Blitzkrieg: Rolling Thunder

Het succes van de Duitse oorlog lag in de Blitzkrieg. De Blitzkrieg was een supersnelle manier van oorlogsvoeren waarbij gebieden zo snel mogelijk werden verslagen en veroverd, zo hadden de Duitsers ons in slechts 6 dagen onder de duim. De moeilijke aanvalsstrategieen en tactieken van de Blitzkrieg bespaar ik jullie, maar ik bespreek de Blitzkrieg in gamevorm wél, omdat de nieuwe game Blitzkrieg: Rolling Thunder in de winkels ligt. Let’s Blitzkrieg!

Geschiedenisles
Blitzkrieg nam je mee in de Tweede Wereldoorlog naar alle bekende veldslagen, zoals de invasie van Frankrijk, het gevecht om Stalingrad en Berlijn en Operatie Barbarossa. In Rolling Thunder volg je in de campaign de acties van Generaal Patton, zo vecht je bijvoorbeeld in Noord-Afrika, op Sicilië en in Europa tot aan Duitsland zelf in maarliefst 18 missies. Het Ardennen-offensief, the Battle of the Bulge en Operation Husky zullen iedereen wel bekend voorkomen. Daarnaast zijn er ook nog 8 stand-alone missies die zich afspelen in onder andere Siberië, Zweden, Spanje, Nieuw-Guinea en Stalingrad.
Alle missies zijn ‘historisch verantwoord’ en hebben min of meer echt plaatsgevonden. Ook Generaal Patton was een geallieerde oorlogsheld, maar daar blijft het bij, want je kunt bijvoorbeeld niet de kant van de Duitsers, Italianen of Japanners kiezen.

Das Blitzkrieg
Blitzkrieg: Rolling Thunder is een squad-based strategygame. Dat betekent dat je met een aantal units begint en geen basissen hoeft te bouwen, grondstoffen te zoeken of technologieen hoeft te ontwikkelen. Je hoeft je dus alleen te focussen op het aanvallen van de tegenstander en verdedigen van je leger, maar daar staat tegenover dat dit een behoorlijke klus is omdat de tegenstand groot en sterk is. Daarnaast is de AI van de game ook behoorlijk slim en stelt zich goed op, zoekt dekking in loopgraven en achter bomen en proberen ze je soms in een hinderlaag te laten lopen. In dit spel heeft het ook geen nut om met je hele leger tegelijk aan te vallen, het is handiger om eerst het terrein te verkennen en daarna bijvoorbeeld om de tegenstander heen te lopen en hem vanaf de flanken of in de rug aan te vallen.
Blitzkrieg: Rolling Thunder maakt ook gebruik van het zogenaamde ‘Fair Play’ systeem wat geen campagne van de FIFA is tegen alle rode en gele kaarten maar een manier om jouw units te positioneren en te versterken. Wanneer je bijvoorbeeld erg goed speelt past de AI zich aan jouw aan en zal meer units sturen en goed gebruik maken van de eigenschappen van units. En wanneer je een missie zojuist verloren hebt en opnieuw start zal je met meer units beginnen en de tegenstander jouw laten komen in plaats van dat zij aanvallen. Wanneer het tijdens een missie misgaat komen er soms ook versterkingen in de vorm van parachutisten. Overigens kan je ook vliegtuigen oproepen voor luchtsteun om de vijand te bombarderen.

Er zijn zeer veel units in Blitzkrieg: Rolling Thunder, wel meer dan 200 waarbij ook nieuwe eenheden. Zo zijn er nieuwe sluipschutters, Russische guerillastrijders en allerlei nieuwe tanks, vliegtuigen en auto’s. Daarnaast staan er in de maps ook nieuwe stationairy weapons die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld vliegtuigen uit de lucht te halen.
Het lijkt een beetje standaard; maar het is nodig in elk strategiespel; verschillende eigenschappen van units. Zo is een heel groepje soldaten niet geschikt om een tank mee aan te vallen en kun je met een tank op zijn beurt weer niet veel beginnen tegen een bunker of zwaar geschut met soldaten erin. Daarom zul je goed moeten nadenken welke units je het slagveld opstuurt, anders zul je snel zonder zitten.

In Blitzkrieg is tactiek dus het belangrijkste spelelement, en op dat vlak doet het spel goed zijn werk. In afwisselende missies zul je behoorlijk veel je hersens moeten kraken om de linie van de vijand te kunnen breken.
Overigens is het wel gek dat het spel Blitzkrieg heet, in dit deel en ook in het orgineel kon je niet spelen met de Duitsers en de geallieerden voerden een hele andere oorlog, namelijk de rustigere en massalere variant. Zo ook in het spel, maar geef toe, de naam is cool.

Blitze graphics en geluid?
Op het doosje van Blitzkrieg: Rolling Thunder mag dan wel vermeld staan dat het spel in 3D is, maar daar is eigenlijk niks van waar. De omgevingen, units en effecten zien er dan wel redelijk mooi uit, je kunt de camera niet draaien of inzoomen dus is en blijft het eigenlijk een 2D-game. Doordat je geen invloed hebt op de camera kom je soms ook wel eens in de war met units die achter bomen of huizen verdwijnen maar dat heb je vrij snel door.
Ondanks de platte graphics zien ze er wel mooi uit. De omgevingen zien er mooi uit en de bomen, huizen, wegen maar ook units en explosies zijn niet slecht.

Het geluid in de game is van betere kwaliteit, hoewel de geluidseffecten zoals voiceovers van soldaten (“Aigh, aigh sur!”) en de geluidseffecten beter kunnen is de muziek wel goed verzorgd. Kogels, inslaande bommen, vurende tanks, schietend zwaar geschut, het kan allemaal beter en het klinkt een beetje plastic maar als je op de muziek let dan valt je op dat deze zeer goed bij het spannende tactische element van de game past. De muziek zwelt aan als je onder vuur genomen wordt of aanvalt en is zenuwslopend rustig wanneer je er een paar mannetjes eropuit stuurt om de boel te gaan verkennen. De muziek maakt de mindere geluidseffecten dus meer dan goed, in tegenstelling tot de 2D graphics die het mooiere geheel wel verpesten. Blitzkrieg II zal wel in 3D zijn en de screenshots zien er al veelbelovend uit.

Conclusie
Blitzkrieg: Rolling Thunder is geen uitbereidingspakket maar een soort spin-off op Blitzkrieg. Je kunt het spel dan ook spelen zonder het eerste deel, terwijl je er wel maar 30 euro voor betaald.
Voor die prijs krijg je een degelijke game die verder voortborduurt op het aspect die Blitzkrieg ook kenmerkte; Het tactische element dat bijhoorlijk lastig en spannend kan zijn. Aan de andere kant zijn de missies minder leuk dan het eerste deel en zit er ook nog steeds geen skirmish- of multiplayermode in het spel wat de speelduur aanzienlijk verkort.
De eerste Blitzkrieg was eigenlijk beter, ook omdat je nu bijvoorbeeld Codename Panzers: Phase One, Soldiers: Heroes of WWII en D-Day hebt.
Wil je dus een echte squad based RTS topper spelen kun je beter wachten op het echte vervolg, Blitzkrieg 2 wat volgend jaar al uitkomt, maar Rolling Thunder biedt ook veel speelplezier en actie voor een lage prijs. Blitzkrieg: Rolling Thunder is dus wel zeker een Blitz spel.

  1.   
    CracksisT's avatar

    game zuigt

  2.   
    stormtrooper's avatar

    je hebt helemaal gelijk, ik vind het maar niks aan

  3.   
    Boxer's avatar

    juist een van de betere WW2-RTS games

  4.   
    oldboy12's avatar

    Echt een geweldige game voor degene die van RTS spellen houden!
    De missies zijn echt historisch en de modellen zijn goed uitgewerkt, ook zijn de animaties van perfecte kwaliteit ik ben nog geen bugs tegengekomen.
    Wel een nadeel is de multiplayer daar zitten nog al wat bugs in verwerkt