Resident Evil 4

In Resident Evil 4 speel je wederom Leon S. Kennedy, welke in het voorgaande deel de virusgolf in Raccoon City overleefde. Zes jaar na deze uitbraak en destructieve opruiming van het dorp wordt de dochter van de president ontvoerd. Leon wordt gestuurd om haar te vinden en levend en wel terug te brengen, dus kan hij niet aankomen met een afgekloven spare-rib. Sporen wijzen naar Spanje waar je dan ook naar toe wordt gebracht. Al direct nadat je wordt afgezet door twee agenten merk je dat er iets vreemds aan het handje is. Door het dorp wat je aantreft lopen mensen, met enge gelijkenissen aan zombies (houd het beeld Patty Brard in je hoofd). Wen er maar aan, want het zal niet de laatste griezelige wezen zijn wat je tegenkomt in dit spel.

Uiteraard is dit het verhaal in een notendop en gaat het spel veel dieper dan dat. Al direct vanaf de eerste scène is de creepy sfeer merkbaar. Het is de unieke sfeer van dorpjes in een heuvelachtig gebied met houten huisjes, veel brandhout en waar het eten nog eigenhandig wordt gevangen en genuttigd. Het spel is bruin en eigenlijk de enige felle kleur die je tegenkomt is het lasertje van je pistool, shotgun, uzi of ander wild geschut waar toe je beschikking hebt. Resident Evil 4, of BioHazard 4 zoals het in het Oosten heet, zet zich overduidelijk neer als een interactieve film. Dit is terug te zien door naast de lange, maar intrigerende cut-scenes ook het vrij ‘kale’ beeld. Het beeld is alleen gevuld met rechts onderin een klein en bescheiden healthbalkje met daarnaast het aantal kogels reeds in uw magazijn. Meer is het niet en meer hoeft het niet. De crosshair wordt buitengewoon goed vervangen door een rood richtlasertje wat prima werkt en een realistisch gevoel geeft. Niets dan lof voor de keuze voor weinig beeldvervuiling.

Hooivorken en kettingzagen

ight
In mijn beknopte samenvatting van het verhaal legde ik de nadruk op ‘bijna’-zombies en geen ik-ben-sloom-maar-wel-scary zombies zoals we die al in eerdere delen zagen. Vooral op het begin zijn het de getripte geïnfecteerde mensen die weliswaar zwalkend op je af komen lopen, maar je toch stevig op de grond smijten als ze je te pakken krijgen. De mensen rennen meer op je af dan in vorige delen en reageren op elkaar. Ze fokken elkaar op en werken samen. Zoals bijvoorbeeld bij de openingsscène waar ik uit pure wanhoop maar een dakje op vluchtte. Tot mijn verbazing zette een lijpo een ladder klaar voor een andere lijpo om mij vervolgens toch nog een pak slaag te geven. Als je denkt dat de game niet eng is met ‘normale’ mensen heb je het mis. Als er een man wildzwaaiend met een kettingzaag en een zak over zijn kop je hoofd van je romp scheidt, piep je wel anders. Een menigte die een vreemd taaltje praat met hooivorken en één lijpo met een zak over zijn kop en een kettingzaag op je af komt rennen ís eng. Om nog maar te zwijgen over de meer naar eerdere delen neigende creaturen verderop in het spel te zwijgen. Want het wórdt eng. Woooe!

Om deze vrienden te lijf te gaan staan, heb je een aantal wapens tot je beschikking. Je begint met een lullig pistooltje, maar al snel kom je mysterieuze handelaren tegen, die je met je verdiende geld shotguns, rocketlaunchers dan wel een bescheiden uzi kunnen vergaren. Het geld verzamel je door opdrachten uit te voeren (in de trant van verzamel dit, sloop dat) of door vijanden met een wrede headshot van het leven te beroven. Als dank laten ze vervolgens een hoopje geld liggen. Uiteraard heeft Leon weer een rugzak bij zich (denkbeeldig, het gaat om het idee) met vakjes waarin je een indeling kunt maken. De gekochte wapens kunnen bovendien geüpgrade worden. Denk daarbij niet aan laserschilden of anti tank granatenwerper, maar aan bescheiden tunes zoals meer vuurkracht, meer kogels in het magazijn, sneller reloaden et cetera. Verwacht echter geen shooter waarmee je met een machinegun alle zombies in een straal van 100 meter neer maait, aangezien dit helemaal niet de bedoeling van het spel is. Het spel heeft nog steeds die klassieke opzet met vooral veel zoeken en puzzelen, je van één zombie helemaal lazerus schrikken en af en toe grotere hordes zombies of levelbosses. Dit alles gecombineerd in een filmische, grauwe sfeer.

Proclusie

Tot slot nog even een noot voor het geweldige grafische geweld. Toegegeven, de Gamecube heeft net iets meer grafische kracht dan de Playstation 2. Toch ziet Resident Evil 4, ondanks dat we inmiddels al gewend raken aan alle mooie next-gen titels, er fantástisch uit. Levels met diepe afgronden, pleintjes met veel lelijke figuren of redelijk grote levelbosses worden in beeld gebracht zonder enige framedrop of storend lange laadtijd. De manen van Leon, Ashley of andere characters waarmee je speelt lijken zelfs hun eigen physics te hebben wanneer je beweegt. Het zijn dus die details die de game groot maken. Ik zou het schijfje van de game gewoon in moeten lijsten en aan de muur moeten hangen. Ik ben helemaal stapelgek, nee, zelfs verliefd op Resident Evil 4.

Conclusie

Zelfs het grootste cliché (‘je moet er van houden’, -red) is bij Resident Evil 4 niet van toepassing. Vanaf het eerste moment dat het verhaal wordt verteld in de eerder genoemde en geroemde sfeer houdt het je vast, sleept het je mee en laat het je niet meer los. Resident Evil 4 is zo spannend dat je de controller niet naast je neer kán leggen. Ondanks dat er misschien weinig nieuws aan de game is toegevoegd (zowel in het opzicht van eerdere delen alsmede de Gamecube-versie) en we de formule van puzzelen, grauw wereldje en af en toe veel bloed al kennen, is het allebehalve vervelend om Resident Evil 4 te spelen. Integendeel, wat het doet, doet het uitmuntend. De wat trage gameplay moet je misschien liggen, maar als zelfs ik aan een trage gameplay kan wennen, waar hebben we het dan nog over? Ik kan gewoon geen puntje van kritiek vinden, misschien dat de game te weinig nieuws biedt voor de mensen die de game al op de Gamecube hebben gespeeld. Maar what the hell? Zo’n straf is een van de beste titels van 2005 spelen ook weer niet.

  1.   
    Senbonzakura's avatar

    Design schreef, "vette game 😛 "

    Mee eens! 😀

  2.   
    Dare Devil's avatar

    Senbonzakura schreef, "

    ”Design” schreef, "vette game 😛 "

    Mee eens! 😀 "

    Ook mee eens!!:P Goede game.. voor 3 uur s`nachts

  3.   
    Eurbie's avatar

    Ja deze game is véél beter als het DONKER is.

  4.   
    luuk*'s avatar

    super vet spel , ik heb em in een haal uitgespeeld