Review: Brothers in Arms: Road to Hill 30

Trouwe lezers weten inmiddels wel dat ik lang naar Brothers in Arms heb uitgekeken. Een preview van de game hadden we al eerder, evenals een te gekke prijsvraag. Maandenlang heb ik elk screenshot bekeken, elk artwork bestudeert en ik kende het verhaal al bijna uit mijn hoofd voordat ik het spel ging spelen. Het was bijna de vraag of Brothers in Arms mij nog kon verrassen.

Om maar eens lekker negatief te beginnen wil ik niet starten bij de ontmaagding van Brothers in Arms op mijn pc, maar bij de bevruchting. Na een week gehannis en gepiel, patches en updates van drivers kreeg ik BiA eindelijk aan de praat, maar niet zonder hulp van mijn alom gerespecteerde doch brede buurman (waarvoor dank). Het probleem bleek te zitten in de dvd-speler en na wat speuren op het internet kwam ik toch wel erg veel fouten tegen die bij andere mensen zijn voorgekomen. Vele gebruikers hadden al problemen bij het installeren of starten van de game. Fora stonden er vol van. Op het moment van schrijven is er nog geen patch uitgegeven (alleen een v1.02 language patch), maar deze zal ongetwijfeld snel volgen.

Een band

Het is natuurlijk vrij voorspelbaar dat de game vergeleken zou worden met Call of Duty, of de film serie Band of Brothers. De makers deden dit zelf al voorafgaand aan de release. Call of Duty zou volgens hen ‘onrealistisch afrennen op de tegenstander’ zijn en de gevechten zouden zelfs realistischer worden dan die in Band of Brothers.

Zoals de titel al doet vermoeden speelt het verhaal een belangrijke rol in deze game. Al gauw na je eerste missies krijg je leiding over een aantal mannen. Elk van deze mannen heeft wel een eigen verhaal en kijk op het leven. Zo hebben we marconist Kevin Legget die door zijn vrienden Leggs wordt genoemd. Eigenlijk is het een gigantische sukkel die graag citeert uit cryptische gedichten. Ondanks dat hij het pispaaltje van je platoon is, hebben de mannen toch ook respect voor hem.
Andere personages zijn Greg “Mac” Hassay, peloton sergeant. Hij geeft je vaak opdrachten en is een geboren leider. Een ander opvallend stel is Allen en Garnett. Ze zijn bloedbroeders en hebben elkaar in het opleidingskamp ontmoet. Ze zijn onafscheidelijk en worden Allen-N-Garnett genoemd. Het zijn de twee lolbroeken van de 502 PIR. Ook hebben we wapenspecialist Corrion, een niet onbelangrijke man in het peloton van Baker. Ik zou zo nog wel even door kunnen gaan. Elke soldaat heeft zijn eigen verhaal en elk van hen is uniek op zijn eigen manier. Dat maakt het dat het echt broeders zijn. Brothers in Arms.

Omkijken

Gearbox heeft bij BiA gebruikt gemaakt van een kenmerkende soort fletse look. Daarnaast is er altijd wel iets wat beweegt in de interactieve wereld. Het gras waait, er schieten AA-guns de lucht in, er vliegen vliegtuigen over, er wordt geschoten op de achtergrond. Je zou het bijna allemaal vergeten, maar het is zo verschrikkelijk belangrijk om een sfeer neer te zetten. Het beste van alles is nog het geluid. Ongelooflijk goed is bijvoorbeeld het geluid van de bagage van Matt die rommelt tijdens rennen of het herladen van zijn geweer. Het geeft zo’n unieke ervaring als je bijvoorbeeld door het gras rent en de veldfles hoort slaan tegen de koppel. Daarnaast zijn ook de geluiden van de geweren subliem uitgewerkt. Het geluid van het magazijn dat uit de M1 Garand springt, evenals het typische geroffel van een Duitse MG42 is likkebaarden voor de Tweede-Wereldoorlogfan. Mede doordat het zo helder en zo realistisch klinkt kun je door het geluid al horen welk geweer/geschut het is en waar het vandaan komt. In één woord: geweldig.

Tactiek met kippen

Na een aantal missies die op één hand te tellen zijn krijg je al direct leiding over twee groepen. Dit kan betreffen een Fire en een Assault Team, maar ook een tank. De makers van Brothers in Arms benadrukken dat het in deze game draait om tactiek. De bedoeling is om met het Fire Team, uitgerust met zware wapens zoals een BAR, de vijand vast te pinnen. Nadat de vijand geen kant meer op kant is het zaak om met het Assault Team, met lichte wapens als M1 en Thompsons, de vijand van de zijkant aan te vallen. Deze strategie heet flanken en is onmisbaar in het uitschakelen van Duitsers.

Toch zitten er een paar punten waarbij BiA de plank een beetje mis slaat. Zo biedt een houten hek cover, maar het grootste irritatie punt is de AI van je teamleden. Af en toe krijg je echt het idee dat ze te dom zijn om te schijten. ‘I can’t shoot there, Sarge’ is een kreet die je helaas te vaak te horen krijgt. Ondanks dat het bevelen met één simpele knop kan gebeuren (waarvoor een pluim) is de uitvoering vaak erg slecht. Het verplaatsen van troepen verloopt niet altijd even snel, waardoor het best voor kan komen dat jouw team de Tiger Tank later zag in plaats van andersom.

En als we dan toch aan het zeuren zijn, de multiplayer van Brothers in Arms is erg zwak. Deze kan met maximaal 4 spelers gespeeld worden. Je kunt daaruit kiezen of je een Fire Team of Assualt Team bent en of je aan Duitse of Amerikaanse zijde vecht. De hele mp draait om het plaatsen van explosieven of het in handen krijgen van documenten. De Duitsers moeten dit altijd voorkomen, de Amerikanen moeten dit waar maken. Mede door het feit dat het dus maximaal 2 tegen 2 is (je hebt wel bots onder je controle) is clanvorming onmogelijk en dat had nou juist zo speciaal kunnen zijn.

Toch wegen deze minpunten bij lange na niet op tegen de positieve punten. Brothers in Arms blijft een unieke ervaring en realistischer krijg je WOII shooters niets. De angst als een Tiger om de hoek komt kijken, het kutgevoel als een teammate uit de verhaallijn verdwijnt doordat ‘ie is neergeschoten en het ongelooflijke realistische gedrag van wapens maken Brothers in Arms tot een topper. Het rennen door een loopgraaf, want BiA speelt zich voornamelijk buiten af, is zo’n kick. Je ziet een Duitser, je maakt een tof handgebaar, kijkt weer door je sight en ziet hoe hij wordt neergeknald. Voor de multiplayer hoef je Brothers in Arms niet te kopen, maar hou je van realisme en verhaal, dan is Brothers in Arms dé titel van het jaar. Vervangt het Call of Duty? Nee, de echte WOII-fanaat heeft ze allebei!

1.
    LOTR_fanaat's avatar

een coool spel 😀
    BEst pittig 🙂
    Maar de special effects zijn ok
    🙄 🙄

2.
    matthijs 2088's avatar

vette game ook is hij al aardig oud.

3.
    stormtrooper's avatar

ik vind het leuk spel,

Het verhaal:
    je wordt echt in het verhala gezogen, het is net band of brothers the game, je komt dingen te weten over de soldaten wat me in dit spel wel boeit, ook is het alijtd jammer las een een soldaat verlies.

De game:
    zonder je medesoldaten kom je echt negerns je kan dan beter op nieuw beginen. Een ding hebben ze wel vergeten de luvens pakjes, je moet namelijk het met een leven doen, en dat kan nog ver irritant zijn, Of je moet ene paar keer dood gaan om weel volle levens te krijgen, dat vind ik tegen valler.

maar verder is de game top

4.
    nightgamer's avatar