Gamersnet.nl

Disney/Pixar’s Cars

Toen Remco en ik enkele weken terug naar Hoofddorp afreisden om daar een vroege versie van Cars uit te checken, kwamen we bedrogen uit, want helaas was er geen game. De film was echter zeer goed te pruimen, maar deze liet wel wat vragen achter: WAT VOOR GAME MOET JE VAN ZO’N FILM MAKEN!?

Toen we die paar weken geleden met wat collega-redacteuren de film gezien hadden en ik naar mijn veilige nestje huiswaarts was gekeerd, was het eerste dat ik ging doen een gigantisch plaatje van Guido zoeken om deze op de achtergrond van mijn computer te zetten. Maar, pas nadat ik mijn Guido kussensloop en mijn Guido vlakgom had gekocht natuurlijk. Dus ja, de film had een zekere indruk op me achtergelaten. Beter gezegd, Guido deed dat. De film zelf was immers een herkenbaar moralistische Disneyfilm, die gewoon netjes thuishoort in het rijtje Finding Nemo en consorten. Ik vroeg me echter wel af wat voor game er van deze film gemaakt zou worden… want wat kun je nou met een raceauto? Inkoppen is niet nodig, mijne dames en heren; racen is wel degelijk het juiste antwoord. Echter, het is niet Disney-stijl om slechts een racegame van Cars te maken. Ik was dan ook verrast om het totaalpakket dat ik aantrof.

Freeroaming platform action racegame!

Cars is namelijk niet zomaar een racegame en niet zomaar een filmgame. In Cars speel je namelijk vooral de auto Lightning McQueen, de rode raceauto. De game speelt zich daadwerkelijk af NA de film, wat inhoudt dat je een compleet nieuw verhaal krijgt. Meestal wordt dit erg dunnetjes uitgewerkt en niet als één verhaal gepresenteerd. Cars neigt ook naar deze richting, totdat je wat verder in het verhaal komt.
Hoe dan ook, de gameplay zelf is niet helemaal wat je zou verwachten, maar wel aangenaam. Je zult namelijk gewoon vrij kunnen rondrijden in het stadje Radiator Springs, dat na de film weer helemaal opleeft. Vanuit dit centrale punt kun je overal heenrijden waar je maar wilt, bonus punten zoeken enzovoorts. Je kunt er voor kiezen om gewoon het verhaal af te maken, zijmissies te doen of minigames uit te spelen om zo de beoogde bonuspunten binnen te slepen. Mensen bij wie GTA nu in hun hoofd opkomt denken niets raars, want in feite ís Cars ook een soort GTA zonder ooit uit je auto te stappen. Een vergelijking die niet helemaal op gaat uiteraard, want in de wereld van Cars zijn er geen omaatjes met rollators die je van hun sokken rijdt.

Afwisseling…?

De missies waaruit je kunt kiezen verschillen redelijk. In het begin zul je vooral normale races rijden in de prachtig vormgegeven wereld met Lightning McQueen, maar gaandeweg zul je wat meer minigames op je pad tegenkomen die verband hebben met iets uit de film én toch ook bijdragen aan het kleine verhaal dat de game vertelt. Sommige minigames hebben echter op hun beurt helemaal niets te maken met het verhaal. Zo moet je banden op gaan halen met Luigi en ze binnen de tijd terugbrengen en moet je met Mater, de krakkemikkige takelwagen, het spel ‘tractor tipping’ spelen (‘koeientractors’ wakker toeteren, mensen die de film hebben gezien weten waar ik het over heb). Wat dat betreft zit er dus af en toe best wat afwisseling in de game. Jammer is alleen dat het spelen van deze minigames niet heel veel nut heeft, aangezien ze dus los staan van het verhaal en je niet echt gedwongen wordt ze te spelen. Van de minigames die je wél verplicht bent te spelen ben je blij dat ze de nodige afwisseling bieden.

Een kind kan de game doen

Voordat je aan de verhaallijn begint, vraagt de game aan je of je het compacte verhaal wilt spelen, geschikt voor de jongere gamers, of het hele pakket wilt. Moedig als ik was koos ik voor die laatste. Ik zou m’n concurrenten wel eens even een poepie laten ruiken. Bij de eerste races kwamen echter de eerste vraagtekens bij mij op: waarom win ik steeds met vijftien secondes voorsprong? En waarom word ik, als ik op topsnelheid zit, toch met gemak ingehaald door anderen? En hoe komt het dat als ik crash, ik diezelfde inhaler met hetzelfde gemak weer kan bijhouden? Dit heeft allemaal te maken met een rare AI. Deze past zich namelijk aan de speler aan. Als je in een Piston Cup race, een officiële race voor het kampioenschap, een seconde of zes voor de nummer twee ligt, is de kans groot dat je met 400 km/h ingehaald wordt door enkele auto’s. Om diezelfde auto’s nog geen seconde later geblinddoekt weer terug in te halen met twee banden in je neus, hinkend op één wiel. De AI lijkt namelijk zo gebouwd om de race altijd spannend te houden, wat in principe inhoudt dat je tegenstanders langzamer gaan rijden als jij crasht en ze sneller gaan rijden als je ver voor ligt.

Foutjes, bedankt

Behalve deze ‘foutjes’ doet Cars nog enkele rare dingen. Een greep uit de pot: zogenaamde Powerslides, slipmanoeuvres die van pas komen in bochten (sterker nog; zonder deze zul je veel bochten niet heelhuids uitkomen) werken soms wel en soms niet. Af en toe rijd je tijdens een race op een weg en krijg je de melding dat je terug naar de baan moet, waarna je teruggezet wordt. En nu we het toch over dat terugzetten hebben; wanneer je buiten de baan belandt, word je dus automatisch weer teruggezet op de baan. Echter, wanneer dit gebeurt, word je vóóruit gezet. Een foutje waar ik als onbetrouwbare snoodaard graag gebruik van maak. Want ja, tijdens een Piston Cup werd ik prompt van de baan geduwd door zo’n tegenstander die harder kan dan mogelijk is om de race weer spannend te maken. Ik lag nu echter erg ver achter met nog maar twee rondjes te gaan. Smiechterig als ik was reed ik vervolgens keer op keer buiten de baan om zo steeds meer naar voren gezet te worden. Uiteindelijk heb ik mezelf zo over de finish ‘gezet’ en ben ik er alsnog met de winst vandoor gegaan. Flauw he!

Cars is een heerlijk zoethoudertje in deze tijden van komkommers. De voor Disney unieke gameplay is verfrissend en zorgt ervoor dat de game niet heel snel verveelt. Zo zul je namelijk flink je best doen om de op onmogelijke plaatsen liggende bonuspunten alsnog te veroveren. De game bevat namelijk flink wat bonusmateriaal: stukjes uit de film, deleted scenes, VEEL nieuwe kleuren voor de auto’s, nieuwe auto’s voor de arcade- of multiplayermode, artwork… afijn, flink wat dus. De mooi vormgegeven omgevingen en auto’s zelf voldoen aan de huidige standaard van de ‘oude generatie consoles’ en de door acteurs ingesproken stemmen zijn authentiek. Het totaalpakket zorgt voor een verrassende game, die origineel genoeg is om een aardige filmgame te zijn. Zeker als je de film al gezien hebt zul je je best kunnen vermaken met Cars!