Gamersnet.nl

2006 Fifa World Cup

Met het oog op het komende WK in Duitsland, brengt EA Sports de game 2006 Fifa World Cup uit. Net als twee jaar geleden, met het EK in Portugal. En vier jaar geleden, in Zuid Korea en Japan. Inmiddels zullen vele gamers wel eens een keer aan iets nieuws toe zijn. Of is deze game wel degelijk de moeite waard? Is hij wél leuk om te spelen, of is een game die zo snel opgevolgd wordt nog wel vernieuwend genoeg? Lees het in de review.

Één game of twee?

Zoals de voetbalgame-fans onder jullie weten komt er ieder jaar een nieuwe Fifa op de markt. En elke twee jaar een WK- of EK-game, inspelend op de hype die rond dergelijke evenementen ontstaat. Deze games draaien echter allemaal op de engine van de meest recente Fifa-game. Dus is de vraag: is het het waard om de (in dit geval) WK-game te kopen, en dan ook nog eens voor de volle prijs? Persoonlijk heb ik een hekel aan dit soort praktijken. Ik bedoel, je kunt toch ook gewoon het WK-gedeelte in de originele Fifa 06 stoppen? Deze game moet ons wel heel veel leuke speeluurtjes bieden, wil het de volle prijs waard zijn.

Keeper

Over de gameplay kan ik kort zijn, gewoon een stukje tekst van de Fifa 06-review hierheen plakken. Maar het is een nieuwe game, dus moet ik alles herschrijven en jullie inlichten over nieuwe features en in welke mate deze iets toevoegen. Het voetbalgedeelte voelt op zich lekker aan, op de keeper na dan. Die is zo onbetrouwbaar als de auto van Christijan Albers in de Formule 1. De ene keer maakt je keeper een wereld-redding waardoor je nog nét de verlenging eruit weet te slepen, de andere keer blijft hij stokstijf op de doellijn staan terwijl een aanvaller hem nadert met geen verdediger in de buurt. Goal gegarandeerd? Gelukkig niet, want je kunt de keeper uit zijn doel laten komen, waardoor je alsnog enige controle hebt over de aanvaller. Té vaak is het nog het geval dat een wedstrijd beslist wordt door de keeper, en dat is heel erg zonde, vooral omdat het positiespel van je elftal wél lekker werkt. Heb je eenmaal een mooie aanval op de mat gelegd, dan heb je het gevoel het helemaal zelf te hebben gedaan, zonder hulp van de AI. En dat miste ik nog wel eens aan de vorige Fifa’s.

Speelmodi

Aan het voetbal op zich moet dus nog veel gesleuteld worden met het oog op de volgende Fifa, die 99,9% zeker aankomend najaar in de winkels zal liggen. 2006 Fifa World Cup is echter bij lange na niet een spel met alleen maar minpunten. De multiplayer is leuk om te doen, de wereldbeker zélf spelen is leuk, alhoewel ik nooit het gevoel heb gekregen daadwerkelijk met het WK bezig te zijn. Scoort van Nistelrooij bijvoorbeeld de 2-1 tegen Duitsland in de WK-finale in de 89e minuut, dan is de ontlading net zo groot als dat je de 4-0 maakt tegen Macedonië in de kwalificatiereeks. Dit had toch echt anders gemoeten, aangezien EA Sports zich volledig in dit toernooi heeft gespecialiseerd: dan móét alles kloppen.

Ook een vette speelmodus is de Global Challenge. Hierin word je in een wedstrijd geplaatst, met een Main Challenge als doel. Ook zijn er twee side challenges, waarmee je een hogere medaille kunt winnen. Voorbeeld: Spanje-Italië 87e minuut. Jij bestuurt Spanje, en je staat met 0-1 achter. Met de steun van het publiek moet je er voor het eindsignaal een verlenging uitslepen tegen tien Italianen. Je ‘Main Goal’ is dus om te winnen, daarnaast heb je nog twee side-challenges: geen doelpunt tegen krijgen en vóór de 90e minuut winnen. Haal je twee challenges, dan heb je zilver. Haal je ze allemaal dan krijg je een gouden medaille.

Graphics en geluid

Er zitten dus leuke modi in de game, maar is dat ook leuk gepresenteerd door middel van het beeld en geluid? Grafisch is de game best wel oké, op de details na, zoals de bidons naast het doel en de onrealistische doelnetten. Het grootste minpunt op grafisch gebied, waar ik al maanden van tevoren bang voor was, is de gigantisch hoge glimfactor van de spelers. Het lijkt alsof ze van top tot teen zijn ingesmeerd met olie, want dit is gewoon onrealistisch. Ik snap best dat er mee moet worden gegaan met de trend om de mooiste lichteffecten in je game te verwerken, maar dat kan ook in mindere mate, waarvan ‘Rockstar presents Table Tennis’ een mooi voorbeeld is. Qua geluid staat deze game zeker wel zijn mannetje. Heerlijk commentaar (of komt dat omdat ik PES gewend ben?), het publiek schreeuwt haar longen uit het lijf bij liederen (die typisch voor het spelende land zijn) en de muziek in de menu’s klinken ook best lekker. Minpuntje: in het begin zien we de spelers met z’n elven op een rij staan, en toch ontbreekt er iets… iets belangrijks… héé, ik weet het! Het volkslied! In het menu na de wedstrijd hoor je wél het volkslied, maar als het móet niet dus. Een kleine schande, want als je je als ontwikkelaar concentreert op een dergelijk toernooi, dan moet je het ook goed doen. Inclusief volksliederen dus.

Conclusie

De game speelt op zich dus best lekker, maar het rammelt aan veel kanten. Deze ‘game’ zou gewoon verwerkt moeten worden in de originele Fifa, ondanks dat 2006 Fifa World Cup ook weer een verkoopsucces zal zijn. 2006 Fifa World Cup is een vermakelijke game van EA, maar niet meer dan dat. Een keer een andere weg inslaan met het Fifa-genre zou niet verkeerd zijn, want origineel is het absoluut niet te noemen.