Gun

De heren bij Neversoft hebben tot nu toe niet veel anders gedaan dan skateboardspellen maken. Nu komen ze echter met Gun op de proppen, een westerngame waarin jij een heuse cowboy bent. Je moet schieten, je moet paardrijden en je moet boevenvangen. Geen halfpipes, manuals, grinds en 900’s dus. Zal dat wel goed gaan?

Once upon a time in America

We schrijven het jaar 1890, de Verenigde Staten. Jij speelt Colton White. Aan het begin van de game wordt je gewekt door je vader, Ned, om ’s ochtends vroeg op jacht te gaan. Na een simpele tutorial waarin je onder andere vogels, herten en konijnen hebt afgeschoten, verkoop je deze dieren aan kooplui op boten, die langs de oever van een rivier varen. Je stapt samen met Ned op één van de boten, maar dan gaat het mis. De boot wordt aangevallen en zinkt. Ned vertelt dan, dat hij niet is wie je denkt dat hij is, namelijk je vader. Deze zogenaamde vaderfiguur geeft je een medallion en zegt dat je op weg moet gaan naar Dodge City. Dan geeft hij je een duw naar de kant, waardoor jij de aanval overleeft, maar Ned niet.

Het verhaal lijkt in het begin nogal saai, cliché en afgeraffeld. Later in de game wordt het verhaal, zoals zoveel dingen, echter beter. Plotwendingen, spannende stukken en vrienden die je vijanden blijken te zijn waardoor je vrienden wordt met je vijanden, het hoort er allemaal bij. Maarja, het leven van een cowboy gaat dan ook slechts over koeien, niet over rozen.

eft

Vrijheid

In Gun heb je behoorlijk wat vrijheid. Het speelgebied strekt zich uit tussen twee steden, waartussen je weer kleine dorpjes met saloons, banken en sheriffs kunt vinden. Het probleem is echter dat de rest van het gebied nogal kaal is. Het bestaat voornamelijk uit platte, dorre woestijn met hier en daar wat begroeiing, rotsen en schuilplekken. Je hebt haast volledige vrijheid in dit hele gebied, maar het is jammer dat er zo bar weinig te doen is.

Gun kent een behoorlijk leuke story mode met gevarieerde missies en opdrachten. Zo moet je bijvoorbeeld mensen bevrijden, een brug tegen wilde indianen beschermen of het simpelweg een stel bandieten, die een dorpje af willen branden, afknallen. Ook wordt dit af en toe afgewisseld met zijmissies. Deze side-missions zijn wat minder actievol, je moet dan denken aan pakketjes oppikken en afleveren of je paard naar de stal brengen. In de meeste dorpjes hangen ook Wanted-posters, waarop dan een boef staat afgebeeld. Voor een levende boef krijg je meer peso’s van voor een dode boef, maar toch zal er ook in deze zijmissies heel wat geknald worden.

18+ rating

En dat knallen is in Gun behoorlijk goed uitgewerkt. Je hebt een grote verscheidenheid aan wapens, dat naarmate de game vordert, steeds meer uitgebreid wordt. In het begin heb je slechts wat simpel knalgenot tot je beschikking, later komen daar nog revolvers, snipers, shotguns, molotov cocktails en dynamiet bij. Ook kun je natuurlijk met je vuisten knokken, maar de explosies die de vuurwapens leveren zijn toch vele malen cooler.
Gun heeft dan ook niet voor niets een 18+ rating. Wanneer je een headshot maakt, wat niet al te moeilijk is, vliegt er letterlijk een golf van bloed over het scherm. Het hoofd vliegt een eind achteruit terwijl de rest van het lichaam met een doffe klap ineenzakt. Wanneer je iets opblaast, vliegen de lichaamsvloeistoffen, organen en ledematen helemaal in het rond. Ook kun je ‘subtiel’ iemand hoofd afhakken met je strijdbijl, en als dat een beetje uit de hand loopt is Colton zelf helemaal met bloed besmeerd. Een andere optie is om plaats te nemen op je paard, waarna je hem laat steigeren zodat alle tanden van je tegenstander uit z’n bek worden getrapt, maar in het beste geval staat hij na een ferme beuk met een hoefijzer op z’n hoofd ook niet meer op.
Daarnaast kent het gevechtssysteem een Quickdraw-optie. Wanneer je deze met de R2-knop in werking zet, veranderd de wereld om je heen in een waas van slow-motion, waarin je beter kunt richten. Deze slow-motion is niet onbeperkt, maar kan wel verlengd worden door het maken van headshots.

Grafisch was Gun op de PlayStation 2, Xbox en Gamecube een aardig spel, maar van de graphics van deze Xbox 360-versie hadden we toch meer verwacht. Het lijkt nog net geen regelrechte port te zijn, maar wanneer je in volle pracht en praal wilt genieten van deze game kun je toch beter een exclusieve titel kopen, zoals Project Gotham Racing 3, Dead or Alive 4, Kameo, Call of Duty 2 of Perfect Dark Zero.
Het geluid van de game zit wel een stuk beter in elkaar. De geluidseffecten zijn prima, de stemmen van Thomas Jane als Colton White en Kris Kristofferson als Ned overtuigend en de achtergrondmuziek is eh… afwezig. Af en toe draagt de stilte en de rust van de woestijn met haar vogel- en insectengeluiden wel mee aan de sfeer, maar een countrymuziekje op de achtergrond was voor mij geen enkel probleem geweest.

Conclusie

Met Gun heeft Neversoft willen laten zien dat ze ook andere dingen kunnen doen dan de Tony Hawk-serie uitmelken. Dat is in mijn ogen ruimschoots gelukt, maar geen reden tot absolute aanschaf van Gun.
Het is een vermakelijke, maar korte game die slechts 8 uur duurt, zijmissies meegerekend. Je hebt wel veel vrijheid, maar als er, zoals bij de Grand Theft Auto-games, geen reden is om in de wereld terug te keren, dan doe je dat ook niet. Niet dat je Gun moet vergelijken met Grand Theft Auto, want dan kan het spel eigenlijk nog alleen maar tegenvallen. Dit is een goed knalspelletje met een overgrote dosis actie, geweld en bloed, maar ook niet meer dan dat.

  1.   
    Ariose's avatar

    De gun speelt goed. Ookal kwam ik een paar keer een bug tegen. O.a. dat je ineens door de grond zakte of dat de ferry vastliep, terwijl de rest van de game doorging. Grafisch is het gewoon niet goed voor een Next-Gen Console. Maar het geluid is zo goed. De stemmen de soundtrack geven perfect het Wilde Westen weer. Ook vind ik de game origineel, omdat het erg bruut is en het Wilde Westen niet vaak als setting word gebruikt. De game is wel wat kort. Maar het zekerweten waard!.