Faces of War

Weer een strategie game van de Tweede Wereldoorlog! Voordat je een zucht slaakt of controle over je spieren verliest, dit is er niet zomaar eentje. Voordat je wederom hetzelfde doet bij het horen van die zin, lees nou even dit artikel!

Squad Based Strategy

Faces of War is inderdaad een strategy game over de Tweede Wereldoorlog. Voor die setting zullen maar weinig mensen gaan juichen. Het is misschien niet het meest originele wat mogelijk is, maar de uitwerking van Faces of War belooft alvast veel. Faces of War is namelijk niet bouwen en met een massaal leger aanvallen, het is alleen dat laatste. Research, bouwen en alle andere real time-elementen zijn achter wegen gelaten, dus vergeet de klassieke RTS-setting.

Eigenlijk zou de game ook Soldiers: Heroes of World War II 2 kunnen heten. Naast dat dat stom klinkt, heeft het ook een reden waarom de naam is verandert. Soldiers: Heroes of World War II, ook van Best Way, werd namelijk door een andere uitgever (Codemasters) uitgegeven dan nu het geval is (Ubisoft).

Faces of War wordt ontwikkeld door de uit Ukraine afkomstige studio Best Way. Zij hebben geprobeerd de huidige standaard van een RTS te vergeten en nieuwe gameplay elementen toe te voegen op een best way (goh, wat flauw. –red). Dat betekent inderdaad niet bouwen of een gigantisch leger opzetten, maar creëert een nieuw genre wat Best Way zelf Squad Based Strategy noemt. Je hebt de controle over een kleine squad, wat onderdeel is van een gigantisch leger, waardoor je dat massale gevoel niet verliest.

Moeilijkheidsgraad

De kunstmatige intelligentie van zowel jouw mannen, de medesoldaten welke wel meevechten, maar waar je geen controle over hebt, als de tegenstander zullen van hoog niveau zijn. Zo zullen de mannen altijd dekking zoeken en automatisch ‘onverwachte’ Duitsers overhoop knallen. Uiteraard zijn ook de tactische elementen van belang. Hoewel de moeilijkheidsgraad van Soldiers: Heroes of World War II af en toe belachelijk moeilijk was, is dit volgens de makers nu ightveranderd. Easy zou debiel makkelijk zijn, waardoor je eigenlijk meer naar een soort film zit te kijken, dan dat er interactiviteit plaats vindt. Verhoog je de moeilijkheidsgraad, dan worden je soldaten uiteraard niet dommer, maar de tegenstander slimmer en sterker. Zij zullen dan ook andere tactieken of toepassingen van wapens gebruiken. Een voorbeeld: In Faces of War is het mogelijk om (eventueel intacte vijandelijke) voertuigen te besturen. Rij je met een tank in het vizier van een MG42, dan zal die jou niet zoveel maken. Vervolgens kijk je door het vizier om met dik geschut de Duitser terug naar Berlijn te blazen, en zie je dat hij een Panzerfaust trekt om jou het leven uit te schieten.

Chaos

De demo die wij hebben gezien, was in één woord samen te vatten met: chaos. Naast dat jij zelf vecht, vechten er om je heen ook onafhankelijke computergestuurde soldaten tegen dezelfde vijand. Alsof dat nog niet het sfeertje genoeg neerzet, zijn de physics van de engine eveneens om over naar huis te schrijven. Wanneer een huis wordt geraakt door bijvoorbeeld een tank, knalt echt een deel van de muur helemaal aan gort en blijft er een dikke rookpluim achter. Het leukste voorbeeld was nog wel de soldaat die op Omaha Beach door geschut werd geraakt en werkelijk helemaal terug naar zee vloog.
Ondanks dat het grote speelveld (hoewel er in de verte wel ‘mist’ hangt) perfect de chaos situeert, leek de game qua gameplay zo chaotisch dat je structuur en overzicht mist. Voor zo ver ik het zag, deden je mannetjes maar wat, terwijl ze van alle hoeken en gaten beschoten geraakt werden. En dit alles terwijl de soldaten vrij emotieloos rustig hun M1 herladen, terwijl ze onder vuur liggen.

Toegegeven, we baseren ons echter alleen op video’s en interviews met de makers van Faces of War (Best Way). Het zou heel goed kunnen dat de gameplay in andere levels of bij andere spelers beter uit de voeten komt. Toch houd ik persoonlijk van balans en structuur in een game, waarbij het gevoel van chaos niet per se hoeft te ontbreken. Faces of War blijft desondanks zeker een titel om naar uit te kijken, als is het maar om de innovatieve weg die het in slaat. Naast dat het genre opvalt, wat misschien wel een frisse wind in gameland zou kunnen veroorzaken, heb ik volledig vertrouwen in de engine. Ik vrees desondanks voor de ietwat chaotische gameplay, maar dat betekent niet dat ik iemand van de crew met zijn handen aan deze titel laat zitten. Want deze, die is voor mij.

  1.   
    joepio's avatar

    ik vind het een echte heldenspel want, ( ik heb zelf de demo) je hebt een sqaud van 6 mannetjes en die kunnen heel wat maar ze lijken wel onoverwinnelijk!!!!!!!!!!!! het beeld en geluid is heel mooi maar dat heldengedoe maakt het nietzo leuk…….. 🙁