Sherlock Holmes: The Awakened

Afgelopen maanden is er van veel bekende games een vervolg uitgekomen. Hartstikke mooi natuurlijk, maar het is ook wel eens leuk om een nieuwe game uit een wat minder bekende serie voor je kiezen te krijgen, mits het natuurlijk een goed spel is. Of Sherlock Holmes: The Awakened de goede kant op gaat lees je in de preview.

De ditjes en datjes

Sherlock Holmes kennen we natuurlijk allemaal wel van de televisie, of uit de boeken. Hij is een inspecteur uit de boeken van schrijver Arthur Doyle en lost allerlei spannende raadsels op briljante wijze op. De verhalen over inspecteur Holmes zijn wereldberoemd geworden en dat was reden genoeg voor ontwikkelaar Frogwares om er games van te gaan maken.

Sinds het eerste deel van de serie drie jaar geleden uit kwam, zijn er een paar standaard dingen verbeterd. Sherlock Holmes: The Awakened is inmiddels volledig in 3D en natuurlijk grafisch sterker geworden. Aan het concept is echter niets veranderd. Het is nog steeds een Point & Click Adventure game en je moet in de persoon van Sherlock Holmes zelve allerlei aanwijzingen vinden om uiteindelijk een groot complex mysterie te ontrafelen. De gameplay brengt ook weinig vernieuwing. Met de linkermuisknop open je deuren, pak je voorwerpen en ga je met iemand een gesprek aan. Praktisch speel je de game dus alleen maar met de linkermuis knop en de looptoetsen (W, A, S, D). Eenvoudig, maar het werkt. Ook de verhaallijn is weer helemaal scripted en je zit vast aan een bepaalde aanwijzingen die je moét vinden. Vind je een aanwijzing niet, al is hij nog zo klein, dan kom je simpelweg niet verder in de game. Dit is wel iets wat af en toe frustrerend kan zijn. Sherlock Holmes: The Awakened bevat geen multiplayer mode, maar dit is geen groot gemis. Waarschijnlijk heb je in singleplayer mode genoeg te doen.

Eén groot raadsel

Het is 6 september 1894, Londen. Het level dat ik speel van Sherlock Holmes: The Awakened start met een introfilmpje. Het lijkt erop dat onze inspecteur een midlife crisis heeft en hij heeft geen idee wat hij zoal moet gaan doen. Zijn altijd behulpzame vriend dokter Watson probeert op grappige wijze een gesprek met Holmes aan te gaan, maar de inspecteur is niet echt aanwezig. Dan begint Watson over een boekenzaak om de hoek die een aantal nieuwe boeken binnen heeft die Holmes misschien wel interesseren. Hier moet je zelf aan de slag.

Inmiddels in de persoon van Sherlock Holmes, begeef ik me via de straten van Londen naar de boekenzaak. Vreemd is dat er op op straat niemand te zien is, behalve een schreeuwend kind die me een krant probeert aan te smeren. Een paar straten verder is er nog steeds niemand te zien en dus ga ik enigszins verveeld de boekenzaak binnen. Hier koop ik een paar boeken, waaronder één met tekeningen van vissen die misschien later in de game nog van pas kan komen. Op de weg terug naar mijn appartement kom ik dokter Watson weer tegen. Je raad het al, er is iets mysterieus gebeurd. Nu begint het avontuur pas echt: er is een bediende van een rijk persoon uit Londen ontvoerd. Een politie agent die ik op straat tegenkom vertelt mij dat er de laatste tijd meer van dit soort vermissingen gemeld zijn. Als Sherlock Holmes wil je hier natuurlijk het fijne van weten.
Ik begeef me naar een schuurtje waar de bediende overnachtte en merk op dat het slot niet is gebroken. Op de grond zie ik een mysterieuze tekening van een soort grote walvis omringd met vliegvissen die een rennende man opjagen. Ik check mijn vissenboek en zie dat de vis lijkt op een voorbeeld uit het boek. Ik zoek verder en vind in de hoek van de kamer een plantenbak met een vreemde steen erin. Ik ontdek verder niets bijzonders en dus ga ik terug naar mijn appartement om de steen te onderzoeken. Terug in het appartement onderzoek ik de steen, waarna blijkt dat deze opium bevat. Ik ontdek ook dat achter de ontvoering en het opium een geheime sekte zit die de god Cthulhu vereerd. In de rest van het spel is het jouw doel om de mysterieuze sekte tot op de bodem uit te pluizen en uit te vinden waarom de sekte mensen ontvoerd en wat er achter hun geheime bijeenkomsten zit.

Voorlopig

De game is leuk om af en toe even op een avondje vrij te spelen. Het gaf een goed gevoel als ik weer een aanwijzing gevonden had, maar ik had ook momenten waarin ik gefrustreerd op Sherlock begon te schelden. Dit was omdat ik geen aanwijzing meer kon vinden en ik niet wist waar ik heen moest. Natuurlijk lag dit eigenlijk aan mezelf, maar Frogwares moet wel oppassen dat ze de game niet té moeilijk te maken. Op die manier wordt de game ook wat toegankelijker voor de minder ervaren puzzelaars onder ons. De game bevat leuke dialogen, mooie graphics, maar is nog heel leeg. Als je in de straten van Londen geen mens tegenkomt is er toch iets mis. Frogwares hoeft de game alleen nog maar compleet te maken en ik ben benieuwd of ze dat gaat lukken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren