Gamersnet.nl

Halo 3

De Master Chief is teruggekeerd op Aarde. De Covenant heeft een gigantisch groot en oud artifact ontdekt onder de Afrikaanse bodem en Cortana zit nog steeds gevangen bij de Gravemind. Welkom in Halo 3…

De échte opvolger

Over de verhaallijn laat Bungie helaas nog maar weinig los. Terecht, want een parel als de verhaallijn van Halo mag natuurlijk niet zomaar verklapt worden. Eigenlijk zou Bungie geen nieuwsberichten moeten vrijgeven, geen screenshots, geen trailers, geen informatie, helemaal niets. Wij, gamers, moeten gewoon het schijfje kopen en zelf uitvinden over het hoe en wat rond deze game. Dat je wordt weggeblazen door al dat moois, en dat je je Xbox 360 nooit meer uit wil zetten, iets dat bij Halo 2 net niet het geval was. Voordat ik de game kocht (tijdens de release) had ik al een aantal gameplay-filmpjes gezien en wist ik al vrij veel over de mogelijkheden in de game. Dit was nog geen schim van wat ik verwacht had. Werkelijk iedereen op de wereld moest weten dat Halo 2 er aankwam. Peter Moore had zelfs 9 november op zijn arm laten tattooëren, met het bijbehorende gamelogo. En wat was er nou zo speciaal aan Halo 2? De multiplayer is briljant, de singleplayer goed. Goed, daar koop ik geen Halo voor. Als ik een Halo koop, verwacht ik topkwaliteit, de perfectie moet er vanaf druipen. De game wordt immers zo gehyped, dan mag ik dat toch ook verwachten. Nee, dan zag ik liever een perfecte singleplayer als in Halo 1 zonder Live multiplayer. Voor mij, en ik ben niet de enige, moet Halo 3 de échte opvolger worden van Halo. Halo 2 was slechts een tussendoortje, geen genialiteit.

“Why do you hesitate to do what you’ve already done?”

Next-gen

Dat Halo 3 grafisch in orde zal zijn, is duidelijk. De op de E3 getoonde trailer is volledig in-game, real-time en volledig kloppende geometrie. De game zal gebruik maken van HDR (High Dynamic Range), wat het uiterste van de Xbox 360 eist. We kunnen dus grote omgevingen verwachten, zoals we dat kennen uit de eerste Halo. Dus niet de ‘kleine-ruimte-gevechten’, zoals we dat meemaakten in Halo 2. Master Chief’s pantserpak is gedetailleerder dan ooit, wat resulteert in een gehavend hoopje schroot na afloop van een gevecht. Het vizier van de helm van Master Chief zal alles tot in perfectie reflecteren, tot het ammo-schermpje op je wapen aan toe. Ja, de Assault Rifle uit Halo 1 is terug! Lekker sproeien, richtend op de kruin van een grunt.
Met de capaciteiten van een nieuwe, krachtigere gameconsole rijst natuurlijk de vraag wat Bungie hier allemaal mee weet te doen. Krijgen we ook weer de ongelooflijk, maar heerlijk lange missies uit Halo 1? In dat geval staat ons een hell of a fight te wachten, die niet lang genoeg kan duren. Stel dat Bungie een level ontwerpt, welke bij zonsondergang plaatsvindt. Wat mogen we dan verwachten? Gaat het net zo snel als bij ons op Aarde, of is de dag-nacht cyclus op dat hemellichaam veel korter, waardoor je een ‘hele nacht’ aan het strijden bent? Omringd door vier planeten, een prachtige sterrenhemel en een sterrrenregen boven het slagveld. Zou wel geniaal zijn: na uren in het level gevochten te hebben, word het licht, en dan zie je pas hoeveel en welke schade je hebt aangericht. Plassen met bloed, stukjes Covenant en restjes Flood…

I have defied Gods and Demons
I am your shield, I am your Sword
I know you; your past; your future
This is the way the world ends

Verhaallijn

Voor de groep van jullie die weinig tot niets van de verhaallijn van Halo af weten, volgt hier een introductie. Halo is een first-person-shooter, die zich afspeelt in het jaar 2552 op de ringvormige planeet ‘Halo’. Men kan reizen met de snelheid van licht, en dus is de mensheid zich op andere planeten gaan koloniseren. Reach is de hoogst bevolkte planeet, op de tweede plaats volgt moederplaneet Aarde. Tijdens een reis met de Pillar of Autumn gaat er echter het een en ander mis, waardoor jij als Master Chief in actie moet komen.
Het verhaal richt zich op een oorlog, gaande tussen de mensheid en het alien-ras de Covenant, Flood en 343 Guilty Spark. Jij, Master Chief, onderdeel van het SPARTAN-II-project, ben gemaakt om met een Covenant-luchtschip mee te reizen, om zo de thuisplaneet van dit ras te achterhalen. Helaas loopt alles in de soep, en wordt je al eerder geactiveerd, om te helpen tijdens gevechten tegen de Covenant.
De Pillar of Autumn belandt in een onbekende zone, en wordt aangevallen door de Covenant, een tot dan toe onbekend ras. Master Chief weet samen met een paar marines en Captain Keyes te ontkomen in een escape-pod. Je maakt een noodlanding op de ringplaneet Halo, en het avontuur begint. Master Chief vecht zich, met behulp van het AI-personage Cortana en marines, door tien levels heen. Je opdracht is het werkelijke doel van Halo te achterhalen. Al snel zal blijken dat Halo geen planeet is, maar een wapen om het heelal te vernietigen. In Halo 2 word duidelijk dat er meerdere Halo’s zijn, verspreid door het gehele universum. De doorgewinterde Halo-fan weet dat de Halo’s ge(de)activeerd kunnen worden vanuit ‘the Ark’. Wat dit is, waar dit is en wie er verantwoordelijk voor is is echter geheel onbekend.
De context boven deze alinea’s zijn de woorden van Cortana, en gaat over de getoonde trailer. Het is duidelijk dat ze zich in een zeer peniebele situatie bevindt, en dat ze jouw toekomst heeft gezien. Bungie heeft hier echter al wél iets over bekend gemaakt. Cortana is in handen van het Flood-creature Gravemind. Master Chief kijkt vanaf een klif uit over een gigantisch groot Forerunner-artifact, gevonden door de Covenant. Het ‘ding’ wordt geactiveerd, een een gigantisch portaal opent zich. Halo-fans weten dat het hier kan gaan om de Ark, gelegen onder New Mombasa. Master Chief staat dus oog in oog met een constructie verantwoordelijk voor massadestructie en totale vernietiging. Alle problemen komen bijeen, en hoe dat opgelost gaat worden, ligt aan jou.

Speculaties

Natuurlijk heeft de trailer aangezet tot heerlijk speculeren en discussiëren. Ik ben al een tijdje op fora aan het kijken naar de theorieën die worden gecreëerd, en verbaas me dan ook elke keer weer. Wat als… En als dit gebeurt, wat doe je dan?
343 Guilty Spark, regelmatig terugkerend in de cutscenes, gaf ons wel eens informatie wat we niet begrepen. In Halo 1 niet, maar in Halo 2 kregen we kleine antwoorden op die vragen die in Halo 1 opgedoken waren. Nadat je in het level ‘Two Betrayals’ Halo niet activeert, vraagt 343 aan je: “Why do you hesitate to do what you’ve already done?”. Vrij vertaald: “Waarom aarzel je terwijl je het eigenlijk al hebt gedaan? Een gekke vraag, aangezien wij als Master Chief nog niets geactiveerd hebben. “You”, zegt 343. Kan dat niet betekenen dat ze met ‘you’ niet de MC bedoelt, maar de mensheid? Dat we dit al eens eerder hebben gedaan, een lange tijd geleden?” En wat heeft dat te maken met het reusachtige artifact onder New Mombasa?
Het zou zomaar kunnen, dat de mensheid dus eigenlijk de Forerunners zijn. Kom je in Halo in het level ‘the Maw’ op de bridge, dan komt er een tussenfilmpje waar de countdowntimer gestart wordt. 343 Guilty Spark leest data uit de neergestorte Pillar of Autumn en merkt op:”Amazing! A record of all our lost time, Human history is it? Oh I shall enjoy every moment it’s of categorization…” Wat heeft dit te betekenen? Wat is er zo speciaal aan het nalezen van de geschiedenis van de mensheid? En wat valt er precies te catagorizeren?
En wat bedoelt hij met “All our lost time”? Hebben zij, het onbekende, lang naar ons gezocht? Waarom konden ze ons niet vinden als ze wel wisten dat wij bestaan? Allemaal vragen waar we in Halo 3 antwoord op krijgen.
In de cutscene van Two Betrayals zegt 343 Guilty Spark: “Last time, you asked me, if it was my choice, would I do it? Having considerable time to ponder your query, my answer has not changed.” Hij is dus gevraagd om de ring te activeren, door een mens. Maar wie moet dat zijn geweest? Diegene wist wel dat Halo bedoeld is om het heelal te vernietigen, terwijl geen mens dat zou willen en zou moeten weten.

Prepare

Veel speculaties dus, weinig feiten. Ik kan niet wachten tot ik Halo 3 in mijn 360 kan drukken, en mezelf heerlijk door de verhaallijn te worstelen. Gordijnen dicht, deur op slot, koelkastje op de kamer en gamen maar. Deze game gaat zo gruwelijk briljant worden, tenzij Bungie dezelfde kant op gaat als met Halo 2. “Maar”, zo zegt Bungie, “we gaan dezelfde kant op als Halo 1”. Goed nieuws dus, ik kan in ieder geval niet meer wachten!

Finish the Fight, 2007…