Driver: Parallel Lines

Met Driv3r sloeg men bij Reflections de plank behoorlijk mis. De wereldfaam die met Driver 1 en 2 was vergaard, werd in één klap tenietgedaan door irritante controls, stomme missies en het slechtste verhaal dat ik in tijden heb beleefd. Driver: Parallel Lines is het vierde deel in de Driver-serie, en gaat weer terug naar de roots, namelijk autorijden. In deze preview zet ik ook alle andere veranderingen op een rijtje.

Reflections heeft zelf openlijk toegegeven niet tevreden te zijn geweest met Driv3r. Ook volgens hun was de game niet af en bij lange na niet perfect, maar de tijdsdruk was moordend. Als de game namelijk een paar maanden later was uitgekomen, had men moeten concurreren met Grand Theft Auto: San Andreas. Nu is er echter geen concurrentie in zicht en heeft men alle tijd gehad om een goed spel te maken.

Geen Tanner meer, godzijdank

In Driver: Parallel Lines zal je niet meer met die gare Tanner hoeven spelen. Een undercover agent is immers een stuk saaier dan een crimineel of gangster spelen, waarbij je veel minder beperkingen hebt. Daarom speel je in dit deel dan ook The Kid. Het verhaal begint in 1978 in New York, waar je als beginneling enkele missies doet. Daarna wordt je echter opgepakt en beland je voor jarenlang in de gevangenis. Wanneer je in 2006 vrijkomt, wil je maar één ding: wraak.

Wagenpark

Driver: Parallel Lines zal geen domme schietmissies meer kennen waarin je irritante vijanden moet doden en stomme dingen op moet blazen. In deze vierde game zal vooral geracet moeten worden, maarliefst 85%, als we de makers mogen geloven. Er zijn veel meer auto’s en andere voertuigen dan in voorgaande Driver-games. Racewagens, moderne auto’s, zogeheten muscle cars uit de jaren ’70, motoren, tanks, brandweerwagens en vrachtauto’s behoren tot het wagenarsenaal van de game. Daarnaast verschilt de topsnelheid, wegligging en het algehele rijgedrag per auto. En alsof dat nog niet genoeg is, heb je ook nog de mogelijkheid om je auto’s helemaal naar eigen wens te tunen. Meer paardenkrachten of beter bochtenwerk zijn zo gedaan, geavanceerd tunen à la Gran Turismo is echter niet van de partij.
De overige tijd van de game zal er wel gelopen en geschoten moeten worden, maar dit moet een stuk simpeler gaan. De besturing van Grand Theft Auto is gedeeltelijk overgenomen en bevat bijvoorbeeld een lock-on system voor meer gemak. Daarnaast is de setting ook verplaatst, er zitten dus geen lompe shootouts op saaie locaties meer in het spel.

Parallelle werelden

Het hoofdverhaal van de game bevat ongeveer dertig missies. Daarnaast zijn er ook nog een honderdtal zijmissies te doen. Beide varianten spelen zich allemaal in New York af, wat bijna helemaal nagebouwd is. The Bronx, Brooklyn, Queens, Manhatten en New Jersey zitten allemaal in de game, in twee verschillende versies. Omdat de game zich in 1978 én 2006 afspeelt, zijn er namelijk een aantal dingen veranderd. Oude huizen zijn gesloopt en hebben plaatsgemaakt voor nieuwbouw, sommige van je vrienden zijn verhuist maar de Twin Towers zijn natuurlijk ook ingestort.

Online

Ook zal Driver: Parallel Lines, voor het eerst, een onlinemode hebben. Met maximaal acht verschillende spelers kun je je online uitleven in een soort Capture the Flag-achtige modes, maar dan uiteraard met auto’s, en een Cops-and-Robbers mode. Hierin is speler de dief en de andere spelers achtervolgen hem. De politieagent die de dief als eerste aanrijdt wordt dan zelf het haasje, en moet zo lang mogelijk uit handen van de rest zien te blijven.

Voorlopige conclusie

Reflections heeft zelf al aangegeven dat ook zij Driv3r ‘mislukt’ vonden. Ze zeggen dat ze geleerd hebben van hun fouten, en als we de dingen die op dit moment over Driver: Parallel Lines bekend zijn bekijken, dan kunnen we nog geen slechte punten bespeuren. Het autorijden wordt weer ouderwets goed met snelle missies waarin je uit handen van de politie moet blijven, vijanden moet aanrijden en noem maar op. Ook het verhaal en het veranderende New York klinkt interessant. Nu is het nog hopen dat men het spel goed afwerkt en gladstrijkt, want dat was één van de grote fouten van het vorige deel. De game moet vanaf 17 maart in de winkels liggen.

  1.   
    Bakura's avatar

    Ziet er veel fraaier uit vergeleken met de eerste deel.

  2.   
    LouisvanGaal's avatar

    vint het tegen vallen heb het al meer dan een jaar gedumpt

  3.   
    LouisvanGaal's avatar

    GTA: versies zijn beter soz 4 dubbelpost