.

Uitdaging

En dan gaan we maar snel door naar het meest belangrijke punt van Mortal Kombat: het vechten. Je hebt om te beginnen twee mogelijke spelmodi om te vechten: de gewone Arcade en de Konquest mode. In Konquest speel je met het personage Taven die door zijn vader op een missie gestuurd wordt. Onderweg kom je diverse andere karakters tegen in de vorm van level bosses. Naast de afwisseling en een iets beter verhaal, biedt de Konquest modus je nog een ander belangrijk onderdeel. Tijdens je missie kun je namelijk allemaal unlockable items en ook keiharde centen verzamelen. Hiermee kan je diverse extra’s in het spel vrijspelen, van nieuwe outfits tot andere arena’s en zelfs een erg leuk filmpje met bloopers is beschikbaar, mits je genoeg geld bij elkaar geknokt hebt.
In de Arcade modus speel je volgens het bekende concept. Je kiest een karakter en langs een ladder aan tegenstanders moet je je omhoog zien te werken om uiteindelijk Blaze te bereiken. Ook kun je het spel weer op diverse moeilijkheidsgraden instellen, van novice tot ultimate. Dit zijn echter beginwaarden, want naarmate je hoger op de ladder komt zullen je tegenstanders ook steeds iets sterker zijn. Dit maakt de uitdaging van de Arcade modus toch wel een stuk leuker.

Ultimate fatality

Als je Mortal Kombat speelt kan je eigenlijk niet om het visitekaartje van de serie heen: fatalities. In Armageddon zijn deze ook weer riant vertegenwoordigd. Dit keer geen voorgeprogrammeerde fatalities, maar je moet zelf zorgen voor een zo lang mogelijke ketting van moordzuchtige acties. Zodra je het heerlijke ‘Finish Him’ door de arena hoort schallen is aan jou de taak om zoveel mogelijk ‘chain-moves’ achter elkaar uit te voeren. Hoe meer chains je weet te combineren, des te bruter wordt de fatality. Van armen en benen afrukken, tot ogen uitprikken en een hoofd met ruggengraat uit je tegenstander trekken, alles is weer mogelijk. Dit fatality-systeem is redelijk pittig om goed onder de knie te krijgen, want het maximaal haalbare, de ultimate fatality, bestaat uit maar liefst 11 chain-moves. Toch is een bloody of mortal fatality van 4 respectievelijk 5 chain-moves al snel uit te voeren. De echte die-hard (hoe ironisch) zal natuurlijk het hoogst mogelijke willen, wat de speelduur van de game aanzienlijk kan verlengen.
De game kent ook een zeer uitgebreide Creatiemodus. Hierin kan je een eigen personage van top tot teen ontwerpen. Niet minder belangrijk kan je ook een fatality van zelf gekozen chain-moves in elkaar zetten. Door deze create-a-fighter en create-a-fatality modus kan je het spel nog meer naar je hand zetten en krijgen de gevechten toch nog iets meer een persoonlijk tintje.

Om te smullen

Maar het vechten, hoe is dat in Mortal Kombat – Armageddon verzorgd? Nou, om eerlijk te zijn echt geweldig. Was het vroeger nogal eens zo dat je met een paar blikjes Red Bull en een gezonde hyperactieve aanleg vrijwel alles kon winnen, deze keer zul je het met button bashen echt niet zomaar redden. Vooral blokkering is een stuk belangrijker geworden om niet als bokszak gebruikt te worden en je zult ook echt meer de sterke moves van je karakter moeten benutten om ver te kunnen komen in het spel. Dit maakt de game misschien voor sommigen wat lastiger, maar persoonlijk vind ik het zeker een grote aanwinst.
Ook de interactieve omgeving in de arena’s is weer om van te smullen zo briljant. Van hakmolens, zuurbaden en spiesen tot grachten vol lava: genoeg om je tegenstander heerlijk mee om zeep te helpen. Hoewel dit soms wel wat gemakkelijk kan zijn, de ronde is uiteraard direct klaar als een van de vechters door de omgeving gedood wordt, blijft het toch een grote bron van vermaak. Vooral de mogelijkheid om je tegenstander keihard in een reusachtige klok omhoog te slaan zodat de vleermuizen eruit gevlogen komen, is een van mijn persoonlijke favorieten.

Naast het vechten kent Mortal – Kombat Armageddon ook nog een grappige extra modus: Motor Kombat. Hierin heb je keuze uit een tiental personages en mag je in karts tegen elkaar gaan racen. Onderweg zijn diverse power-ups te pakken en ook kan je proberen om je tegenstanders van de baan te duwen of op andere manieren uit te schakelen door vallende pilaren of spuitende lavaputten. Ook heeft elk karakter een special move om vanuit de kart uit te voeren, zoals de ‘get over here’-actie van Scorpion en zelfs een hinderlaag van kots door Boraicho. Hoewel het natuurlijk geen hoogstaande kartgame is, weet Motor Kombat toch een leuke afwisseling te brengen en kan je deze modus het beste als extra minigame zien.

Beperkingen

Een nadeel van de game kan deze keer toch gevonden worden op het grafische vlak. Mortal Kombat is hard toe aan next-gen mogelijkheden en dat zie je toch wel terug in de game. De omgevingen zijn niet echt heel lelijk, maar het oogt nogal nadrukkelijk getekend. Meer realisme in de animaties en omgevingen zou de game een stuk indrukwekkender maken en dat gemis is toch erg duidelijk merkbaar.
Wat wellicht samenhangt met de beperkingen van de platformen waarop Mortal Kombat – Armageddon uitkomt, is het gebrek aan eindfilmpjes. Als je de Arcade modus hebt voltooid, zie je alleen je personage een paar moves maken en komt er wat tekst in beeld over de afloop van het verhaal. Dit oogt toch wel zeer goedkoop en voelt eigenlijk bijna aan als een soort anticlimax na al het harde werken wat je daarvoor hebt verricht. Natuurlijk is het aantal personages overweldigend, maar toch is het iets wat de game een stap verder van perfect verwijderd.

Conclusie

Mortal Kombat – Armageddon is absoluut een knaller om de current-gen consoles gedag mee te zeggen. De gigantische keuze aan karakters is echt een verademing en ook de uitgebreide mogelijkheid om zelf een vechter of fatality samen te stellen is een groot pluspunt. Motor Kombat en de Konquest modus zijn leuke extra’s en geven de game toch wat meer diepgang, wat positief is voor de levensduur van het spel. Helaas ontbreken de eindfilmpjes en is het grafisch toch niet echt meer indrukwekkend, wat een groot gemis is. Desondanks is Mortal Kombat – Armageddon een van de beste delen uit de serie tot dusver en kan je de game prima gebruiken om de tijd te doden tot de next-generation consoles aan de beurt zijn.

  1.   
    willem 1990's avatar

    het heeft wel wat van teken 8) best wel vet dus 😀

  2.   
    rockguy's avatar

    Kan je er geen fatelties doen? 😥