Na miljoenen verkochte exemplaren, zeven uitbereidingspakketten en een vrouwelijke revolutie binnen de gamewereld bracht Electronic Arts eind 2004 dan eindelijk het tweede deel van De Sims op de markt. Ook hiermee lijkt EA hetzelfde kunstje als bij het eerste deel te willen herhalen, want na De Sims 2: Studentenleven en Nachtleven, zit nu ook De Sims 2: Gaan Het Maken eraan te komen. In dit derde uitbereidingspakket zal je je Sims mee kunnen nemen naar hun werk.
Je eigen bedrijfje
Het grootste minpunt van De Sims was dat je je virtuele alter-ego’s niet mee kon nemen naar hun werk. Met latere uitbereidingspakketten kon men wel naar de stad, op vakantie en naar de universiteit, maar echt werken zat er niet in. Met De Sims 2: Gaan Het Maken komt hier een einde aan. In dit uitbereidingspakket kun je met je Sim je eigen bedrijfje oprichten, waarbij je gigantisch veel vrijheid krijgt.
Bananenpoppetjesstandbeelden
Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een supermarkt op te zetten, een kledingwinkel of een elektronicawinkel. Als je dat teveel werk vindt, specialiseer je je in bedden, stoelen, tafels of ander meubilair. Het is zelfs mogelijk om een winkel op te richten, geheel gewijd aan bananenpoppetjesstandbeelden, autowieldoppenversiering of noem maar op. Als zelfs dat nog niet genoeg voor je is, is er ook nog de mogelijkheid om je eigen dingen te maken.
Daarnaast kun je in plaats van een winkel bijvoorbeeld ook een kapperszaak beginnen, waarin je je klanten moet knippen. Ook bestaat er de mogelijkheid om een sauna of een discotheek te bouwen, waarbij je klanten natuurlijk geld moeten betalen om binnen te komen. Voor de kleine Sims is er de mogelijkheid om een limonadekraampje op te zetten.
Wanneer je je winkel eenmaal opgericht hebt, moet er natuurlijk wel een gebouw komen. Dit gaat hetzelfde in zijn werk als je bijvoorbeeld een huis bouwt. Je wordt geheel vrijgelaten wat betreft de inrichting en decoratie van je winkel. Wel is het zaak om je winkel zo goed en mooi mogelijk te ontwerpen, om het gemak en plezier van je klanten te vergroten.
Promote the best, fire the rest
Daarna moet je personeel aannemen. Hieraan kom je door bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen, maar je kan ook een willekeurige klant in je winkel aanspreken, of deze toevallig een baantje zoekt. Daarna kan je je personeel trainen door ze bijvoorbeeld een vlotte babbel aan te leren, of hun de kunst van de soepele polsbeweging bij het vakkenvullen bij te brengen. Daarnaast heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om je mensen te promoten of te ontslaan, wanneer je met iemand staan te flirten of een zooitje maken van je winkel.
Klanten hebben een zogenaamde ‘buy-bar’ boven hun hoofd, die aangeeft hoe erg ze geneigd zijn een product te kopen. Een mooie winkel, aardig personeel en scherpe prijzen helpen hier uiteraard veel aan mee. Daarnaast kun je met een slinks verkoopspraatje je klanten over de laatste schreef trekken.
Het managen van je winkel zal niet heel ver gaan, het spel moet immers wel toegankelijk blijven. Je kunt prijzen veranderen, personeel aannemen, promoten of ontslaan en je winkel beheren.
Als laatste interessante factor heb je de mogelijkheid om zelf producten te maken. Door een werkbank te gebruiken ontwikkel je met een paar drukken op de knop de gekste en grappigste voorwerpen, de een nog meer bizar dan de ander. Vanzelfsprekend kun je deze dingen dan weer te koop zetten in de winkel.
Voorlopige conclusie
De Sims 2: Gaan Het Maken lijkt één van de grootste uitbereidingspakketten voor De Sims tot nu toe te worden. De winkels en diensten die je op kunt zetten zijn behoorlijk uitgebreid en gevarieerd, je hoeft je dus niet te vervelen. Daarnaast voegt deze derde add-on ook nog 125 nieuwe voorwerpen en een aantal nieuwe statistieken voor je Sims toe, zoals verkoopbadges die je moet zien te behalen tijdens het runnen van je winkel. Vanaf 3 maart zal De Sims 2: Gaan Het Maken in de winkels liggen.