SOCOM III: U.S. Navy SEALs

Ik weet het nog als de dag van gisteren, toen ik voor het allereerst SOCOM: U.S. Navy SEALs speelde op mijn PlayStation 2. Ik had al even aan Xbox Live geproef maar dit was, zeker voor een arme brugklasser, ook heel erg vet, en vooral gratis vermaak. In drie jaar is er niks veranderd, nog steeds hoeft er niet gedokt te worden voor Sony’s online netwerk. Xbox Live op de Xbox 360 kent echter talloze next-gen features die deze game niet heeft. Waarom is SOCOM III: U.S. Navy SEALs dan toch zo leuk?

Chuck Norris

SOCOM is een game die je vooral speelt voor de online multiplayer, maar omdat er ook nog steeds mensen zijn die in een eierdop leven en geen internet hebben, behandel ik eerst maar de singleplayer. Waarom ik dat in godsnaam zou doen op nota bene een internetsite is mij een raadsel, maar iets zegt me dat wanneer ik niet in elke review de singleplayercampaign bespreek, ik later niet naast Chuck Norris in de hemel mag wonen, dus here we go. SOCOM III: U.S. Navy SEALs speelt zich in de nabije toekomst af, in maar liefst drie werelddelen. Marokko, Polen en Bangladesh zijn het strijdtoneel wanneer een internationale terroristische organisatie de wereld bedreigt en ZzZzz… Okee, dan maar geen Chuck Norris, maar de singleplayer is gewoon niet meer dan een grappige gimmick vergeleken met het echte online knalwerk. In veertien missies (ja, ik heb echt de moeite genomen om ze allemaal door te spelen) moest ik konvooien in een hinderlaag laten lopen, bommen onschadelijk maken, gijzelaars bevrijden, gebouwen opblazen en terroristen achtervolgen. Inderdaad, het zijn voor de doorsnee wijkagent allemaal huis-tuin-en-keuken probleempjes. De missiedoelen zijn niet al te best ontworpen en soms zijn ze nog eens behoorlijk saai ook. Je wordt niet echt uitgedaagd om je hersens te gebruiken en tactiek is meestal niet relevant. Ook de kunstmatige intelligentie van je teamgenoten en je tegenstanders is niet al te best. Ze blijven in je vuurlijn staan, lopen uit hun neus te peuteren wanneer je van alle kanten volgepompt wordt met lood en de functie om door de bijgeleverde headset commando’s te roepen werkt ook niet echt soepel. “Fire at will”, maar men blijft woestijnratten tellen. “Jongen, ik zeg toch, FAI-JUR AT WIL!”… nog steeds geen gehoor. “FIRE AT FOKKING WILL, GERONIMOOOOO-“, en ik was al dood.

Online

Over naar de multiplayermode dus maar, want die is een stuk beter. Dat komt niet omdat hij zoveel pluspunten heeft ten opzichte van de singleplayermode, maar omdat hij de minpunten die de campaign wel bevat, niet heeft. In tegenstelling tot computerchips luisteren mensen van vlees en bloed namelijk wel naar je gezeur dat ze wel potverdriedubbeltjes nu meteen naar waypoint A moet rushen. SOCOM III: U.S. Navy SEALs is een behoorlijk populaire game en dat is dan ook te merken aan het aantal servers dat online te vinden is. Je zult geen problemen aantreffen om een potje te joinen en meestal verloopt alles nog zonder lag ook.

Meer is beter?

The bigger the better, less is more, ik zie door de bomen het bos niet meer. Toch durf ik met zekerheid te zeggen dat op SOCOM III: U.S. Navy SEALs toch echt dat eerste van toepassing is. Zo zijn allereerst de maps een heel stuk groter geworden. Ook is het wapenarsenaal uitgebreid en heb je ditmaal de beschikking over vele nieuwe vaardigheden. Maar het leukste van allemaal is toch wel dat je in dit derde deel met maar liefst 32 man online kunt. Inderdaad, tweeëndertig man. Op de gratis servers van de PlayStation 2, halleluja. Daarnaast is het deze keer ook mogelijk om in verschillende voertuigen te stappen. Denk bijvoorbeeld aan een Humvee en in elke map is er wel eentje te vinden. De ene speler bestuurt de wagen terwijl de anderen meeliften en op alles knallen wat los en vast zit. Het Rambo-gevoel overheerst wanneer je Pool na Pool neermaait met je zeven centimeter lange loden vrienden. “DE KASSEN ZIJN VAN ONS, KURWA MAC!” Online zijn het overigens vooral Duitsers en Fransozen die het ontgelden en ik heb dan ook wel eens friendly fire gepleegd op een Oosterbuur die in het Duits liep te blaffen dat we allemaal naar zijn positie moesten komen want hij werd gecamped en oh, oh, oh, wat een drama toch weer.

Naast autorijden kan er ook bootje gevaren worden en is het ook mogelijk om hier uit te springen en, hoe raad je het, in het water te belanden. Vervolgens neem je een flinke ademteug en duik je onderwater, vanwaar je stilletjes toeslaat op je vijand. Hah, dat hebben we Sam Fischer nog niet zien doen!

Speltypes

De oude speltypes van weleer zijn weer terug in SOCOM III: U.S. Navy SEALs. Neem nou bijvoorbeeld Suppression, Extraction, Demolition, Escort of Breach, het zit er allemaal weer in. Daarnaast heeft men bij Zipper ook nog een aantal nieuwe varianten bedacht, zoals Control en Convoy. Control is een speltype waarbij je zoveel mogelijk punten moet veroveren en vervolgens verdedigen, en wie dat het langste kan, wint. Een soort Arathi Basin meets Halo 2, dus. Convoy vind ik persoonlijk een hele leuke speelmode, omdat het veel tactiek en coordinatie vereist. De terroristen besturen een vrachtwagen en moeten deze in de dropzone, meestal helemaal aan de andere kant van de map, afleveren. De SEALs moeten dit uiteraard ten koste van alles voorkomen.

Conclusie

Meer is zeker beter, in ieder geval bij SOCOM III: U.S. Navy SEALs. De game kent twaalf grote maps, erg leuke speelmodes en de nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld ter wiel te gaan brengen veel tactiek met zich mee. Ook het nieuwe wapensysteem, waarbij je een van de dertig wapens helemaal kunt pimpen met vizieren, laserstralen en extra magazijnen, brengt leuke toevoegingen met zich mee. In een random potje is het teamwerk soms een beetje zoek, maar wanneer je met een goed georganiseerd team op pad gaat om de tegenstander te vermorzelen, bezorgt je dat echt een hele leuke spelervaring.

  1.   
    tomwanders's avatar

    plus punten:veel wapens,veel upgrades voor je wapens,voertuig min punten de a.i voor je tegenstanders en je teamleden.

  2.   
    LuCkY_7's avatar

    jah da was een van de eerste games die ik, online speelde(nu combined assault voor de extra maps)maar ik ben egt wel goed kad 3dubbelle killz dan deaths 😮 😳

  3.   
    g4ngst3r's avatar

    opsig is het wel een relaxt spel maar (zoals er al stond)je teammaten zijn niet egt actief en kunnen niet veel zelfstandig doen