Interview met makers van Ankh

De gouden adventuretijden van de jaren ’90 zullen waarschijnlijk nooit meer herleven. Sam & Max, Monkey Island en Little Big Adventure. *zucht* Het waren geweldige spellen die je kon blijven en blijven spelen. Ze gingen nooit vervelen en zaten boordevol humor. Deck 13 en Take 2 proberen nu die gouden tijden een beetje te laten terugkeren met hun nieuwe game Ankh. Ook dit spel zullen je mondhoeken vaak genoeg omhoog
krullen, zul je je hersens vaak genoeg een krakend geluid horen maken door de lastige puzzels en hopelijk zal je er ook een onvergetelijke tijd mee beleven. Wij vragen Jan Klose, creative director van de game, in ons interview hoe hij dat wil bereiken.

Kunnen jullie de lezers even inleiden over het verhaal van Ankh, en wat is het hoofddoel in de game?

eftHet verhaal speelt zich af in Egypte, lang, lang geleden. De naam van onze held is Assil, alhoewel, hij is geen echte held. Althans niet in het begin van de game, waarin hij nog alleen maar aan feesten denkt. Wat in feite een goed idee is, maar niet wanneer je dit in de tombe van een kwaadaardige mummie doet. Al dat gefeest kan de mummie niet bepaald op prijs stellen, waarna hij besluit Assil een vreselijke, dodelijke vloek aan te smeren. Assil’s taak is van deze vloek af te komen voordat het te laat is. Gelukkig heeft hij de “Ankh” uit de tombe meegenomen, wat hem zal helpen gedurende zijn opdrachten.

Wat is een Ankh precies, en wat voor een rol heeft dit object in de game?

De Ankh is het oude, Egyptische voorwerp dat voor het leven staat, Assil ziet het echter aan voor een flesopener. Osiris, de god van de onderwereld, verlangt naar dit voorwerp om terug te komen in de wereld van de levenden, dus smeedt hij een plan om Assil naar zijn dodenrijk te lokken…

Hebben jullie geprobeerd om een traditionele point-and-clickadventure te maken of willen jullie met Ankh nieuwe dingen aan het genre toevoegen?

De besturing van de game is traditioneel, evenals de manier waarop de beelden worden gepresenteerd. Het leuke van traditionele point-and-clickadventures is dat je rustig de levels kun onderzoeken, op zoek naar interessante voorwerpen. Dit is ook zo bij Ankh.
Ankh gebruikt echter een complete 3D-wereld, waardoor we plotseling beweging aan het gebied kunnen toevoegen. De camera kan bewegen, draaien en inzoomen. Je krijgt close-ups van personages te zien wanneer ze aan het praten zijn. Dit alles geeft een veel meer filmische touch.

Is Ankh een remake van het ‘spel’ dat jaren en jaren op de Acorn RiscPC uitkwam of zijn jullie helemaal vanaf nul begonnen en hebben jullie Ankh alleen gebaseerd op dit antieke spel, en zo ja, wat is er wel overgenomen en wat niet?

We hebben het originele spel gebruikt als bron van ideeën voor de nieuwe game. We hebben de kern van de verhaallijn gebruikt, samen met vele personages. Maar uiteindelijk hebben we natuurlijk een totaal nieuw spel ontwikkeld.

Het de setting van Ankh is erg misschien erg gewaagd. Op welke groep gamers mikken jullie?

Ik denk dat we en behoorlijk grote doelgroep aanspreken met deze game. 3D films vol met humor, zoals “Ice Age”, hebben al bewezen dat grappige cartoonsettings die zichzelf niet te serieus nemen, bij veel mensen in de smaak vallen. Dit soort entertainment – waar Ankh zeker toe behoord – richt zich ook niet op een specifieke leeftijdsgroep.
En dit is precies wat we wilden doen met Ankh; non-gamers of mensen die slechts zelden gamen aantrekken, zonder het spel voor de hardcore adventuregamers oninteressant te maken. Als totaalplaatje is Ankh gewoon een grappig verhaal waar je als speler deel van kan uitmaken. Het is heel makkelijk om erin te komen, maar de raadsels worden steeds moeilijker wanneer de speler verder komt in het spel. Dit zal hopelijk vele soorten gamers aantrekken.
Onze hoofdbedoeling is de spelers een glimlach op hun gezicht te toveren, dus iedereen die graag wat meer lol achter z’n of haar PC zou willen beleven, zou Ankh zeker eens moeten proberen.

Proberen jullie met Ankh een historisch correcte game te maken, wordt er nogal eens de spot gedreven met het oude Egypte, of staat juist Spelend Leren centraal?

ightIk denk dat Ankh één van de meest historisch incorrecte spellen is ooit gemaakt. Hoewel we veel research hebben gedaan naar de oude Egyptische cultuur, objecten en het dagelijks leven, is dit allemaal gedaan om de geschiedenis op z’n kop te zetten en er doormiddel van clichés de spot mee te drijven.
Op de bazaar in Caïro is er bijvoorbeeld een hamburgertent, een geest die tripjes naar de woestijn maakt en een Farao viert een modern getint feestje in zijn paleistuinen. We zijn voorzichtig geweest om de Egyptische cultuur niet belachelijk te maken, maar we hebben er gewoon een grappige sfeer mee gecreëerd.

In de demo hebben we gemerkt dat humor een belangrijke rol zal gaan spelen in de game. Hoe proberen jullie de game zo grappig en luchtig mogelijk te maken, of willen jullie juist een meer educatieve sfeer neerzetten?

Naast de standaard boodschap over vrijheid en de uitwisseling van cultuurgewoonten, is Ankh in geen enkel opzicht educatief. De nadruk is gelegd op het maken van grappige en ongebruikelijke situaties en het scheppen van interessante manieren voor de speler om zich eruit te redden, om zijn opdracht te volbrengen.
We hadden geluk dat we Telltale Games ons hielp, één van de voormalige LucasArts-adventures ontwikkelaars. Ze hebben ons geholpen om de dialogen en puzzels zo leuk mogelijk te maken en ze geven het spel een internationaal tintje.

Ankh is een game met een cartoonstijl, zullen ook andere invloeden uit stripboeken in de game verwerkt zijn, of is deze cartoonstijl juist een leuke tegenstelling tot de rest van het spel?

Je kunt recente films zoals “Shrek” en “Madagascar” als referentie gebruiken. De gehele grafische stijl is nogal ongewoon en stripachtig, waardoor we proberen een unieke sfeer neer te zetten. De 3D-personages en 3D-achtergronden passen erg goed bij elkaar, maar ze moeten natuurlijk niet te serieus worden genomen.

Ankh wordt nu al vergeleken met de Monkey Island-games. In hoeverre zal Ankh gaan lijken op Monkey Island?

Ankh zal een complete andere game dan Monkey Island worden. Ankh heeft zijn eigen, unieke setting en is compleet in 3D. Op het gebied van gameplay kun je, als je goed komt, echter wel wat overeenkomsten vinden met de klassieke adventuregames. Ankh heeft namelijk dezelfde zwarte humor, rare puzzels en grappige personages.

Hoe diep zal het systeem van objecten combineren gaan?

Er zijn on-screen puzzles waarbij je moet combineren, en puzzels die zich in je inventory-scherm afspelen. De oplossing van de opdrachten verschilt per puzzel. Je hoeft echter geen ingewikkelde machines te bouwen, kisten te verschuiven of met geluiden gaan rommelen omdat we denken dat alle puzzels in dienst van het verhaal moeten staan, en niet alleen mogen dienen om de speeltijd te verlengen.

De meeste point-and-clickadventures hebben puzzels die waanzinnig vergezocht zijn. Zal Ankh dit ook hebben, en zo ja, waar moeten we dan bijvoorbeeld aan denken?

eftWe zijn erg voorzichtig geweest om de puzzels simpel, maar uitdagend te houden. Het belangrijkste aspect van het spel zou het ontdekken van het leuke, soms spannende maar altijd wendingnemende verhaal moeten zijn, in plaats van het ‘martelen’ van de speler door hem of haar alleen maar onlogische puzzels op te laten lossen. Daarom hebben we enkele voorbeelden voor je. Wil je niet dat alles voor je verklapt wordt, begin dan pas weer met lezen bij de volgende alinea.

Op een bepaald moment moet je een dode vis in een riool vangen. Het is te glad om het zonder hulpmiddel te vangen. Op een andere plaats vindt de speler een visnet, je ziet waarschijnlijk al waar dit naar leidt…
Nog eentje: op de bazaar, voor de hierboven genoemde hamburgertent, zijn wat katten. De speler vindt snel uit dat ze erg veel honger hebben en ze graag de eettent in willen. Hij kan de deur van het slot afhalen en de katten naar binnen laten, om ze met de kok te laten vechten, waardoor hij afgeleid wordt. En dat is precies het moment waarop de speler wat handige voorwerpen uit de koken kan stelen.

Er zijn ook nog wat moeilijker en minder duidelijke puzzels, maar die wil ik op dit moment niet verklappen. Speel de game en laat je verrassen, zou ik zeggen.

Kan elk gezond, logisch beredenered mens Ankh uitspelen of moet er ook nogal eens pixel voor pixel afgezocht worden totdat de cursor veranderd, om een puzzel uit te spelen?

We hebben uitermate ons best gedaan om het spel door ieder logisch nadenkend mens uit te kunnen spelen, zonder de hulp van een walktrough of ‘pixelhunting’. Zoals altijd zullen sommige spelers bepaalde puzzels een eitje vinden, terwijl het anderen wat tijd zal kosten om ze te snappen. Maar als geheel denk ik dat het hele spel kan worden uitgespeeld zonder help van buiten. Daarom hebben we bijvoorbeeld overal hints verstopt.

Wat maakt Ankh speciaal, en waarom zou iedereen deze game eens moeten proberen?

Ankh wil de speler vermaken, hem of haar laten lachen en er een geweldige tijd mee doorbrengen. Terwijl dit misschien niet genoeg is om de wereld te veranderen, is het wel een goede reden om de game te spelen en je dag weer goed te maken!

…en daar heeft hij groot gelijk in. Iedereen die nu enthousiast is geworden over Ankh, raad ik ten zeerste aan de demo eens te proberen. Ankh moet op 24 februari in de winkels komen te liggen voor de PC.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren