Worms 4: Mayhem

Worms was vroeger een geheel nieuwe game, waarin je met je team van wormen in een overzichtelijk 2-d landschap rondkroop en je met de meest bizarre wapens je tegenstanders (letterlijk!) tot vissenvoer maalde. Het succes en de roem voor deze game konden niet op, zelfs niet na vier delen. Team17 leek echter de fout in te gaan met Worms 3D, wat platgezegd onoverzichtelijke bagger was. Worms Forts: Under Siege was al niet veel beter en dus hield iedereen zijn of haar adem in voor Worms 4: Mayhem. Een stap in de goede richting of beter geschikt als onderzetter?

Halleluja!

Worms… ah, bij het lezen van deze naam alleen al vloeien de nostalgische herinneringen door mijn grijze massa. Honderden superschapen heb ik gelanceerd, duizenden bazooka’s heb ik afgevuurd en vele omgevingen heb ik verwoest met heilige handgranaten. Hoewel de singleplayer eigenlijk altijd te saai en te eentonig was, zorgde de multiplayer altijd voor uren pret. Één voor één maakte je je move, terwijl je tegenstander alleen maar kon hopen dat er geen super bananenbom in de door jou beoogde krat zat. De grappige teksten en heliumstemmetjes voegden nog wat toe aan de hilariteit, wat natuurlijk al niet meer op kon door de vele vreemde wapens die de game rijk was. Ieder nieuw deel gooide weer ’n schepje bovenop de kwaliteit van het vorige deel, met nieuwe wapens, nieuwe omgevingen en nieuwe missies. Na Worms: Armageddon was de koek echter wel een beetje op en Team17 besloot om het over een nieuwe boeg te gooien. Een driedimensionale boeg welteverstaan. Helaas voor alle fans kraakte deze game aan alle kanten en een kwalitatief succes was dan ook uitgesloten. De game speelde niet lekker, het Worms-gevoel was niet aanwezig en dankzij de bugs die er in zaten ergerde je je tot en met. Na deze toch wel teleurstellende draai besloot Team17 om opnieuw een andere kant in te gaan, in de vorm van Worms Forts: Under Siege. In feite was dit niet meer dan Worms 3D, maar dan met thuisbasissen die beschermd moesten worden. Vergeleken met Worms 3D was dit zelfs nog minder goed, waardoor alle voormalige Worms-fans de hoop hadden opgegeven. Worms 4: Mayhem zou de laatste adem van Team17 zijn…

Forts overboord gegooid

Tja, voorbarige conclusies trekken kan iedereen. Maar die conclusies blijken niet terecht te zijn. Om te beginnen heeft Team17 de hele boel weer overhoop gehaald en het Forts-principe overboord gegooid: geen gebieden bijbouwen en al helemaal geen forten bestormen/verdedigen. Gelukkig maar; Worms Forts: Under Siege was nou eenmaal een flop. In plaats van het Forts-principe is alles weer terug bij het oude. De gameplay is nu precies als ‘vroeger’, dat wil zeggen: niet lullen, maar schieten! Opnieuw krijg je één voor één de beurt om je move te maken, wapens op te halen of je tegenstander naar de eeuwige slagvelden te sturen. Worms als vanouds weer dus, wat een goede beslissing is geweest van Team17. Een nog betere beslissing is om verschillende spelmodi in de game te stoppen. Zo kun je kiezen voor de toch wel erg grappige Story-mode, waarin je accessoires voor je wormen, levels en spelmodi kunt unlocken. Hoewel het erg moeilijk is om een leuk verhaal bij een steeds herhalende gameplay te stoppen, is het Team17 aardig gelukt om de aandacht erbij te houden. Dit is geheel te danken aan de humor, die de game in overvloed bevat. Het principe is immers in ieder level hetzelfde: verzamel object(en), versla vijand en/of ga naar punt X. Door de grappige tussenstukjes heb je toch weer de drang om door te spelen en natuurlijk speelt ook het unlocken van objecten een rol. Vervelen zul je je dus niet doen in de story-mode.

Naast deze verhaallijn kun je natuurlijk ook nog random potjes spelen, tegen de computer of, waar de Worms reeks bekend en berucht om is, een of meerdere levende personen. Dit kan in een normale deathmatch, maar ook met bijvoorbeeld een soort Forts-principe of een capture the flag-achtige game. Genoeg variatie dus in de multiplayer, maar de deathmatch blijft favoriet. Uiteindelijk heeft de gameplay dus opnieuw een 180 graden draai gemaakt, terug bij het originele Worms-beginsel. Hier heeft Team17 goed aan gedaan, want deze heeft altijd garant gestaan voor succes!

Aankleding

De levels in Worms 4: Mayhem zijn erg variërend. Je hebt niet de mogelijkheid om zelf levels samen te stellen, maar je kunt wel een thema kiezen (van fururistisch tot prehistorisch en alles daartussen), waarna je óf het level uit de story-mode kunt spelen, óf je laat de computer een selectie maken uit een aantal pre-built levels. Hierdoor zul je nooit twee keer hetzelfde level spelen. De omgevingen zijn goed opgevuld; zo zul je in prehistorische levels over dinosauriërs heen kunnen lopen en sta je in het middeleeuwse level op de helm van een ridder. Alle thema’s die je in de levels kunt aantreffen, zijn ook bruikbaar op de wormen. Je kunt ze bijvoorbeeld een gigantische afro geven, terwijl ze een feestneus ophebben en handschoenen dragen. Of je kiest natuurlijk voor de vikinghelm, met bijpassende snor en stem. Of een van de andere, honderden mogelijkheden. Het is erg leuk om met deze accessoires je eigen leger samen te stellen, die je dan ook nog eens een zelf samengesteld wapen kunt geven. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Looks & sound

Graphisch is Worms 4: Mayhem niet heel hoogstaand. De game ziet er op zich niet slecht uit, maar de PS2 en Xbox kunnen zeker beter dan dit. Vaak zijn gebouwen hoekig afgewerkt en zie je hoe de shading van de wormen slecht is toegepast. Maar goed, de tweedimensionale Worms speelde je ook niet omdat het er zo super uitzag, toch? Wat wel storend is, is de camera. Wanneer je je in een kleine ruimte bevindt, blijft de camera steken of gaat deze door een muur heen. Vaak weet je dan niet waar je heen kunt en tikken de secondes langzaam weg…
Het geluid is weer als vanouds. De geluiden van de wapens zijn ongeveer hetzelfde gebleven door de jaren heen, en ook Worms 4 lijkt met deze traditie niet te breken. Ook de o zo herkenbare Worms stemmetjes zijn weer aanlokkelijk hilarisch, en met de humor die in de uitspraken verscholen zitten zul je niet snel genoeg krijgen van de hoog brabbelende wormen.

Conclusie

Tja, Team17 did it again: Worms 4: Mayhem gaat weer terug naar de wortels van Worms en is daardoor heel vermakelijk. De levels zijn gevarieerd en vervelen niet snel. Met de honderden mogelijkheden waarmee je je wormen kunt aankleden meet je de worm een Duitse, middeleeuwse of Chinese identiteit aan, of één van de vele andere thema’s. Singleplayer is leuk om eens lekker door te spelen op een regenachtige zondag, maar de meeste fun in Worms 4: Mayhem beleef je met je vrienden!

  1.   
    fleppie's avatar

    Cool sp el 😀 8) Lollige wapens en nog veel meer 😆

  2.   
    matthijs 2088's avatar

    lol 😛

  3.   
    Kefinus's avatar

    egt n leuk spel kep de pc versie dus zal nie zo veel anders zijn als deze versie
    maar blijft nie lang leuk vind ik zelf

  4.   
    Marijn-8-Gerrard's avatar

    heerlijk spel!

  5.   
    RemcoBluB's avatar

    idd!

    echt vet grappig 😆