Gamersnet.nl

Colin McRae Rally 2005 [Hands-On]

Het probleem van games die elk jaar uitkomen ligt hem vaak bij de originaliteit. Een goed voorbeeld is FIFA. FIFA heeft de laatste jaren niet meer met iets revolutonairs geboden en in nieuwe versies zijn er altijd maar kleine aanpassingen. Colin McRae is het zo goed als in elk deel wél gelukt door telkens maar weer een nieuw element toe te voegen aan het concept.

Het rij ijzer

Van die goede reputatie was in het eerste opzicht nog maar weinig te merken in de beta die we binnen kregen. Nog altijd worden de rally’s onderverdeeld in 2WD, 4WD, Group-B, Classics en Specials. In de 2WD-serie zit echter wel een verandering, namelijk het Rear Wheel Drive. In dit onderdeel hebben alle auto’s achterwiel aandrijving, met als gevolg dat ze moeilijker te besturen zijn in bochten. Zo worden er extra drivingskills van je verwacht. Twee compleet nieuwe series zijn de 4×4 Offroad klasse met Dakar-achtige racemosnters en de Siper 2WD klasse.

Natuurlijk is in het nieuwste deel ook het wagenarsenaal uitgebreid. Codemasters heeft verschrikkelijk goed licentie werk verricht, waardoor echt begrippen onder de autonamen zijn vertegenwoordigd: Subaru Impreza WRX, Ford Focus Rally Car, Citroen Xsara Rally Car, Mitsubishi Lancer Evo VIII, Peugeot 206 Rally Car, Volkswagen Golf R32, Audi A3 Quattro en dit is slechts een greep uit de 4WD-klasse. Speciale wagen als de Nissan Pickup – Dakar 2004, Volkswagen Beetle RSi, Ford Escort Mk1 en de Toyota Celica GT-Four (ST185) verijken de game voor de echte liefhebber.

Het schademodel dat in Colin McRae 2005 is verwerkt is mooi, maar niet realistisch. Waar de bumper het in het echt al snel begeeft, zijn er toch een aantal rake klappen nodig voor het verliezen van een bumper. Ook wordt in CMR 05 de auto verschrikkelijk mooi vuil. Stofdeeltjes zouden bijna de auto versieren maar wanneer je een plons in het water neemt, is je auto toch echt weer schoon op dat deel.

Niemand is te oud om te leren

Je zou bijna vergeten dat je ook nog moet rijden. In de beta die ik onder m’n neus geschoven kreeg, was het grafische gedeelte niet echt CMR-waardig. Bij het verder komen in het spel ontdekte ik dat het grafische niveau van parcours tot parcous verschilt. Ik hoop dat Codemasters met enkele parcours nog niet klaar was, want dit lijkt geen eindproduct.

Wel duidelijk te zien is dat Codemasters geleerd heeft van Colin McRae Rally 04. Ontzettend irritant in dat deel waren de kleine voorwerpen die ervoor zorgden dat de auto plots tot stiltand kwam. Gelukkig zijn in dit nieuwe deel deze hinderlijke dingen weggelaten en ram je er nu gewoon dwars doorheen. Al moet je niet denken het te kunnen winnen van een dikke boom.
Afzettingen zijn minder duidelijk en niet overal aanwezig, waardoor je dus het idee krijgt dat je in plaats van een lijn een echte route volgt. Daar komt nog eens bij dat er geen smoesjes meer zijn waardoor er niet in de verte gekeken kan worden, want dit is nu gewoon mogelijk. Zo zie je niet alleen die lastige hairpin, maar ook de scherpe rechtse die daarna volgt.

Toch weer beter

Hoewel wij pas een vroege beta kregen en dus de succesvolle carrière mode ontbrak, ziet het er allemaal goed uit. Nog altijd kiest Codemasters voor een mix van arcade en simulatie waardoor er een breed publiek wordt aangesproken. Het is mogelijk om normaal te rijden, maar ook ‘advanced’ zodat de simulatiespelers ook aan hun trekken komen. Verder moet het gas losgelaten worden om te schakelen, of het schakelen nou op handmatig of op automatisch staat. Daarnaast zijn de weersomstandigheden verbeterd en heeft het weer ook invloed op je wegligging. Dit klinkt alles bij elkaar als een echte sim-rally game, maar dat is het niet. Daarmee is CMR 05 een perfecte titel voor de gamer die realistisch wilt rijden, maar niet te veel gezeik wil.

Het leek allemaal zo mooi te worden toen Codemasters online ondersteuning in de vorm van ‘Xbox Live’verkondigde met CMR 04. De Xbox zou de enige zijn waarop de game online kon, maar dat bleek niet erg aangezien dit slechts een klassementenlijst bleek te zijn. Een enorme teleurstelling, maar in CMR 05 zal er zeker een multiplayer mode aanwezig zijn en dat ook nog eens op alle platformen. Waarschijnlijk zal dit een ‘ghost mode’ zijn omdat met zijn achten op een parcours gewoon niet gaat. Hoewel het multiplayergedeelte zowel off- als online nog niet vertegenwoordigd was, wordt dit waarschijnlijk een sterk punt in de game. De speeltijd wordt in ieder geval aanzienlijk verlengd.

We kunnen er lang of kort over zijn, maar Codemasters lijkt het toch wederom te flikken. Het is gewoon duidelijk dat je met Colin McRae Rally geen miskoop doet, zeker voor de mensen die nog geen game uit de serie hebben. Of het ook de concurrent op de PlayStation (WRC of zelfs Gran Turismo) of op de Xbox (RalliSport Challenge) kan verslaan? Dat ligt er waarschijnlijk aan wat jij in een rally titel zoekt.