Quake IV: wel vernieuwend genoeg?

Een van de shooters waar ik dit jaar(hoewel dat ook al twijfelachtig is) het meest naar uitkeek, is naast Brothers in Arms en F.E.A.R absoluut Quake IV. Ondanks andere meningen van sommige mensen, heb ik van elk deel in de franchise genoten, vooral de multiplayer van Quake III Arena. De snelheid, de wapens en het echte ouderwetse leveldesign maakte het voor mij een absolute topper en Quake III Arena is misschien wel het spel dat ik het langste en meeste online heb gespeeld. Logisch dat ik dan mijn oren spits als de naam Quake IV valt.

Trailertje kwijlen

Even for the record, Quake IV is voor Raven Software een gigantische druk op de schouders. Als je broertjes Doom en Wolfenstein heten, als men je game nu al plant als 1vs1 titel op de Cyberathlete Professional League (soort wereldcompetitie van gamers) en je voorgangers dit ook al waren, dan móet je wel presteren. Al maanden volg ik elke artwork, trailer en screenshot en ik kan je dan ook zeggen dat het grafisch wel snor zit, dit te danken aan de aanwezige Doom3-engine. De game verschijnt zowel de PC als de Xbox360, waardoor er hoge systeemeisen gesteld kunnen worden.

Nadat op de QuakeCon, het jaarlijkse evenement van Activision waar alle ‘Quakers’ in spelvorm hun hart kunnen ophalen, enkele trailers verschenen, waren we een aantal dingen wijzer. Quake IV heeft meer kleurtjes. Quake IV speelt zich ook buiten betonnen gebouwen of in een luchtruim af. Quake IV gaat gebruik maken van grote voertuigen. En als laatste, Quake IV gaat heel, heel snel, al hadden we dat al van mijlenver kunnen zien aankomen. Leuk om te zien is dat de typische Quake-stijl is doorgevoerd. De levels steken, ondanks dat ze in een ander jasje zitten, nog hetzelfde in elkaar. De symbooltjes sommen zich bij een bepaald aantal kills weer gecentreerd in het beeldscherm op en, mijn persoonlijke favoriet, de symbooltjes van de wapens onderin het beeldscherm zijn nog echt van de oude style. Ondanks dat ik deze informatie slechts uit trailers heb gehaald en de game nog niet heb mogen spelen, heb ik toch het idee dat je Quake IV ervaart als een flashback. Waar bij Quake III Arena het alleen om de multiplayer ging, singleplayer alleen met bots en een flinter dun verhaal, lijkt Quake IV én een vette multiplayer én een gave singleplayer te hebben. Raven Software ontwikkelt misschien iets wat minder innovatief is, maar nog altijd lekker weg lijkt te knallen.

enter

Het verhaal

Aangezien Quake III volledig op multiplayer was gericht, ging het niet verder waar Quake II ophield. De aarde werd aangevallen door het alienras the Stroggs en aangezien een vreedzame samenleving met deze lelijke gedrochten uitgesloten leek, was een tegenoffensief de enige redemie. Onderweg naar de planeet wordt echter het gehele leger uitgeroeid, op een man na. Uiteraard speel jij deze man en wist je al het defensiesysteem en het hoofd van de Stroggs uit te schakelen. De Stroggs kwamen echter terug.

En dat is waar Quake IV verder gaat. Om de Stroggs nu definitief het onderspit te laten delven is er een nieuwe troepenmacht naar de planeet van de aliens gestuurd. Kosten noch moeite worden gespaard om deze missie te laten slagen, waardoor je een gigantisch arsenaal aan wapens en voertuigen hebt. De persoon die je speelt heeft de naam Matthew Kane en is onderdeel van de Rhino Squad.

Achterhaald?

Quake stond bekend om haar typische omgevingen, maar de vraag is of dat nog zo uitkomt met het huidige game- en leveldesign. De grens wordt telkens verlegd en wat toen nieuw was, is nu ontzettend achterhaald. Toch zijn er dingen in trailers waarvan ik positief denk: ‘Hé, dat heb ik al eens gezien’. Ondanks dat velen de game bestempelen als ‘achterhaald’, ‘weinig vernieuwend’ of zelfs een ‘Doom-look a like’, heb ik juist een positief beeld bij dit. Je weet dat je met Quake te maken hebt en de aspecten die het spel tot een succes hebben gemaakt, zitten er nog in. Dat de game dan de zoveelste shooter in deze tijd zou zijn, kan ik niet ontkennen, eveneens dat Quake IV weinig verrassend gaat worden. Maar moet een game verrassend zijn om leuk te zijn? Is het concept zoals we die nu kennen te min? Ik persoonlijk erger me groen en geel aan al de meningen die al zijn uitgesproken voordat de game is gespeeld. Ik wacht lekker, tot waarschijnlijk 2006, en kijk wel wat er op mijn pad komt. Ik ben Quake III Arena nog niet vergeten en hoop op dezelfde flitsende multiplayer actie, met natuurlijk een waardig vervolg op Quake II. Nee, ik wacht wel wat er op mijn pad komt, ik heb alle vertrouwen in Raven.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren