War World

Binnenkort verschijnt in onze regio War World, via de Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive. Zij stuurden ons een previewversie zodat wij alvast verslag kunnen doen van wat jullie te wachten staat. Nou, bij deze dan: War World is grofweg een botsing tussen MechWarrior en Unreal Tournament.

War World

War World is een wereld waar constant gevochten wordt tussen alles en iedereen. Tussen de slagvelden liggen echter ook enkele arena’s, waar vechtersbazen door middel van enorme robots het in een competitie tegen elkaar kunnen opnemen. Zij (en jij dus ook) kunnen daar Deathmatch, Capture the Flag en Bomb Assault spelen. De robotpakken (zeg maar gewoon Mechs) kunnen door de bestuurders zelf van hun favoriete wapentuig en extra’s worden voorzien.

Niet veel verhaal zeg je? Daar is deze game ook niet voor bedoeld. War World is een typische online shooter, met de mogelijkheid om offline tegen bots te spelen. Het heeft daarbij veel weg van Unreal Tournament, maar dan met enorme robots in plaats van mensen.

Customizen

Die enorme robots geven een MechWarrior-gevoel, maar dat is niet het enige wat dat gevoel voortbrengt. Aan het begin van een match heb je namelijk een bepaald budget en daarmee kun je je Mech van wapens en andere opties voorzien. Aan elke arm kun je een machinegeweer of laserkanon hangen en de rug kan worden voorzien van raket- en granaatwerpers. Ook jetpacks (voor sprongen) en energieschilden kunnen op de Mech worden geplaatst. Iedere speler kan daarmee zijn eigen speelstijl in een gevecht gebruiken.

Je moet net als bij MechWarrior wel eerst een aantal toetsen uit je hoofd leren om al die wapens en extra’s te kunnen gebruiken; de (voorlopige) handleiding waarschuwt niet voor niets dat je beter eerst je toetsen kunt configureren, voordat je het werkelijke spel begint.

MechWarrior en Unreal Tournament

Als de toetsen goed geconfigureerd zijn, dan is het natuurlijk knokken geblazen. Voor single player heb je de beschikking over de Arcade, Deathmatch en Team Deathmatch modi, in multiplayer moet je arcade missen en krijg je daarvoor in de plaats Capture the Flag en Bomb Assault. Arcade is de Gran Turismo-mode van War World; je vecht jezelf door een arena met vijandige Mechs, krijgt een beetje geld, koopt daar nieuwe wapens of een geheel nieuwe Mech van en vecht jezelf door de volgende arena met meer en/of betere tegenstanders. Bij het uitkiezen en uitrusten van je Mech zit je nooit voor de rest van de game aan je keuzes vast: in de volgende ronde kun je het compleet over een andere boeg gooien. Dat is in het begin wel zo prettig.

De vraag die jullie nu vast al gesteld hebben is: hoe speelt de game nu eigenlijk? Mijn antwoord is; redelijk snel en toch tactisch tegelijk. Laat me dat toelichten. Ik noemde War World namelijk al een kruising tussen Unreal Tournament en MechWarrior. War World speelt echter sneller dan MechWarrior, omdat de Mechs qua bewegelijkheid, richten en vooral draaien meer op mensen dan op de logge robots uit MechWarrior lijken. Richten gaat net zo soepel als in Unreal Tournament en springen en van richting veranderen gebeurt ook vrijwel direct.

Ondanks die bewegelijkheid is War World geen Unreal Tournament-kloon met Mechs. Allereerst is War World een third person shooter en geen first person shooter zoals UT. En waar in Unreal Tournament ‘1337 5k1llz’ meer tellen, moet je in War World juist nadenken. In War World kies je in het begin al een Mech die bij jouw speelstijl past: snel, maar met minder bepantsering of flink bepantserd en log. Ook kies je dan al de wapens die je voor de rest van de ronde gebruikt. Die wapens moet je ook tactisch inzetten: in UT kun je met een simpel wapen als het pistool op grote afstand nog iemand raken, maar in War World moet je voor goed gebruik van je miniguns toch echt erg dicht bij een tegenstander komen. Raketten zijn echter weer alleen voor de lange afstand geschikt en lasers kun je op alle afstanden gebruiken, maar laden niet snel op en de munitie daarvoor is schaars. Het is dus steeds een kwestie van nadenken; welke Mech kies ik? Welke wapens passen bij mij? Welk wapen ga ik in deze situatie inzetten?

Conclusie

War World zal in mijn ogen een eigen groep online gamers als trouwe fans krijgen, die het uitrusten van hun Mech en het juiste gebruik van die uitrusting sterk zullen waarderen. Het is echter de vraag of veel gamers de third person view en Mechs zien zitten.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren