Manhattan Chase

Kies de kant van politieagente Angel of supercrimineel Yasmin en neem missies te voet of in zwaarbewapende auto’s aan. Dat klinkt veelbelovend, niet?

Nummer 3

Onlangs kreeg ik drie games van budgetgameontwikkelaar Team6 om te reviewen. Twee ervan, ATV Mudracer en Elite Helisquad, kwamen al langs en bleken echte budgetgames te zijn. Technisch en grafisch kunnen ze gewoon niet met de top mee, maar toch was er nog wel wat lol te beleven.

De derde game, Manhattan Chase, bewaarde ik als de laatste van dit rijtje om te reviewen. Deze game wordt namelijk als een hoger budget budgetgame (een soort brommobiel met spoilers en lichtmetalen velgen?) gepresenteerd en als een soort GTA-achtige geadverteerd. Dat klinkt goed!

Lineair

Hoezo GTA-achtige? Manhattan Chase wordt neergezet als een game die zich afspeelt binnen de grenzen van Manhattan (New York), waarin je als politieagent of als crimineel missies moet uitvoeren. Dat kan dan zowel in een auto of te voet. Als je dat leest, dan lijkt het al snel alsof je in een free-form stad zelf kunt doen wat je wilt op de manier zoals je wilt, à la Grand Theft Auto en True Crime: Streets of LA. Dat is niet zo.

De enige echte vrije keuze die je hebt, naast of je het spel opstart of niet, is of je Yasmin (de crimineel) of Angel (de politieagente) en de bijbehorende missies speelt. De één moet zoveel mogelijk chaos maken, de ander moet de eerste zien te pakken. De missies waarin dit moet gebeuren spelen zich met eigen doelen achter elkaar af, met cutscenes tussendoor. Van een free-form game is dus geen sprake.

Car Combat

Wat Manhattan Chase wel is, is een game waarin je grotendeels in een auto te werk gaat en af en toe te voet wat mag doen. Die laatste soort missies zijn het minst interessant: je loopt in third person met een geweer en hier en daar kom je een tegenstander met machinegeweer tegen. Bij de minste of geringste aanwijzing dat jij aanwezig bent, rennen deze schietend met kamikazeneigingen op je af, maar gelukkig heeft je personage veel bepantsering en is het dan slechts een kwestie van raak schieten, wat allemaal erg eenvoudig is.

Deze te-voet-missies komen heel weinig voor in Manhattan Chase en dienen meer als afleiding voor de echte kracht van de game: de automissies. Hierop lijkt de game ook eigenlijk helemaal gebouwd. Allereerst is er een enorme stad waarin je kunt rondscheuren en ten tweede ligt deze stad vol power-ups, die je te voet niet kunt gebruiken. Elke power-up geeft jouw supersnelle auto een wapen waarmee je tegenstanders te lijf (of beter: te voertuig) kunt gaan. Machinegeweren, raketten, vlammenwerpers, mijnen, allemaal liggen ze op diverse plekken klaar om opgepikt en gebruikt te worden. De mooiste is de Airstrike: als je deze op een voertuig lockt, dan zal een serie explosies dat voertuig in bijna alle gevallen compleet vernietigen. Dat klinkt erg ‘over-the-top’ en dat is heel Manhattan Chase dan ook. Her en der in de stad vind je bijvoorbeeld ook schansen om hooggelegen power-ups te bereiken.

Dat klinkt allemaal ook erg simpel: rondscheuren en op tegenstanders inbeuken of ze met superpowerups opblazen. Dat is echter niet zo. Je tegenstanders zijn namelijk enorm bedreven in het (be)sturen van hun voertuig en weten precies hoe ze een bocht moeten nemen en jou moeten rammen. De auto’s die jij mag besturen voelen echter precies aan zoals ze eruitzien: opgefokte racemonsters, die hard willen rijden en daarom bij voorkeur alleen rechtuit gaan. Voor je het weet zit je op 200+ km/uur en is de straat die je in moest gaan slechts een flits in een ooghoek. Mikken op een power-up wordt daarmee aardig moeilijk en het richten van je wapens op een vijandig voertuig is ook bij lange na niet zo eenvoudig als je denkt. Dat is ook juist het mooie ervan vind ik: ‘easy to learn, hard to master’. Ik moest missies regelmatig opnieuw spelen en bleef dit ook zonder echte frustraties doen, omdat ik gewoon wist dat ik het gevraagde moest kunnen. Ik bedoel: hoe moeilijk kan het nu zijn om met een machinegeweer dat aan de zijkant van je auto is geplaatst een andere auto aan gort te schieten?

Technisch

Op technisch vlak is al snel te zien dat Manhattan Chase toch echt een budgettitel is. In eerste instantie valt wel op hoe groot en afwisselend de stad is, maar van dichtbij heb je bijvoorbeeld bijna alleen maar met andere textures en heel weinig polygoondetail te maken. Er zijn verder wel voetgangers en andere voertuigen in de stad aanwezig, maar talrijk en afwisselend zijn ze niet echt. Grafische praal is nog te vinden in sterke glanseffecten voor de auto’s, belichting met schaduwen en een erg cool versnellingseffect. Dat laatst wordt door middel van een soort zoomen wordt bereikt. Het lijkt op het effect van de nachtmerries van de eerste Max Payne en doet erg goed z’n werk. Toch hebben we het allemaal al eens gezien.

Op het gebied van geluid valt erg op dat de game stil is. Het geluid van je eigen voertuig en dat van de tegenstanders en de wapens hoor je nog wel, maar verder klinkt de stad behoorlijk dood en daar lijdt de sfeer erg onder. Nou ja, het is immers een budgettitel, dus je kunt ook niet direct alles verwachten. Een prima ondersteunende soundtrack maakt overigens veel goed.

Klein detail: Manhattan Chase bevat ook een multiplayeroptie, waarin je elkaar met auto’s te lijf kunt gaan in bijvoorbeeld deathmatch. Noem eens een 3D-GTA die dat ook out-of-the-box heeft!

Conclusie

Wie in een grote stad zelf missies wil uitzoeken moet maar uitwijken naar de GTA’s en True Crime: Streets of LA, die ondertussen ook al in de budgetbak liggen. Wil je daarentegen niet teveel nadenken en lekker aan car combat, een genre waarin ik verrassend weinig games kan noemen, doen, dan is Manhattan Chase echt geen verkeerde keuze. De missies zijn moeilijk genoeg om je echt even zoet te houden, maar niet te frustrerend om gelijk op te houden en de prijs voor dit alles is prima.

Download wel eerst de patch voor je gaat spelen. Deze verbetert de bestuurbaarheid van de voertuigen flink voor nieuwelingen en is mede tot stand gekomen door input van de community (waaronder GN).

Meer Manhattan Chase

  1.   
    Dotz's avatar

    Tsss! Die cover! Die heeft idd het recht niet op GN te staan! 😡