Games als Half-life en Unreal Tournament bleken op zich al goed te zijn, maar hun ‘lasting appeal’ en ook hun populariteit werd vele malen groter toen er mods verschenen. Epic, Atari en NVIDIA begrepen dit en riepen voor de nieuwe generaties Unreal Tournament de ‘Make Something Unreal Contest’ in het leven. Phase 4 hiervan liep onlangs af en hier is een greep uit de ingestuurde mods.
Action Unreal Tournament
Action Quake 2 en Action Half-Life gingen deze mod al voor, maar wat houdt het eigenlijk in ‘Action Unreal Tournament’. Unreal Tournament is toch voornamelijk actie? Niet als het aan de makers van deze mod ligt. Zij vergelijken hun mod met een John Woo film: van de trap af duiken en ‘akimbo pistols’ (met twee wapens tegelijk) schieten. Hun doel: deze lekkere vorm van actie overhevelen naar de gamewereld, zodat je het zelf kunt meemaken. Dat wil overigens niet zeggen dat rennen en schieten het enige is dat telt, want zoals ze zelf ook zeggen: “dekking telt, vooral als je moet herladen of jezelf moet genezen.” Hierbij blijft de actiefilm wel de inspiratie voor de mod, waarbij twee dingen belangrijk zijn: eens in je leven moet je akimbo style schieten en verder moet je goed kunnen duiken.
Action Unreal Tournament uitgelegd in een paar features:
- Real World guns, balanced but powerful, with all new models, skins, and sounds.
- Movie style accuracy, damage and bandage systems.
- Special items you would find in a good action movie, like silencers and kevlar vests.
- New player models.
- Original deathmatch rules.
- Last Man Standing games.
- Awesome Teamplay options.
De huidige versie van Action Unreal Tournament is beta 0. Links en meer info is te vinden op: http://aut.ateamproductions.net/
AirBuccaneers
In AirBuccaneers ga je de lucht in en probeer je als ‘zeerover’ meer goud te verzamelen dan de andere teams. Vliegen gebeurt echter niet in vliegtuigen, in luchtballonnen waar een kanon aan vast zit. De combinatie zorgt voor een sierlijk doch dodelijk luchtballet, waar tactische bewegen in alle dimensies belangrijk is.
AirBuccanneers biedt Team Deathmatch, Area Domination, Moving Domination Target en Treasure Hunt.
Meer features:
- New multiplayer type containing intense and strategic hot air balloon fights
- New player models, weapons, graphics and sounds to complete the unique atmosphere
- Nine maps with different game types
- Original and highly unique content with special thematic atmosphere
- Genre mix (airwar, tactical vehicle ops and “sea” battles)
- Simple control interface (action button, jump, walk, strafe, turn, throw “weapon”, F1 for stats)
AirBuccaneers is aangekomen bij versie 1.0. Downloadlinks en meer informatie vind je op: http://ludocraft.oulu.fi/airbuccaneers/index.php
AlienSwarm
Alien Swarm komt van Black Cat Games, een ontwikkelaar die ons eerder al verraste met Thievery UT, een zeer geslaagde Thief-mod voor Unreal Tournament. Alien Swarm is echter totaal anders en dat merk je al direct zodra je een potje Alien Swarm begint. De mod wordt namelijk in overhead view gespeeld, waarbij je als Commander in de Interstellar Armed Forces de leiding hebt over een team soldaten dat in door de Swarm overspoelde koloniën allerlei missiedoelen moet volbrengen.
Meer over Alien Swarm:
- Unique blend of action and strategy.
- 1-8 players co-operative play.
- Single mission or Campaign mode.
- Large array of equipment for your marines, including Assault rifles, Shotguns, SynTek SmartEye Autoguns, Flamethrowers, Pistols, Incendiary Mines, Flares, Stim Packs, Ammo Bags, Sentry Guns, Medkits and more!
- Four marine classes: Explosives, Special Weapons, Medic & Technical
- Skill and experience system allowing your marines to improve as they progress through the campaign.
- Full tutorial to teach you how to play and to use the equipment at your disposal.
- 8 unique marines with portaits, personality, skills and background.
- Easy to use emote system for team communication.
- Full character speech for each marine which adapts to the current situation.
- Alien parasites which infest your marines and hatch from inside them.
- A variety of mission objectives.
- High scores, kill records and medals.
- A range of difficulty settings and unlockable map variations.
- Leader and voting system for online play.
Downloadlinks van en informatie over versie 1.2 van Alien Swarm staat op: http://www.blackcatgames.com/swarm/
Call to Arms
Call To Arms is een Action-RPG single player Total Conversion, die meer interactiviteit en engaging gameplay in het genre van Action-RPG moet introduceren. De interface van Call to Arms is Point and Click, waardoor je eenvoudig de wereld van de mod kunt ontdekken. Het combat system van de mod stelt je in de gelegenheid vernietigende combo’s op je tegenstanders los te laten, door combinaties van hakken, zwaaien, steken en blokkeren toe te laten. Als dat niet genoeg is, dan kun je altijd nog de elementen Vuur, Water, Aarde en Wind combineren voor krachtige spreuken.
Van Call To Arms is een demo te vinden, die samen met meer informatie op de volgende locatie staat: http://www.planetunreal.com/calltoarms/
ChaosUT2: Evolution
Net als Action Unreal Tournament kent ook ChaosUT2: Evolution een verleden dat begint met Quake 2, in de vorm van ChaosDM. Daarna waren Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003 en nu dus Unreal Tournament 2004 aan de beurt. Het doel van ChaosUT2: Evolution is het verbreden van Unreal Tournament 2004. Dat maakt deze mod fundamenteel anders dan de andere mods die hier besproken worden en het betekent, dat je nog steeds Unreal Tournament 2004 speelt, maar met meer. Wat is er dan ‘meer’? Neem bijvoorbeeld power-ups zoals een grappling hook of een Anti-Gravity Belt of de terugkeer van Jump Boots in Unreal Tournament 2004. Ook zijn er nieuwe wapens zoals een kruisboog en een granaatwerper, die meer dan één soort munitie kennen (vuurpijlen, gifpijlen, napalm granaten, gifgranaten). De meeste van deze uitbreidingen kunnen met een mutator worden ingeschakeld, waardoor de belofte van het verbreden van Unreal Tournament 2004 echt wordt gemaakt. ChaosUT2 heeft echter ook eigen spelsoorten, waarin bijvoorbeeld mêlee aanvallen uitgevochten worden.
Het thuishonk, met downloadlinks, van ChaosUT2: Evolution (versie 3.5) is: http://dynamic4.gamespy.com/~chaotic/index.php
Checkmate
Checkmate? Is dat geen schaakterm? Dat is het inderdaad, maar Checkmate is daarom geen schaakspel nagemaakt met de UT2004 engine. Het combineert de twee games echter wel. Zo heb je twee teams en per team is er een koning. Het is de bedoeling om de koning van het andere team te elimineren om een ronde te winnen. Daar houdt het echter nog niet op: naast de koning bestaat de rest van het team in het begin uit pionnen. Door tegenstanders te elimineren krijgt een pion punten en met punten kan een pion een andere class voor zichzelf kopen. Zo kun je dus een toren, paard of koningin worden en natuurlijk is iedere hogere class weer beter uitgerust en daarmee dus sterker.
Chechmate, waarvan versie 1.0 verschenen is, heeft z’n thuisbasis op: http://www.unnaturalgaming.com/
Deathball
Als je voetbal, rugby, handbal en oorlog samenvoegt met Unreal Tournament 2004, dan is het resultaat Deathball, een FPS-game (First Person Sports). Het doel van het spel is de bal in het doel van de tegenstanders te krijgen. Je hebt daarvoor een mêleewapen en een ball launcher. Met het eerste wapen kun je tegenstanders en balbezitters afmaken en met de ball laucher kun je, hoe kan het ook anders, de bal lanceren. Lanceren is niet slechts rechttoe-rechtaan schieten, je kunt een schot een bepaalde kracht meegeven en de bal zelfs een spin, zodat deze met een boog door de lucht beweegt. Dat zijn nog niet alle regels. In je eigen doelgebied ben je bijvoorbeeld sterker en, zoals dat in voetbal nou eenmaal gaat, er is een keeper. Deze keeper kan harder lopen en hoger springen, zodat hij ook echt wat in de schall te leggen heeft.
Deathball begint met een bezoekje aan: http://www.deathball.net/ , waar je versie 2.2 van de mod vind.
Eden Eclipse
Eden Eclipse is een tikkeltje meer ambitieus dan de andere mods hier: van Eden Eclipse is op het moment een demo verschenen, die gratis speelbaar is. De bedoeling van het team is echter een licentie op de Unreal Technologie te vergaren en zo een echte game te produceren, compleet met uitgever en retailverkoop. Eden Eclipse speelt zich af op de planeet Korross, in een tijdperk na de Bionische Oorlog waarna de mensheid zich weer op het verkennen van de ruimte heeft gezet. Korross is een droge planeet waar water alleen diep onder het oppervlak te vinden is, tot op een dag planten en dieren ineens beginnen te verschijnen en rode kristallen het oppervlak beginnen te bedekken. De kristallen blijken goede energiebronnen en iedereen is gelukkig, tot een onbekend krachtveld rond de planeet verschijnt. Het wordt voor bevoorradingsschepen steeds moeilijker dit krachtveld door te dringen en daarom wordt het Abaddon Team, onder leiding van Lt. Amber Daniels erop uit gestuurd om de zaak te bekijken. Met de grootste moeite komen ze door het veld en begint er uiteindelijk een overlevingsstrijd waarbij uiteindelijk het geheim van de kristallen en zelfs Amber’s leven onthuld wordt.
Vind meer informatie en de demo op: http://www.edeneclipse.com/
EikoBattle
In EikoBattle hebben wij het als Aardbewoners totaal verziekt: we zijn er niet meer, de Aarde is leeg en het Goed en het Kwaad zijn in een strijd verwikkeld om de planeet te beheersen. Verspreid over het oppervlak van de Aarde zijn Soul Wells en voor iedere Soul Well in het bezit krijgt het team 10 Eiko (energie die de doden achterlaten). Het doel van je team is zoveel mogelijk Eiko verzamelen. Eiko is echter ook een goedje dat je standaardwapen, the Ceremonia, voedt. Hiermee kun je jezelf vrijwel onzichtbaar maken en zo de vijand besluipen. De maker van EikoBattle vergelijkt de mod dan ook met de multiplayer van Splinter Cell: Pandora Tomorrow, maar dan wel met meer actie.
EikoBattle 1.0 introduceert de volgende nieuwe dingen:
- The new GameType Eiko Battle
- 2 new player models
- 8 EB-maps with all new textures and static mesh.
- Semi realistic gameplay
- New weapons
- An easy to use BuyMenu so that you can buy weapons and equipment at any time in the game.
- New hud,menus and a completely new interface.
- Easy to use new admin commands.
- Introducing “dark zones” that will make the player vanish into shadows to hide from enemy’s.
- “Not to dumb”-bots that will hide, buy weapons, take soul wells and act in teams trying to win the battle.
EikoBattle begint op: http://www.eikobattle.tk/
MetaBall
In MetaBall moet je de kleine Tinies redden, nadat een slechte tovenaar ze in stenen beelden heeft veranderd. Het redden doe je door jezelf in verschillende ballen te veranderen, die natuurlijk allemaal speciale eigenschappen hebben.
Features:
- Single player action/puzzle game with console game like experience and non linear gameflow.
- Three different game modes.
- UT2K4 total conversion, with all new themed visuals and sound.
- Uses Karma Physics for gameplay and interactive level elements.
Voor MetaBall versie 1.0 rol je jezelf naar: http://www.metaball.org/ (surfen mag ook)
Neosaka: The Forgotten
Neosake: The Forgotten is een single player total conversion, waarin mêleewapens het op moeten nemen tegen vuurwapens. Het verhaal speelt zich af aan boord van de ruimtestad Neosaka, waar je Slade speelt. Slade is een dief die door ene Emily erop uit wordt gestuurd een zwaard te stelen. Het stelen loopt echter anders dan gepland en het zwaard, Takeshi, hecht zich aan Slade, die daarmee immense krachten krijgt toegespeeld. Slade, Emily en Takeshi moeten het nu opnemen tegen de twee megacorporaties die het schip bezitten.
Neosaka: The Forgotten heeft de volgende eigenschappen:
- Fast paced action pits you against hordes of high-tech security forces.
- Vast environments to explore – uncover an array of exotic locations aboard the Neosaka such as a dojo, a massive engine reactor room, and an ancient Japanese museum.
- An epic story – blends science fiction with historic Japanese culture.
- Unlock the secrets of Slade’s sword, the Takeshi, and gain fantastic combat abilities that will turn a skillful thief into the most powerful Samurai Warrior humanity has seen.
- Unravel the dark mysteries of the Neosaka and its long forgotten origins, and more important still, its destiny.
- Move with lightning speed dash movements, which create split second tension.
- No glowing flashing pickups, you must use your environment to bolster your strength and defeat your enemies.
- Switch between a wide variety of sword energy moves, and an array of gun weapons as well, which you can procure from your fallen enemy.
Neosaka: The Forgotten, waarvan beta 1 is verschenen, heeft een website op: http://jeffmundee.com/neosaka/news.html
Robin Hood & The King’s Ransom
Voor deze total conversion werd een oude legende van stal gehaald: Robin Hood. In deze mod heeft de slechte Sheriff van Nottingham per ongeluk de koning gestolen, maar in plaats van hem terug te brengen vond hij het een beter idee om hem pas los te laten als Maid Marian aan hem werd aangeboden. Prins John ontdekt dat hij nu koning is en vindt dat hij actie moet ondernemen. Hij vergist zich echter in vijand en laat Robin Hood gevangen zetten. Robin moet nu ontsnappen en zijn wereld redden. Robin Hood & The King’s Ransom is een third person sneaker, waarbij sluipen dus belangrijker is dan aanvallen. Wat het meest opvalt aan deze mod is echter, is de stijl waarin alles gegoten is. Robin Hood & The King’s Ransom heeft een echte cartoon-look, inclusief suf ogende karakters en cell shading. Daarbij komen nog een bijzonder goede voice acting en zeer mooi voorgegeven graphics in het algemeen en een verhaaltje dat absoluut bij de stijl past, waardoor je je gelijk gaat afvragen wanneer deze mod commercieel gaat. Een echte aanrader dus!
Robin Hood & The King’s Ransom Release 1 is te vinden op: http://www.kingsransom.info/
RoboStorm
Geen zin om je in een UT2004-map suf te zoeken naar een voertuig? Wordt dan het voertuig! RoboStorm brengt de ‘Robots in disguise’ naar Unreal Tournament. Zo vind je in RoboOnslaught geen voertuigen of spelers, maar alleen RoboStorm warriors die het beste van beide combineren. In RoboStorm CTF heb je als RoboStorm warrior zelfs nog een voordeel: je kunt ook als voertuig de vlag meenemen, zo snel als je voertuigmode dat toelaat.
RoboStorm’s website, met RoboStorm 1.0, is te vinden op: http://www.cyberspace-market.com/robostorm/
Shattered Oasis
Mad Max heeft ons één ding geleerd: postapocalyptische werelden zijn cool. Shattered Oasis bouwt voort op deze gedachte en legt ons een wereld voor waar eeuwenlange conflicten één grote bende van de wereld hebben gemaakt. In deze wereld zijn twee soorten mensen overgebleven: de Compounders en de Variants. De Compounders lijken nog het meest op een beschaving, zij wonen samen in steden en houden het redelijk netjes. De dorre landerijen voorbij de steden worden bewoond door de Variants, die pakken wat ze pakken kunnen en willen zonder zich aan andere mensen te storen. Shattered Oasis kent een paar spelsoorten: SO-Arena, waarbij je 1 vs 1 doorgaat totdat je de beste bent, SO-TeamDeathmatch, SO-Deathmatch en SO-Detonation. In de laatste spelsoort proberen twee teams de generator van elkaar te vernietigen door de self destruct aan te zetten. Is dit gedaan, dan heeft team waarvan de generator dreigt te ontploffen 10 seconden om deze uit te schakelen.
Shattered Oasis is al aangekomen bij versie 2.5, waarover je meer kunt vinden op: http://www.shatteredoasis.jolt.co.uk/
Troopers: Dawn of Destiny
Troopers: Dawn of Destiny is de Star Wars-mod in deze contest en ook eentje die al een tijdje meegaat. Het conflict is dan ook duidelijk: Rebellen nemen het tegen The Empire op in Objective Based matches, Capture the Flag en Team Deathmatch. Wapens, models en omgevingen zijn ook allemaal oude bekenden, maar er is toch even één detail waar je rekening mee moet houden: Jedi nemen geen deel aan de gevechten. Daarvoor zijn natuurlijk al een paar andere games beschikbaar.
Star Wars + Unreal Tournament 2004, versie 4.0 van de mod alweer, begint bij: http://www.ut2004troopers.com/
USkaarj: The Battle for Earth
Dat de Unreal Technologie, waar Unreal Tournament 2004 gebruik van maakt, veelzijdig is, dat mag ondertussen al duidelijk zijn. De engine is zelfs zo veelzijdig, dat je er ook een goede RTS mee kunt maken. Dat is dan ook het uitgangspunt van USkaarj: The Battle for Earth: een RTS-game, gemaakt met een Unreal engine en zich afspelend in het Unreal universum. Zoals de titel al doet vermoeden is in USkaarj de Aarde het front van de oorlog tussen Skaarj en mensen geworden en zo wordt een beslissende fase in de oorlog tussen beide partijen ingeluid. USkaarj kent twee spelsoorten: normaal RTS en Hunt. In Hunt begint iedere partij met één basis en één unit. Over de map zijn units verspreid, die je kunt oppikken en aan je partij kunt toevoegen.
USkaarj: The Battle for Earth is aangekomen bij de public alpha-versie en is te vinden op:
http://www.uskaarj.beyondunreal.com/
The Zionite War: Manifest Destiny
We hebben verschillende FPS-mods gehad, een paar third-person mods en zelfs wat tactische mods die isometrisch worden bekeken en nu zij we aangekomen bij een spacefighter simulator. De makers willen ook graag oude tijden laten herleven, zoals die van TIE Fighter, Free-space en Wing Commander. In Zionite War hebben wetenschappers een manier gevonden om met de snelheid van het licht te reizen. Ze sturen een sonde de ruimte in en vinden een planeet om te koloniseren. De kolonisten zenden een bericht terug naar huis, maar krijgen geen antwoord. Een nieuwe sonde wordt gestuurd en deze laat een verslagen Aarde zien, met daarop een onbekende vlag, die wel van de vijand moet zijn. De vijand blijft echter onbekend en de koloniën bloeien op, ook al is er geen contact meer met de thuiswereld. Tweehonderd jaar lang ging dit goed, totdat op een dag een onbekend schip verschijnt dat aangeeft aan de Dracille te behoren en dat ze willen handelen. De kolonisten aarzelen niet en schieten het ruimtevaartuig aan stukken. Nog eens een kwart eeuw later verschijnt er een vloot, met de vlag die ook op de Aarde te vinden was. Dit ras blijk echter de Gath te zijn, een oorlogsmachine die niets anders doet dan planeten overheersen. De oorlog begint dan pas goed. Zodra de oorlog ook echt op gang is verschijnen de Dracille ook weer ten tonele en ze lijken niet vergeten te zijn wat er ooit met ze is gebeurd…
Beta 1 van The Zionite War: Manifest Destiny vind je op:
http://www.cadregames.com/ZW/index.html