Tomb Raider: Legend

Eidos en Core Design gingen met Tomb Raider: Angel of Darkness flink de mist in. De goede naam die Lara had opgebouwd werd in één klap tenietgedaan door een saai verhaal, ongeïnspireerde omgevingen en irritante controls. Het hele ontwikkelteam is echter op de schop gegaan en Crystal Dynamics, onder andere bekend van Project Snowblind en Soul Reaver, staat nu achter het roer. Ook geestelijk vader van Lara, Toby Gard, is terug. Gaat alles weer helemaal goed komen?

Roots

Tomb Raider: Legend gaat terug naar de roots van de serie. Geen saaie verhaallijn meer over een één of andere professor die dood is en wat vijftiende-eeuwse schilderijen die opgespoord moeten worden, maar weer lekker ruïnes plunderen. Er is een zeker magisch voorwerp wat Lara maar al te graag in haar handjes zou sluiten, maar daarvoor moeten natuurlijk wel de nodige obstakels worden overwonnen. Daarnaast speelt Lara’s verleden ook een grote rol. Er zitten zogenaamde Flashback-levels in de game waarin je een aantal jaren terug in de tijd gaat. Je beleeft dus niet alleen twee verhaallijnen, je spéélt ze ook allebei.

Controls

Het controlssysteem is helemaal op de schop gegaan. De bewegingen die je Lara laat doen zijn veel simpeler gemaakt dan in het voorgaande deel en vooral het gebruiksgemak staat voorop. Waar je in Tomb Raider: Angel of Darkness maar al te makkelijk naast een platform sprong of een touw miste is Tomb Raider: Legend een stuk vergeeflijker. Je hoeft niet meer precies met een hoek van 90,0 graden op een platform te landen, een beetje scheef aan komen vliegen is ook goed genoeg. Hang je aan een afgrond en wil je naar de andere kant springen, dan verandert Lara van houding wanneer je gegarandeerd bent van een succesvolle afloop. Dit moet de game een stuk leuker maken en vooral het angstige gevoel wat je bekroop wanneer je bij een moeilijk stukje was, wegnemen. Voetje voor voetje langs een richeltje lopen is er dus niet meer bij.
Wel zijn de boobytraps er nog steeds, al zijn deze een stuk grootschaliger. Het is niet altijd meer zo dat er alleen een stelletje pijlen uit de muren schieten of dat er een tegeltje instort. Nee, hele gangenstelsels, rotsblokken en balkonnen komen naar benden. In Tomb Raider: Legend zijn de oude stammen een stuk vindingrijker geweest in het beschermen van hun dierbare eigendommen.
De platformelementen uit het spel zijn vooral in de trend van Prince of Persia. Lara springt van een platform op een richel, klautert zijdelings naar een kant, springt op een pilaar, klimt omhoog en komt zo uit bij een volgend platform. Vanaf hier pakt ze een liaan vast, slingert ze door een waterval heen en landt ze in weer een nieuw gebied. De omgevingen volgen elkaar in een rap tempo op, en dat is wel zo prettig.

Puzzelen

Naast het feit dat er in Tomb Raider: Legend behoorlijk wat gerend, gesprongen, geklauterd, geslingerd en gesloopt zal moeten worden, zul je ook in dit deel behoorlijk wat puzzels op moeten lossen. Deze lijken vooral op de puzzeltjes uit bijvoorbeeld God of War. Alle tekenen wijzen er op dit moment op dat ze altijd even uitdagend, maar nooit hersenkrakend moeilijk zullen zijn. Een walktrough is dan ook zeker niet nodig.
De ontwikkelaar heeft getracht om de omgeving zoveel mogelijk bij de puzzels te betrekken. Zo kom je op een gegeven moment een wip met wat kratten tegen. Iedereen snapt natuurlijk meteen al dat je deze kratten op de wip zal moeten leggen en op de wip moet springen zodat de kratten naar een hoger platform worden geschoten. Aldaar dien je ze op de juiste tegel te schuiven. Ook dit systeem is behoorlijk wat vergevingsgezinder dan in voorgaande delen. Lukt het niet? Dan probeer je het gewoon nog een keertje. Uiteraard alleen de puzzel, en niet het hele level.

Gadgets

Wanneer je écht vast zit heeft Lara nog wat handige gadgets voor de hand. Zo heeft ze ten alle tijden een headset op haar hoofd. Hierdoor krijgt ze slimme informatie van haar twee sidekicks, Zip en Allister.
Daarnaast heb je de beschikking tot een high-tech verrekijker, de zogenaamde R.A.D.-Goggles. Hiermee kun je de omgeving afspeuren, waardoor dan à la Metroid Prime de dingen die je nodig hebt, oplichten. Ideaal dus voor als je vastzit.
Ook draagt Lara nu een grapple hook bij zich. Dit kennen de meeste mensen natuurlijk al uit bijvoorbeeld The Legend of Zelda: The Wind Waker. Deze grapple hook dient als een reserve-liaan voor wanneer onze rondborstige alter-ego er geen voorhanden heeft. Heel gemakkelijk slinger je naar een ander stuk grond, mits er een plafond of ander uitsteeksel boven hangt. Ook kun je met deze grapple hook enkele puzzels oplossen. Zo kun je bijvoorbeeld onbereikbare kisten naar je toetrekken of juist dingen van je afhouden.

Schieten en racen

Naast al deze adventure-elementen dient er ook veel geschoten te worden. Het richtsysteem wordt nog steeds gedomineerd door het lock-on systeem, maar ditmaal kun je veel gemakkelijker tussen vijanden switchen. Lara schiet heel gemakkelijk haar kogels leeg op allerlei baddies, terwijl ze daarbij ook nog eens wat wulpse salto’s maakt. Tevens hebben de makers voor dit deel de bullet time uit Max Payne ‘geleend’, waarin je in slow-motion, geheel in stijl je tegenstanders koud maakt. Als dit nog steeds niet spectaculair genoeg voor je is kun je ook de omgeving erbij betrekken. Staan er een groepje vijanden op je te schieten achter een hoge stapel dozen? Schiet de onderste kapot en de rest flikkert over hen heen. Ook wankele pilaren en kroonluchters behoren tot de mogelijkheden.

Alsof dit alles nog niet genoeg is zal er af en toe ook nog wat geracet moeten worden. Uiteraard niet met rondetijden en kwalificaties, maar we hebben Lara op verschillende screenshots al op een motor uit de handen van haar opjagers zien ontsnappen. Ook vloog ze ergens met een motor over een brug waarna ze er behendig afsprong, terwijl de motor met veel lawaai in een stapel jerrycans vloog en daarmee een deur opblies, zodat Lara weer verder kon met haar plundertocht.

Grafisch

Tomb Raider: Legend ziet er, zeker op de Xbox 360, adembenemend mooi uit. Maar ook op de PlayStation 2 hebben de makers nog alles uit de console weten te persen. De omgevingen ogen sfeervol en zitten vol details. Vliegende vogels en kabbelende beekjes in de jungle-levels, of het voorbijrijdende verkeer in de diepte in het wolkenkrabber-level. Ook wanneer Lara bijvoorbeeld door de modder heeft gerold zie je de viezigheid gewoon op haar zitten. Verricht je daarna heftige inspanningen of ga je onder een watervalletje staan, dan zie je het vuil in kleine stroompjes van haar gezicht wegstromen. Erg mooi gedaan.

Voorlopige conclusie

Oplettende lezers hebben het misschien al wel gemerkt. Prince of Persia, God of War, Metroid Prime, The Legend of Zelda: The Wind Waker en Max Payne kwamen al langs in deze preview. Crystal Dynamics wil met deze game vooral terug naar de roots van deze serie, maar leent daarbij ook veel dingen uit andere spellen. Natuurlijk is daar niks mis mee, beter goed gejat dan slecht bedacht, maar nu is het nog hopen dat men hier die vette Tomb Raider-draai aangeeft. Tot nu toe ziet het er allemaal nog heel rooskleurig uit…

Tomb Raider: Legend ligt vanaf 7 april in de winkels voor de PC, PlayStation 2, Xbox en Xbox 360.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren