Interview met Keepsake makers: Wicked Studios

De naam is wicked, maar zijn Wicked Studios hun naam waardig met hun nieuwe spel Keepsake. Lighthouse Interactive vindt in ieder geval van wel, want deze redelijk nieuwe, Nederlandse, uitgever hoopt hiermee zijn naam definitief te gaan vestigen…

Uiteraard kennen we Lighthouse Interactive nu al een tijdje bij GamersNet, want wanneer men ‘Sun Age’ zegt, roep ik: ‘Lighthouse!’. Nederland is toch wel aan het groeien en dan heb ik het niet over vol=vol, maar over op de wereldkaart. Mensen uit Amerika kennen ineens Nederland. Waarom? Voetbal, vrouwen, drugs, maar nu ineens ook gamers. Sander Kaasjager, alias fnatic.Vo0., is een van de grote talenten die ondertussen al zo’n 140.000 euro in zijn zak heeft kunnen steken met alleen maar een spelletje spelen. Games, en gamen, zijn blijkbaar de toekomst. En dat blijken de spellenmakers ook door te hebben. Op TV word je tegenwoordig kapot gegooit met reclame’s van nieuwe releases. De Xbox 360 zie je ook wel zo’n een keer in de 2 uur langs komen en als het niet over spelcomputers gaat dan zegt Dell wel weer een keer gedag.

Nederland is dus in de ban van het gamen. En gelijk hebben ze! Gamen is leuk, dus waarom ook niet. Lighthouse Interactive zag ook dat licht en ging aan de slag. Zo hoorden we namen als Sun Age, War World: Tactical Combat en Loco Mania. Maar ook Keepsake! Zo op het eerste gezicht dacht ik meteen aan 7th guest. Misschien raar, zo zou later blijken, maar ja je hebt van die dagen.

Keepsake is een klassieke adventuregame waarin je het vrouwelijk personage, Lydia, door een Middeleeuwse fantasywereld begeleidt. Lydia is een nieuwe studente op de Dragonvale Academy (oftewel de meest bekende school voor magie in de oude Wereld). En op weg naar school zit ze in haar hoofd al verschillende plaatjes af te spelen […] lekker ruig feesten met andere studenten […] drank, drank, drank […] heerlijk gezellig thee drinken met Celeste… Maar in plaats van dat alles komt ze in een verlaten schoolgebouw aan. Ook haar beste vriendinnetje Celeste is er niet, en de zoektocht begint. Helemaal wanneer ze de ‘keepsake’ vindt die ze haar 8 jaar geleden had gegeven. Zodra ze die vast heeft beginnen er allemaal beelden in de gedachtes van Lydia af te spelen. Helpt dit voor het oplossen van de puzzel?

Keepsake heeft ook een ingebouwde ‘in-game hint system’. Zit je vast en kom je er niet meer uit… Dan kan je simpel gewoon op de hintbutton drukken en je krijgt een hint toegeworpen over wat de volgende stap zou kunnen zijn. Het voordeel is natuurlijk duidelijk. Maar het mooie eraan is dat je er niet voor gestraft wordt (lees: strafpunten).

De systeemeisen zijn aardig laag en dat geeft iedereen toch wel de kans dit spel te kunnen spelen. Niet lullig bedoeld, maar mijn moeder wordt warm als ik dit spel aan haar zou geven voor kerst. Nu heeft mijn moeder toevallig wel een Pentium4, maar ook op een pentium2 zou je dit spel nog kunnen spelen (550 MHz CPU, 128 MB RAM, 16 MB video memory, DirectX 8, en ongeveer 150 MB aan harde schijf ruimte). Uiteraard is het natuurlijk beter om dat niet te doen. Aangeraden wordt om het spel op een computer te spelen met de volgende specificaties 1 GHz CPU, 256 MB RAM, 64 MB video memory met 3D acceleration, DirectX 9b, en rond de 650 MB aan vrije harde schijf ruimte. En nog leuker nieuws: voor de Linux en Mac liefhebbers komt er misschien ook een werkende versie uit!

GamersNet kreeg de gelegenheid om te spreken met een medewerker van Wicked Studios, Bruno Parenteau, en vuurde enkele vragen op hem af.

Hi! Could you introduce yourself to our readers, please?

Hi! My name is Bruno Parenteau and I work for Wicked Studios, a new video game developper located in Montreal, Quebec.

Can you tell us something about Keepsake, what is it about? (in a nutshell for those who never heard about it)

Keepsake is an Adventure game that takes place in a medieval fantasy setting. The story is about Lydia, a new student that just arrived at the Dragonvale Academy, a renowned school of magic. What should have been a most joyful day turned out to be quite an unexpected chain of events… When she arrived at the Academy, no welcoming party was there for her… only a deserted school.

What was your part in the making of the game, Keepsake?

I was involved in many aspect of Keepsake game development. For instance, I am one of the game designers; I wrote the dialogues of Keepsake and integrated them in the game along with coding the characters behaviours. I was also in charge of the QA (Quality Assurance) and I was directing the English actors when we recorded the voice over.

Who is the man behind the magic school’s mystery, who came up with its history, or is it a work of many writers?

Everyone at Wicked Studios worked on the story of Keepsake. We all wanted to add a little something in it and blending all together ended up making a great storyline. But do not expect a “Hollywood” type story; Keepsake is not your typical “American” story.

What can we expect from this game? Somewhat like “7th Guest” or am I kicking some balls now

To be honest, I never played “7th Guest”, but after discussing with my team members who played it, I can say that Keepsake is not in the same direction as “7th Guest”. We mix item gathering with “Myst style” puzzles along with mysteries to solve in order to create a unique universe that every adventure fan can enjoy.

What makes Keepsake special? Eg, why should we all be playing Keepsake in a few months?

With its easy interface, the pause option during dialogues and our in-game walkthrough, Keepsake is the easiest game to get a hold of but is definitely not without challenge. The deeply immersive story supported by puzzles that becomes harder as you advance make Keepsake a “one of a kind game” that everyone will truly enjoy.

Thank you.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren