Metroid Prime 2: Echoes

Samus Aran is een vrouwelijke premiejager. In haar Metroid suit reist ze door het heelal om klusjes op te knappen maar als het erop aankomt doet ze ook graag dingen gratis voor het goede doel, of als ze zelf in de problemen zit. In Metroid Prime 2: Echoes komt ze terecht op een wereld die verdeeld is in 2 helften en om haarzelf en de wereld te redden zal ze de slechte versie moeten verslaan. Ga mee met Samus op avontuur in het meest heftige Gamecubespel wat je tot nu toe hebt gespeeld…

Action/Adventure of Shooter?
Metroid Prime 2: Echoes is op het eerste gezicht een first-person shooter. Je verkent de wereld vanuit de ogen van Samus en schiet op aliens en ander gespuis met je Power Beam. Maar het spel is veel meer dan een shooter. Gigantische werelden zullen verkend moeten worden, items verzameld, upgrades gehaald en puzzels opgelost. Je krijgt steeds meer upgrades en je wordt steeds sterker. Daarnaast zitten er veel platformelementen in het spel en je springt, rolt en slingert ongeveer net zoveel als de rest bij elkaar. Je rent op hoge snelheid door de levels terwijl je op vijanden schiet en de uitgang probeert te vinden. Daarom is het spel veel meer een Action/Adventure dan een Shooter, omdat je bijvoorbeeld niet hoeft te richten. Met je linkertrigger ‘lock’ je op vijanden en kun je ze beschieten. Dit zal gek en veel te makkelijk klinken voor veel mensen maar als je naast het rennen, rondkijken, rollen, slingeren, springen en schieten ook nog eens zou moeten richten zou dat gewoon teveel worden. Het spel wordt helemaal niet simpel doordat je automatisch op vijanden kunt locken, ze komen in overvloed je beeldscherm op en de meeste zijn erg sterk.

Aether
Samus’ tweede avontuur op de Gamecube speelt zich af vlak na de eerste Metroid Prime op de planeet Aether. Nadat het contact verloren is met een ruimteschip van de Federation die een stel Space Pirates volgden wordt Samus opgeroepen om de boel te gaan onderzoeken en verkennen. Maar op Aether stuit ze op een veel groter gevaar…
Toen lang geleden het slimme en vredelievende ras de Luminoth zich op de planeet Aether settleden, was alles koek en ei. De Luminoth bouwden tempels waarin ze de kracht van het land, de dieren en de elementen instopten om de planeet energie te geven. Maar de vrede zou niet eeuwig blijven duren. Aan de hemel verscheen een grote meteoor die recht op Aether afging, en insloeg. De meteoor verwoeste een groot deel van de planeet en opende een dimensionale kloof die leidde naar een andere dimensie. Al snel openden er meer gaten waaruit de Ing kwamen kruipen, slechte aliens uit de andere dimensie van Aether, Dark Aether. De Luminoth en de Ing kwamen in oorlog, maar de Luminoth konden de Ing niet verslaan in de moordende atmosfeer van Dark Aether, en de Ing konden het licht van Light Aether niet weerstaan.
De twee werelden gebruikten allebei de energie van de tempels van de Luminoth, maar wanneer de Ing alle tempels behalve de Grote Tempel veroveren lijkt het gedaan met Light Aether. Dan komt Samus naar de planeet en moet ze Light Aether gaan redden.

De Luminoth hebben portalen gebouwd waarmee je naar Dark Aether kunt reizen, alleen zal je het daar niet lang uithouden. Daarvoor hebben de Luminoth ‘oases’ gebouwd waarin je kunt rusten en je energie herstellen, maar je zult constant geplaagd worden door grote groepen Ing. Ook op Light Aether verschijnen deze aliens vaak, dus het spel is zeker niet makkelijk.
Maar Retro studios heeft meer met de twee werelden gedaan. Zoals je misschien wel begrijpt zit de planeet Dark Aether op dezelfde plek in het heelal als Light Aether, maar dan in een andere dimensie. Dit betekent dat ook de levels min of meer hetzelfde zijn qua opbouw, maar ze verschillen erg veel van elkaar. Zo zijn doorgangen die in Light Aether versperd waren soms gewoon open in de duistere variant en andersom. Ook wanneer je bijvoorbeeld dingen verwoest in de ene versie van een planeet zal dat gevolgen hebben voor de andere. Daarnaast zullen er ook grote puzzels moeten worden opgelost waarbij je moet reizen tussen beide dimensies. Ondanks dat de twee werelden qua opbouw bijna identiek zijn aan elkaar maken de verschillende vijanden, atmosferen en de andere leuke toepassingen het een van de orgineelste dingen uit de games van afgelopen jaar.

Samus’ Equipment
Net zoals in de eerste Metroid Prime heeft Samus veel verschillende wapens, suits, visors en speciale bewegingen tot haar beschikking. Haar wapen, de Power Beam, zit op haar rechterarm. Deze Power Beam kan gewone lasersalvo’s afvuren, maar zich ook opladen tot één grote en verwoestende beam. Daarnaast kun je de Power Beam ook uitbreiden met beperkte ammo, bijvoorbeeld Missiles of doelzoekende Seeking Missiles die meerdere vijanden tegelijk kan aanpakken, een Annihilator Beam, een Light Power Beam en een Dark Power Beam. Beide schoten werken beter in de lichte of duistere versie van Aether en ook deze zul je nodig hebben bij het oplossen van puzzels en natuurlijk het verslaan van vijanden.
Naast meerdere wapens kan Samus ook verschillende visors krijgen. Het Combat Visor is de meest gebruikte. Hierin loop je meestal rond, lock en schiet je op vijanden en kun je ook makkelijk springen, rollen en slingeren. Het Scan Visor heb je ook al vanaf het begin in je suit zitten en hiermee kun je objecten scannen om ze te activeren of om meer over een ruimte, object, machine of vijand te weten te komen. Vooral als je vastzit is dit een handige manier om te ontdekken waar je heenmoet. Het Dark en Echo Visor komen vooral van pas in de giftige waas of de totale duisternis van Dark Aether. Met het Dark Visor krijg je een soort infrarood-look op je scherm waarmee je door duisternis kan kijken. Het onthult anders onzichtbare en interdimensionale voorwerpen en vijanden, en showt je ook de zwakke plekken van vijanden. Met het Echo Visor zet je geluidsgolven om in beeld en kun je zo schieten op onzichtbare vijanden en voorwerpen. Ook deze komt vooral in Dark Aether van pas, maar ook in Light Aether duiken deze irritante Ing wel eens op.
Gewoonlijk loopt Samus rond in haar Varia Suit, uit de eerdere Metroid’s en Metroid Prime. In Metroid Prime 2: Echoes kan ze ook een Dark Suit aantrekken die haar beter beschermt tegen de giftige lucht van de Dark Aether-planeet. Interressanter zijn de dingen die ze met deze suits kan doen. Zo kan ze zich natuurlijk weer oprollen tot een Morph Ball en door krappe doorgangen rollen. Je kan als bal ook bommen leggen, waarvan één geupgrade. Daarnaast kan je jezelf Boosten door de B-Knop ingedrukt te houden en jezelf wegschieten. Wanneer je een bom onder jezelf als Morph Ball legt maak je een sprongetje, waarmee ook enkele leuke platformelementen gespeeld moeten worden. Daarnaast kan je als Spider Ball aan magnetische dingen blijven hangen en je eronder verplaatsen, zodat je op geheime plekken kan komen.
Maar je kan nog meer met je suit. Zo kun je bijvoorbeeld Space Jump Boots vinden en daarmee en Double Jump maken waardoor je op hoger gelegen plekken kan komen. Daarnaast kan je met de Grapple Beam ook rondslingeren en met een Wall Jump op hoger gelegen gebieden komen.

Al deze nieuwe toevoegingen maken de replay van de levels erg hoog. Met bijvoorbeeld een Echo Visor kun je in de eerdere levels waarin je hem nog niet had misschien nieuwe dingen ontdekken en met je Space Jump Boots, de Grapple Beam of de Wall Jump op hoger gelegen gebieden komen waar ook weer een nieuwe upgrade ligt.

Stijl & Sfeer
Metroid Prime 2: Echoes zit er ongelooflijk mooi uit en heeft met zijn twee werelden een ongekend hoog niveau voor stijl en sfeer. Ook het prima geluid draagt daar zijn steentje aan bij. De Luminoth en de Ing moeten een natuurlijke aanleg
voor design hebben gehad, want beide werelden zien er gelikt uit. De superstrakke graphics laten je strakke vormen, scherpe textures en erg veel details zien. De vijanden en vooral de eindbazen zijn met veel oog voor stijl gecreeërd en het is een eer om tegen ze te mogen vechten.
De achtergrondmuziek en de geluidseffecten zijn op hun beurt ook geweldig gedaan, van simpele bliebjes tot een explosie van geluid sluit het geluid ten alle tijden aan bij de geweldige graphics.

Multiplayer
Misschien wel de grootste toevoeging aan deze tweede Metroid Prime is de multiplayer. Voor de eerste keer in de Metroid geschiedenis kun je nu met maximaal 4 spelers tegelijk elkaar als Samus afschieten. De levelkeus is niet erg uitgebreid maar de levels spelen wel goed in op de Morph Ball, Grapple Beam en Wall Jump-mogelijkheden van Samus. De modi zijn erg schaars, er is een Deathmatch mode en een mode waarin je muntjes moet verzamelen. Wanneer je op iemand anders schiet vallen een paar muntjes van hem op de grond en wanneer je hem doodt kun je al zijn muntjes oppakken.
Nou zul je denken dat de multiplayer door de mogelijkheid om te locken erg simpel wordt maar dat is het niet. Nogmaals; Metroid Prime 2: Echoes is géén first-person shooter. De Samussen vliegen, rollen en slingeren door je beeld en je zou gek worden als je er ook nog eens een keer op moest richten. Door de ‘lock’ functie kun je ook midden in een metershoge sprong op elkaar schieten en daardoor wordt het een soort overdreven Unreal Tournament; snelle en heftige actie.

Conclusie
Metroid Prime was een geweldig goed spel en wordt door veel mensen, magazines en sites nog steeds gezien als het beste spel van deze generatie consoles. Metroid Prime 2: Echoes bouwt verder op deze Prime-formule en voegt daar nieuwe gameplay-elementen, betere graphics én een multiplayermode aan toe. Dit tweede deel is geen vernieuwender, maar zeker weten wel een beter spel dan het eerste deel. Iedereen met een Gamecube is eigenlijk verplicht om deze game te kopen. Het mixt vele soorten genres, heftige actie en na 30 uur ben je nog zeker niet klaar met dit spel. Metroid Prime 2: Echoes zal bij gamers die het gespeeld worden altijd in hun gedachten blijven rondechoën, als een hele leuke droom.

  1.   
    Appske's avatar

    Dat lijkt me nou echt een cool spel!! 8)
    ‘kheb metroid prime 1 net uitgespeeld en dat was echt een machtig spel, dus als 1 al goed is hoe zal 2 wel niet zijn?