Super-Bikes Riding Challenge

De meeste mensen zullen bij het woord ‘motorracing’ denken aan snelheid, strakke en lange asfaltwegen en natuurlijk flitsende motoren waarmee je makkelijk over de 200 km/h komt. Super-Bikes Riding Challenge is echter alles behalve dat, het is juist een game die gericht is op het realisme. Elke bocht kan een grote verandering brengen in de eindstand, terwijl de snelheid van je motor niet zoveel uitmaakt. Door meer ervaring op te doen groeien je skills en kun je weer nieuwe kleding, betere motoren en nóg meer uitdagende banen vrijspelen.

Voorbereiding

Als het gaat om motorracen speelt bijna alles een rol, je helm, je kleding, bescherming en natuurlijk de motor zelf. Om de werkelijkheid zo goed mogelijk te evenaren is Milestone druk bezig geweest om dit in Super-Bikes te verwerken. In deze game hebben alle kledingstukken hebben invloed op de skills van de koerier. Een gestroomlijnd pak kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je makkelijker in snelheid verhoogt, terwijl bepaalde helmen je koerier zelfverzekerder kunnen maken waardoor hij zich minder snel laat opfokken door een tegenstander die op de hielen zit. Zelfs de handschoenen hebben bepaalde eigenschappen die je het racen weer nét iets gemakkelijker maakt. Het is dus belangrijk dat je even goed nadenkt over de kleding van je koerier voordat je jezelf zomaar in een race stort. Het begint dus allemaal met de kleding van je koerier. Je kunt als speler de koerier aankleden met een pak, een beschermende broek, handschoenen, laarzen en een helm. Het één ziet er natuurlijk net iets leuker uit dan het ander, maar toch kies je eerder voor de skills. Er zijn in totaal zeven skills waarin je je koerier met behulp van kleding, en experience in carreer-mode (hierop kom ik later terug), kunt bevorderen:

    - Cornering (bochten maken);
    – Throttle (omgaan met luchtweerstand);
    – Braking (evenwicht voor beter remmen);
    – Intimidation (tegenstanders intimideren, zodat ze een fout maken);
    – Drafting (gebruik maken van de slipstream van je tegenstanders);
    – Will power (je weerstand tegen intimidatie);
    – Fall control (je verwondingen bij het vallen minimaliseren).
Wat je het beste kunt doen is ervoor zorgen dat je deze skills in een goed evenwicht krijgt. Als je bijvoorbeeld een held bent in drafting, maar een held op sokken bent in throttle kun je wel dicht bij een tegenstander komen, maar zodra je gaat inhalen val je weer een stuk achter. Dus zorg je dat deze skills ongeveer gelijk zijn. In het begin zul je denken waarom je in vredesnaam geen skills hebt als acceleration en shifting, maar tijdens het racen zullen de zojuist genoemde skills prima op hun plek vallen.

Carrière maken

Elke koerier met een beginnende race-carrière heeft weinig ervaring en kan nog niet meteen met de ‘grote jongens’ meedoen. Zo ook in Super-Bikes. Je begint met enkele skills, een zeer minimale keus uit kleding, slechts drie motors en er zijn maar weinig beschikbare tracks. Je zult echt je uiterste best moeten doen om zoveel mogelijk ervaring te krijgen, waardoor je in een hoger level raakt en meer delen hebt unlocked. Dit doe je door races en challenges te voltooien. Van elke race die je voltooid krijg je experiencepoints, die je nodig hebt om naar een hoger level te komen. De races zijn verdeeld over meerdere evenementen, ‘naked’ evenementen waarin je uit trage crossmotoren kunt kiezen of juist ‘supersport’ evenementen waarin je al meer met echte superbikes te maken krijgt. De races draaien er natuurlijk om wie er het snelste de finish haalt, maar challenges daarentegen zijn echte uitdagende doelstellingen waarin je getest wordt op één van de zeven skills. De challenges zijn hierdoor dus gesplitst in zeven series, die op zijn plaats weer drie niveaus hebben. Waar je bij het laagste niveau slechts een totale tijd van vier seconden mag remmen in een hele lap, moet je in een hoger niveau een lijn volgen en zó remmen en sturen dat je precies binnen een straal van vier meter van de lijn bent. Alle vorderingen en prestaties worden bijgehouden en staan netjes in een rijtje bij je statistieken. Hierin staan zelfs je prestaties ten opzichte van je tegenstanders, zodat je kunt zien wie voor jou echt een waardige tegenstander is.

Racen alsof je leven ervan afhangt

Super-Bikes Riding Challenge heeft dus een realistische gameplay en een realistische opbouw, maar hoe zit het met je tegenstanders? De AI is altijd al een moeilijk onderdeel geweest bij de ontwikkeling van games, vooral als het gaat om simulaties. Het realisme moet hoog blijven, maar de game moet niet té moeilijk worden. Super-Bikes doet dit op de harde manier. In de naked wedstrijden win je vrij snel zodat je een beetje kunt wennen aan het realisme, maar zodra je de supersport-wedstrijden gaat racen zul je pas echt moeite moeten doen om een race te winnen. Je zult dan met aanzienlijk hogere snelheden over het asfalt sprinten maar voor elke bocht moet je dan ook eerder, veel harder en zeer subtiel moeten remmen. Het meest lastige deel uit Super-Bikes is wel het maken van bochten. Bij elke bocht die je moet maken bevind je je in een unieke situatie, waardoor het inschatten van een bocht een zware klus is. Dit is een echte vaardigheid die je moeten beheersen om verder te komen in Super-Bikes. Het klinkt nu misschien alsof het een kwestie van leven of dood is, maar als je een bocht een beetje verkeerd maakt dan gaat het zwaar mis. In de meeste gevallen glij je uit of rij je tegen een muur, waardoor je kostbare secondes verliest waarin je tegenstanders je inhalen. Nu begrijp je waarschijnlijk wel dat het een mooi gevoel is om een race te winnen en dat je dan zeer trots op jezelf bent.

Graphics met een nostalgisch tintje

De eerste next-gen console is al bijna een jaartje te koop en de tweede en derde staan te popelen om hun debuut te maken. De graphics zijn alweer oogverblindend, of de gameplay heeft een innovatieve draai gekregen. De PC blijft echter doorgroeien en zal altijd de mooiste games aankunnen, maar toch zijn er bedrijven die hier geen gebruik van maken. Milestone is daar een van. In Super-Bikes zien de motoren en de tracks zelf er niet verkeerd uit, maar het publiek en alle natuur om je heen zijn ronduit lelijk. Het publiek is in veel gevallen zelfs leeg, maar als ze toch aanwezig zijn krijg je het gevoel dat je kalender tien jaar vooruit loopt. De technologie staat niet stil dus als we een nieuwe game spelen, willen we ook écht iets nieuws zien.

Conclusie

Super-Bikes is een game met veel vormen van realisme, die allemaal toch een (kleine) rol spelen in de gameplay. In het begin zal het allemaal een beetje ingewikkeld lijken, maar naar verloop van tijd krijg je het wel onder de knie. Elke race en zelfs elke bocht is een ware uitdaging, maar dit geeft natuurlijk een extra duwtje aan het principe van realisme. De graphics zijn over het algemeen wel in orde, maar het publiek en de omgevingen brengen je terug naar het begin van de jaren ’90. Het idee om een motorrace-simulatie te maken is origineel en redelijk goed uitgewerkt, maar voor het grote publiek zal deze game het moeten afweten.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren