IBM’s Cell Processor kopzorgen

De prijs van de PlayStation 3 wordt wellicht een knelpunt voor vele gamers die de console willen hebben. In een interview met Tom Reeves, een hoge pief bij IBM (chipleverancier voor de PlayStation 3), wordt duidelijk dat het produceren van chips alles behalve efficiënt gebeurd. De veelbesproken Cell-processor schijnt een yieldpercentage van onder de 20 procent te hebben. Dit betekent dat van alle processors die geproduceerd worden, er minder dan 20 procent daadwerkelijk bruikbaar zijn.

eftChips worden vaak zo gemaakt dat het testen in een fabriek snel en dus goedkoop gaat. Men test dan de chips op de ‘wafel’. Foutief geproduceerde chips worden voorzien van een druppel kleurstof, zodat ze gemakkelijk herkend kunnen worden. Bij een goed geproduceerde chip heeft slechts 10 procent zo’n druppel kleurstof en behaalt men dus een yieldpercentage van 90 procent. Chips die deze verhouding halen zijn onder andere geheugenkaarten.

Het yieldpercentage van een CPU is uiteraard afhankelijk van de soort, maar gebruikelijk is dat het percentage toch wel boven de 70 procent ligt. Bij de CPU van Sony ligt dit dus op 20 procent wanneer men over een CPU praat waarbij alle acht de cores functioneren. Eén defecte ‘Synergistic Processing Element’ van de acht is echter geen ramp. Wanneer deze ‘half defecte’ Cell-processors ook in het yieldpercentage worden meegerekend, komt men op 40 procent uit. IBM verklaart tevens dat Cell-processors met twee of meer defecten naar afnemers met mindere kwaliteitseisen kunnen gaan.

Maar dan nog is dat percentage te laag. Welke gevolgen deze ontwikkeling zal hebben is nog niet bekend. IBM zal mogelijk hierdoor problemen krijgen met het leveren van de chip. Een ander gevolg zal zijn dat de chip duurder wordt om te produceren. Duurder dan verwacht. De prijs van de PlayStation 3 ligt al op 600 euro zonder deze mogelijke problemen inbegrepen…

Direct na het bekend worden van het lage yield percentage stroomden de geruchten van een latere releasedate. Sony zou dit niet kunnen maken, aangezien de console van de grote concurrent Microsoft op dat moment al een jaar in de schappen ligt. Het uistellen van de beoogde releasedatum (november 2006) lijkt dan niet meer dan een storm in een glas water. Dit betekent niet dat er geen problemen zullen zijn met de lancering. Volgens diverse schattingen zal het aantal units wat Sony beschikbaar dacht te hebben flink geslonken zijn, waardoor we hetzelfde scenario kunnen krijgen als bij de Xbox360: lange wachtrijen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren