Gamersnet.nl

Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal

Ongeveer een jaar na het tweede deel van Ratchet & Clank zijn we al weer toe aan de volgende episode. Ontwikkelaar Insomniac heeft de game wederom een subtitel meegegeven, deze keer het zeer tot de verbeelding sprekende ‘Up Your Arsenal’. Ratchet & Clank 2 volgde zeer snel op deel 1. In deze review lees je of het voor nummer 3 goed is geweest dat Sony en Insomniac ditmaal iets meer tijd hebben genomen.

Humor
In verhaallijnen zijn ze tot nu toe niet erg goed geweest bij Insomniac en ook ditmaal draait het weer om het redden van een planeet en het doet er eigelijk niet toe waar die planeet is of hoe hij heet. Feit is dat we weer met bizarre wapens en ouderwets hoeken en beuken met het illustere duo Ratchet en Clank aan de slag kunnen. Voor degenen die echt niet weten waar ik het over heb volgt hier even een korte inleiding.

Humor staat in de Ratchet & Clank serie voorop. Hoewel het er af en toe behoorlijk heftig aan toe gaat is er eigenlijk altijd wel ruimte voor een goede grap of een scherpe one-liner. Ook staan de games bekend om hun grafische prestaties. De Playstation 2 wordt tot het uiterste gedwongen om de 3D-platformwerelden in tekenfilmstijl weer te geven. Het duo Ratchet & Clank bestaat uit een harige muis (of konijn zo je wilt) die de held van de game speelt. Hij wordt bijgestaan door een robot-achtig mannetje waaraan hij letterlijk en figuurlijk onlosmakelijk is verbonden. Samen hebben ze inmiddels de meest dwaze avonturen beleefd bij onder meer het redden van de wereld (ja, duh!!). Opvallend is dat ze dat met de meest bizarre en monsterachtige wapens doen, de een nog groter dan de andere. Upgraden is het toverwoord bij de wapens die je tot je beschikking hebt. Een en ander speelt zich af in een ondefinieerbaar sterrenstelsel en zo ook nu.

Dit derde deel bestaat uit een single-player campaign en multiplayer (online!) mogelijkheden. Het verhaal van dit derde deel is weer lekker vaag. Ratchet & Clank zijn televisiesterren geworden en zitten enigzins verveeld naar hun eigen optreden op de televisie te kijken. Met name Ratchet heeft het niet naar zijn zin want in de televisieserie heeft Clank de hoofdrol gekregen en is slechts een bijrol voor Ratchet weggelegd. Zappen geblazen dus en zo rolt het duo in een nieuwsuitzending die hen op de hoogte brengt van het feit dat Dr. Nefarious, een slechterik van een robot, bedacht heeft dat al het leven op de planeet dat anders is dan al het robotvolk (hoe actueel), moet worden uitgeroeid. Dit betekent dat alle levende wezens moeten worden vernietigd. Hiervoor heeft Dr. Nefarious de hulp van de Tyrannoids tot zijn beschikking. Samen met deze Tyrannoids (ze zijn te dom om te weten wat ze doen, dus ze werken wel mee) moet Dr. Nefarious de strijd aan gaan met Ratchet & Clank, want die komen, nadat ze Captain Qwark (daar is tie weer..) hebben gemobiliseerd en zichzelf de ‘Q-force’ hebben genoemd, door de beelden meteen in actie.

Waar draait het om? Juist, Gameplay
Nadat je het schijfje in je Playstation 2 hebt geschoven zit je na een korte intro meteen in de actie. Ik had ook eerlijk gezegd niet anders verwacht. De eerste twee delen waren niet anders en ook dit keer zit het wel goed. Er is van alles te zien: kleurrijke werelden, bijzondere voorwerpen en last but not least: ongewone vijanden. En net als in de vorige games staat humor voorop en ik moet zeggen dat Insomniac daar goed in geslaagd is. Halverwege het spel kwam ik een figuur tegen (noem het maar een eindbazin) die door moest gaan voor Britney Spears. La Spears, in het gewone leven ook niet verstoken van een vette dosis ‘poeha’, zit Ratchet & Clank daarbij behoorlijk in de weg.

De single-player-campaign is opgebouwd uit een behoorlijk aantal levels waarin het voornamelijk schieten geblazen is. Buiten de standaardmissies heb je ook nog de mogelijkheid om een aantal extra missies te doen die niet noodzakelijk zijn voor de campaign. Voor je bouten- en moerenvoorraad is het wel weer lekker want net als in de vorige delen is het de bedoeling dat je bouten en moeren gaat verzamelen om je wapens te upgraden. (Je word trouwens tijdens het spel goed bijgestaan door een tutorial-voice die je prima uitlegd wat je moet doen.) Deze wapens zijn in vijf stappen uit te bouwen tot ‘type superkanon’. De wapens dragen onder meer de namen Lava Gun, Rift Inducer, Plasma Coil, Bouncer, Disc Blade Gun, Holoshield Glove, Nitro Launcher, Plasma Whip en Shock Blaster. De Shock Blaster en de Nitro Launcher zijn wat mij betreft de prettigste wapens en je krijgt die ook vanaf het begin van het spel tot je beschikking. Vrij snel daarop krijg je een nieuw wapen, de Plasma Whip en ook deze zorgt voor heel veel fun. Je kunt hiermee zowel dichtbij als op redelijke afstand een ieder neermaaien. Het is ook mogelijk om als je de savegames van deel 1 en 2 op je memorycard hebt staan, gratis wapens te unlocken. De Gravity Boots zijn trouwens heerlijk om op gedeeltes te komen waar je normaal gesproken niet kunt komen en in mindere mate geldt dat ook voor je helikopter-spring-functie. Stuk voor stuk ook visueel prachtig uitgevoerd.

De bediening van Ratchet is zeer soepel te noemen. In sommige kleine ruimtes en smalle steegjes, kun je soms wat problemen hebben met de positie van de camera maar echt schokkend is dat allemaal niet. Tussen de missies in zorgt een tussenanimatie er voor dat je niet naar een ‘L O A D I N G’ scherm zit te kijken dus de verplaatsingen van de ene lokatie naar de andere in het sterrenstelsel gaan feitelijk ongemerkt. Ratchet & Clank is een niet al te moeilijk spel, hoewel er soms pittige uitdagingen in zitten. Het vernietigen van een luchtschip of een basis kan soms erg lastig zijn, zeker omdat je op gezette tijden werkelijk bedolven wordt onder de vijanden. Het kan dus soms handig zijn om er eens een keer voor te kiezen om te gaan schuilen in plaats van vol voor de aanval te kiezen. Echter, voor het grootste gedeelte zul je toch al schietende en slaande je weg banen door de werelden. Voor ieder niveau zijn er echter instellingen te vinden (waaronder de optionele help-functie) om het spel op de voor jou geschikte moeilijkheidsgraad af te stellen.

Over het geheel genomen speelt het spel lekker soepel en is de controller goed ingedeeld.

Beeld en geluid
Over de graphics kunnen we kort zijn. Daar is helemaal niets mis mee. De game is op het lijf van de Playstation 2 geschreven en degenen die nieuw met de PS2 zijn kunnen deze game maar beter aanschaffen om te weten te komen waartoe de console in staat is. Haperingen in het beeld heb ik niet kunnen ontdekken, ook niet op momenten dat het gehele beeldscherm vol is met vijanden en je de meest acrobatische toeren met Ratchet & Clank uithaalt, terwijl er allerlei lichteffecten door het beeld flitsen. De werelden zijn over het algemeen zowiezo zeer kleurrijk. Wat ook opvalt zijn de gezichtsuitdrukkingen van de karakters. Daar is erg veel aandacht aan besteed, met name aan die van Ratchet en Captain Qwark.

Ook over de soundtrack niets dan lof. De muziek past goed bij de actie die zich op dat moment afspeelt en de geluiden die de wapens maken zijn zoals het hoort zeer over-the-top. Kijk dus niet verbaasd op als je een enorme explosie hoort bij het afvuren van een wapen, terwijl het effect vervolgens misschien wat minder is. De muziek leidt in ieder geval niet af en dat is maar goed ook want de actie op het scherm biedt de gamer al genoeg indrukken en een al te bombastische soundtrack zou echt te veel afleiden.

Multiplayer mogelijkheden
Insomniac heeft veel aandacht besteed aan de multiplayeropties. Naast een vier-speler splitscreen is Ratchet & Clank 3 voorzien van on-line mogelijkheden. Er zijn drie mogelijkheden: Deathmatch (overbodig te zeggen, maar ik doe het toch, dit betekent: ieder voor zich tot de dood er op volgt), Capture The Flag en een Overwinningsmode. Bij die laatste is het de bedoeling dat je de vijandelijke basis inneemt en generatoren vernietigt. Deze modes zijn niet dusdanig bijzonder dat ik ze hier ga bespreken. In veel andere on-line games zijn ze tot een gemeen goed geworden. In R & C 3 zijn ze online goed speelbaar tot en met 8 personen in tien maps. Op de momenten dat ik echter on-line wilde spelen was het vaak erg rustig en moest je lang wachten tot je de strijd aan kon gaan. Wellicht dat dat in de toekomst gaat veranderen.

Conclusie
Ratchet & Clank 3 is een titel die zijn naam eer aan doet. Het is niet alleen een game waarbij het UP-graden van je wapen-ARS-enaal een belangrijke voorwaarde is om de game uit te spelen, het is over het geheel een KONT-schoppende ervaring om het spel te spelen. Een belangrijke bijdrage hieraan geven de bijzondere graphics. Op zich niet uitzonderlijk, het stijgt zeker niet uit tot op eenzame hoogte, maar er gebeurt zoveel (tegelijk) dat het zelden saai wordt. Een minpunt dat toch echt wel genoemd moet worden is dat de game, hoewel het op vrijwel alle punten het tweede deel verbeterd heeft, op geen enkele manier een verrassing is. De multiplayer modes (nee, ook het online gedeelte niet), kunnen daar geen verandering in brengen. De single-player story mode is echter het allerbelangrijkste en op dat punt scoort de game een dikke voldoende. Kopen zonder risico dus.