Dungeon Siege II: Broken World

Vorig jaar kwam Dungeon Siege II uit en menig Role Playing Gamer hakte zich een weg naar het einde… om er daar vervolgens achter te komen dat het een cliffhanger betrof. Bijna een jaar later komt de add-on uit en kun je de klus eindelijk klaren. Geen slapeloze nachten meer…

Geklooi met zwakke klassen

Het knaagde best wel aan me, weet je dat. Ik deed er bijna vijftig uur over en toen de slechterik Valdir eindelijk dood was bleek dat hij slechts een tweederangs tovenaar was, een klein radertje in een veel groter geheel. Dit heerschap heeft overigens wel behoorlijk wat rommel veroorzaakt in de wereld, en aan jou dus de taak dit op te lossen en de echte heerscher te verslaan. Hierin kun je een nieuw personage maken, maar het is ook mogelijk om je oude personages uit Dungeon Siege II te importeren in de game. Wel zo handig, want je hebt niet meer van dat geklooi met die zwakke klassen op de lage levels en kunt gewoon lekker met een sterk legertje tegen sterke vijanden vechten.

Fist of Stone en Blood Assassin

Dungeon Siege II: Broken World bevat vijf rassen, waaronder één nieuwe, de Dwarf. Daarnaast zijn ook de Humans, Dryads, Elves en Half-Giants weer van de partij. Elk ras heeft zo zijn eigen kleine voordelen ten opzichte van anderen en het kan best veel uitmaken of je nu met een sterke maar domme Half-Giant speelt of een slimmere Dryad onder de knoppen hebt, die dus meer neigt naar magie. Daarnaast zijn er aan de vier klassen uit het orgineel nog eens twee toegevoegd, te weten de Fist of Stone en Blood Assassin. Blood Assassins hebben vooral talent voor offensieve magie en lange afstandsaanvallen, waar de Fist of Stone klasse meer een druïde is. Hij kan best goed overweg met zijn vuisten en wapens, maar kan daarnaast ook rekenen op veel natuurspreuken. De twee nieuwe klassen zijn een nodige toevoeging omdat ze de nodige afwisseling in de game brengen. Het orgineel had namelijk alleen Fighters, Rangers, Combat Mages en Nature Mages, maar deze klassen worden dus gecombineerd in de twee nieuwe. Hierdoor voegen ze best veel toe, terwijl het nieuwe ras, de dwergen, dat eigenlijk niet doet.

Repetitief

Nadat je je personage hebt aangemaakt is het tijd om wat rond te lopen in de spelwereld en een team samen te stellen. Je trekt er namelijk met zijn vieren op uit en wordt dus vergezeld door drie NPC’s. Uiteraard heb je ook invloed op hun acties en speelstijl, maar het meeste ben je toch wel met je eigen personage bezig. In de Veteran moeilijkheidsgraad heb je overigens in totaal vijf mensen tot je beschikking en in de Elite instelling maarliefst 6. De queesten die je aflegt om uiteindelijk bij de boze tovenaar aan te belanden zijn niet erg veelzijdig. Het gaat er vooral om zoveel mogelijk monsters in de pan te hakken, want er lopen er nogal wat rond. Veel nieuwe wezens kwam ik overigens niet tegen, de meeste kende ik al uit het orgineel. Daarnaast begint de game ook na een tijdje wat eentonig te worden, mede door die repetitieve gameplay en de ongeïnspireerde levels. Ik betrapte het spel er zelfs op wat oude bazen en omgevingen her te gebruiken. Na wat beter op de verhaallijn te hebben gelet bleek dus dat ik een stukje terug moest lopen door de orginele wereld, maar toch…

Misschien hetzelfde, maar misschien ook niet
Dungeon Siege II: Broken World heeft nagenoeg dezelfde graphics als het orginele Dungeon Siege II. Misschien zijn ze wel precies hetzelfde, maar ik meende dat alles er wat scherper uitzag en de kleuren wat helderder waren. Dit kan ook aan de upgrade van mijn systeempje hebben gelegen die indertussen heeft plaatsgevonden, dus laten we het er maar op houden dat er niet zoveel is veranderd. De omgevingen zien er grauw uit en steken nogal af tegen de characters en de vijanden, die toch wat gedetailleerder zijn. De special effects zijn redelijk, met behoorlijk mooie lichteffecten voor onder andere het magische geweld.
Het aantal gesprekken dat in de game zit is behoorlijk groot. Veel dialogen zijn allemaal opgenomen en de voice-acting hiervan is me zeker niet tegen gevallen. Daarnaast zijn ook de special effects wat betreft het geluid weer in orde, denk bijvoorbeeld aan het harde staal van een zwaard dat op een harnas of schild ramt of een grote vuurbal die inslaat. Helaas is de muziek dan weer wat minder. Ik kwam er zelfs pas na een aantal uur spelen achter dat er ook nog muziek in de game zat, zo erg is deze gecamoufleerd.

Conclusie

In het totaalplaatje is Dungeon Siege II: Broken World een aardige uitbereiding geworden. Voor de schappelijke prijs van net geen twintig euro haal je toch maar mooi een weekje Role Playing-vermaak binnen. De nieuwe quests met de nieuwe verhaallijn, het nieuwe ras en de nieuwe klassen voegen niet al te veel toe, en daardoor is Broken World vooral meer van hetzelfde en vooral voor de fans. Toch biedt het spel behoorlijk veel nieuwe dingen, zoals een aantal nieuwe skills, spells en armor die het allemaal dubbel en dwars waard zijn. Daarnaast kun je, wanneer je dit uitbereidingspakket hebt geïnstalleerd, ook het orginele Dungeon Siege II doorlopen met de nieuwe klassen en het nieuwe ras. Wat uiteraard alleen maar leuk is wanneer de Fist of Stone of de Blood Assassin je goed bevalt.

  1.   
    Quaresma's avatar

    Dit is toch wel een betere game dan dungeon siege 2,,,
    vooral dankzij die nieuwe rassen wordt het veel speelbaarde