Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay

Afgelopen zomer zag Riddick twee uitersten: de Pitch Black-sequel-film werd lauw ontvangen en de Pitch Black-prequel-game werd enthousiast onthaald op de Xbox. Nu kunnen de PC-gamers ervaren waarom dat laatste het geval was.

In één adem
Escape From Butcher Bay is de prequel van alle Riddick-films, op dit moment Pitch Black en Chronicles of Riddick. Het mooie van prequels is dat je er geen voorkennis voor nodig hebt en dat iedereen dus de game kan spelen en niet alleen de kenners van de films. Dat komt goed uit, want deze game is echt een aanrader, terwijl de films, met name Chronicles of Riddick, dat niet echt zijn, in ieder geval niet zo erg als deze game. Na het spelen van Escape From Butcher Bay moet je maar voor jezelf bepalen of je de films wilt zien of niet. Heb je de films daarentegen al gezien, dan heb je naast het feit dat deze game een aanrader is nog een reden om Escape From Butcher Bay te spelen, omdat het enkele vragen uit de films beantwoordt.

Waarom is deze game nou een aanrader? Dat begint al in het hoofdmenu. Het menu wordt op een aparte manier weergegeven en dat geeft een bepaalde mate van creativiteit van het ontwikkelteam aan. De vormgeving van het menu is erg hard en rauw, wat al direct de sfeer van de game zelf aangeeft. Het doel van de game is namelijk het ontsnappen uit de supergevangenis Butcher Bay en daar is natuurlijk niets doorsnee plezierigs aan.

De hele rest van de game ademt ook sfeer en verder is de kwaliteit van alle delen die een game maken erg hoog. De graphics bijvoobleed zijn strak en gebruiken vrijwel alle hedendaagse technieken om erg mooie beelden neer te zetten. De gebruikte engine kan prima mee met de net gearriveerde generatie waartoe bijvoorbeeld ook de Doom 3 en Source engine behoren. Een klein nadeel is dan wel weer dat je een stevige PC nodig hebt, maar dat moet voor vrijwel elke 3D-game tegenwoordig. Zie je een totale upgrade niet zitten en wil je deze game toch spelen, dan kun je natuurlijk altijd nog de relatief goedkope Xbox aanschaffen… Even terugkomend op de graphics: de vormgeving van de ruimtes waar je terechtkomt, is erg sfeervol en je krijgt ook echt wel het gevoel in een ellendige gevangenis van de toekomst terecht te zijn gekomen. De cellen zijn beton-met-staal-grotten en de bewakers lopen in futuristische uniformen. Camera’s die je overal volgen en bij jouw minste of geringste misstap alarm geven maken het geheel af.

Temidden van dit alles sta jij: Richard B. Riddick, een vrijwel exacte grafische kopie van de Riddick uit de films. En je ziet er niet alleen uit als Riddick, je hebt ook dezelfde unieke stem, want Riddick-vertolker Vin Diesel heeft de stem van Riddick voor deze game ingesproken en dat heeft hij erg goed gedaan. Ik vind hem in deze game zelfs beter klinken dan in de films. Trouwens, alle stemmen in de game zijn goed ingesproken, wat ook niet verwonderlijk is als je bedenkt dat naast Vin Diesel andere sterren als Ron Perlman, Xzibit, Dwight Schultz en Cole Hauser (inderdaad, dezelfde die Johns in Pitch Black speelde) hun stem aan de game hebben geleend. Hun werk tilt de kwaliteit van de game flink omhoog. De rest van het geluid van Escape From Butcher Bay is ook van goede kwaliteit.

Nou kunnen graphics en geluid nog zo goed zijn, zonder fatsoenlijke gameplay kun je dan beter een grafische film maken dan een game. Ik zou deze game echter geen aanrader noemen als de gameplay niet minstens zo goed als de rest zou zijn. Wat is Escape From Butcher Bay nu eigenlijk voor een game? Misschien is het het handigst een speciaal genre in het leven te roepen: het ontsnappingsgenre. Om te ontsnappen uit een gevangenis als Butcher Bay is namelijk zowel voorzichtig sluipen als bruut knokken nodig en beide zitten evenredig in de game verwerkt. Je kunt de game daarom niet puur een sneaker of shooter noemen.

Sluipen doe je door te bukken, waarna het zicht blauw kleurt. Hoe blauwer de omgeving, hoe minder je gezien wordt. Zodra iemand je echter ziet, door je bijvoorbeeld recht aan te kijken, verandert de blauwe gloed. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met het zichtbaarheidkristal van Thief en de zichtbaarheidsensoren van Splinter Cell, maar wel zo gekozen dat het goed bij de game past en het is vooral creatief. Tijdens het sluipen kun je tegenstanders van achteren benaderen en met een druk op de muistoets stilletjes in één beweging uitschakelen. Horen of zien ze je echter, ook van afstand, dan komen ze je achterna en blijven ze je nog lang zoeken. Daarbij worden ze vaak geholpen door lampen op hun wapens, waardoor donkere verstopplekken ineens vol in het licht komen te staan. Je trouwens ook zelf donkere plekken creëren, door lampen te vernielen. Op een gegeven moment krijgt Riddick zijn zogenaamde eyeshine ergens in Butcher Bay, wat feitelijk een onbeperkt nachtzicht betekent. Pitch Black-kenners weten precies waar dit over gaat. Totaal genomen is het sluipen eenvoudig, wat een snelle gameplay bevordert.

Niet elke situatie kan of wil je sluipend door gaan en in die gevallen trek je één van de wapens die de game rijk is. Over het schieten is niets anders te zeggen dan dat het rechttoe-rechtaan is en ook een snelle gameplay oplevert. Vuurwapens zijn niet de enige wapens in de game, Riddick kan ook een zelfgemaakt steekwapen (‘shiv’) gebruiken en als hij niets voor handen heeft, gewoon zijn vuisten. Hierbij kun je met de linker muistoets uithalen en met de rechter een verdedigende positie aannemen. In dit hand-tegen-hand vechten vind je één van de weinige minder goede puntjes van de game. Je kunt namelijk ook speciale moves uitvoeren, zoals het snel omdraaien van het vuurwapen van een tegenstander, om deze met één schot uit te schakelen. Deze move vraagt een erg secure timing met het drukken op de aanvalstoets, terwijl ik uit Xbox-beschrijvingen van de game begreep dat voor dat platform een speciale toets werd gebruikt. Gelukkig heb je deze moves vrijwel niet nodig. De besturing van de game is prima van gamepad naar muis/toetsenbord omgezet. Zo goed zelfs, dat het lijkt dat de PC het enige platform voor de game is. Knap werk en een bewijs voor andere multiplatformgameontwerpers dat het wél kan!

Conclusie
Ik wilde zo graag vertellen dat Escape From Butcher Bay een goede game is, dat ik dat in één virtuele adem zonder hoofdstukken heb gedaan. Zo lekker speelt de game ook weg en ik kan niets anders doen dan de game van harte aanbevelen aan iedereen die niet vies is van wat sluipwerk afgewisseld door harde actie. Had je de game al eens op de Xbox gespeeld en ben je daardoor helemaal fan van de game geworden, dan moet je de PC-versie zeker ook aanschaffen. Deze versie heeft namelijk de ondertitel Developer’s Cut, wat zich uit in een extra level, making of’s en een speciale commentary mode. In die commentary mode vertellen de ontwikkelaars van alles over de plek in de game waar je op dat moment bent, iets wat al vaker in special editions van DVD-films te zien is geweest. Dit alles maakt van Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay, zoals ik al zei, een echte aanrader.

  1.   
    RPG-Ridder's avatar

    Lijkt me een cool spel, heb van de film gehoord maar nog niet van de game. Goed dat ik ’t nu even zie 😉

  2.   
    P.M.'s avatar

    Een van de beste pc-games die ik gespeeld heb. De sci-fi gevangenissfeer wordt heel goed overgebracht.